Ingen drev fundet
Fra : MCP

Dato : 22-03-02 01:39

Jeg har Linux 6.0 på en maskine, men så fik jeg slukket den ved at tage
strømmen, det gjore at den kom´mer med en fejl, om at man skal bruge en boot
disk.

Så har jeg sat den cd i jeg brugte til at inst linux, men så når jeg prøver
at opdatere systemet eller inst linix igen, så skriver den:

"
En fejl er opstået - ingen gyldige enheder blev fundet på hvilke nye
filsystemer kunne oprettes. Tjek venligst din maskine for at finde grunden
til dette problem.
"

Men hvordan gør jeg lige det? Jeg kan ikke komme ind på maskine pga. den vil
havde en boot disk?

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 22-03-02 08:29

MCP wrote:
> Jeg har Linux 6.0 på en maskine, men så fik jeg slukket den ved at tage
Gætter på du mener RH 6.0. Eller det er måske MDK 6.0. Eller ?
linux er vist ikke kommet højere op end 2.5 i versionsnumrene endnu :)

> [...]
> "
>
> Men hvordan gør jeg lige det? Jeg kan ikke komme ind på maskine pga. den vil

så booter du den fra den boot disk, du lavede i forbindelse med den
oprindelige RH installation :)

Prøv at boote fra en anden cd (RH7.1/Redmond/Knoppix) og se om du kan
fejlsøge/reparere.

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : MCP

Dato : 22-03-02 09:52

"Jacob Gaarde" <dont@dev.null> skrev
MCP wrote:
> Jeg har Linux 6.0 på en maskine, men så fik jeg slukket den ved at tage
>Gætter på du mener RH 6.0. Eller det er måske MDK 6.0. Eller ?
>linux er vist ikke kommet højere op end 2.5 i versionsnumrene endnu :)

Ja, det er korrekt at det er Red hat 6.0.

>så booter du den fra den boot disk, du lavede i forbindelse med den
>oprindelige RH installation :)

Hvad hvis man lige glemte at lave sådan en disk?

>Prøv at boote fra en anden cd (RH7.1/Redmond/Knoppix) og se om du kan
>fejlsøge/reparere.

Hvor får jeg den fra? Når jeg booter fra den 6.0 CD, så er der jo kun enter
muligheden som gør at den begynder at inst. RH 6.0 og kan ikke komme ind på
d-drevet derfra?

Fra : tommy

Dato : 22-03-02 10:16

On Fri, 22 Mar 2002 09:51:57 +0100, MCP wrote:

> Hvor får jeg den fra? Når jeg booter fra den 6.0 CD, så er der jo kun
> enter muligheden som gør at den begynder at inst. RH 6.0 og kan ikke
> komme ind på d-drevet derfra?

Kan du ikke trykke f3 og angive boot partion f.eks root=/dev/hda1

Hilsen Tommy

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 22-03-02 14:54

www.linuxiso.org
http://download.linuxtag.org/knoppix/

> muligheden som gør at den begynder at inst. RH 6.0 og kan ikke komme ind på
> d-drevet derfra?

fortsæt til den spørger om, hvilken install du vil foretage

tryk <CTRL><ALT><F2>

cat /proc/partitions

opret device-noder med mknod

opret mountpoints med mkdir

kør fsck på dine filsystemer

mount dine mountpoints

chroot til roden af din linux-installation

check at lilo kan køre men lilo -t

hvis den gør : kør lilo

reboot

dette har jeg beskrevet mere indgående tidligere :

<http://groups.google.com/groups?q=group%3Adk.edb.system.unix+%22jacob+gaarde%22+%22lilo+-t%22&hl=en>
eller :
<http://makeashorterlink.com/?H2D43119>

Fra : MCP

[...]