At eller cron
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 21-03-02 23:32

Hvordan får man et script til at køre f.eks. en gang hvert døgn. Som root
kopiere jeg "bare" scriptet ind i /etc/cron.daily, men hvad gør en
almindelig bruger ?

Jeg har prøvet at bruge "at", således at jeg sidst i scriptet kalder "at" så
den placeres i køen igen. Det virker fint nok, men jeg ville gerne slippe
for en mail hver dag, og der må da være en måde en almindelig bruger kan få
noget afviklet noget, uden at skulle have root til at klare det.

Jørn

--
Spam is illegal in Denmark - I will report any spam-mail
Use http://spamcop.net

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-03-02 00:15

On Thu, 21 Mar 2002 23:31:50 +0100, Jørn Hundebøll wrote:

> Hvordan får man et script til at køre f.eks. en gang hvert døgn. Som
> root kopiere jeg "bare" scriptet ind i /etc/cron.daily, men hvad gør
> en almindelig bruger ?

$ crontab -e

Se crontab(1)

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-03-02 05:25

"Jørn Hundebøll" <newsuser1@dblue.dk> writes:

> Hvordan får man et script til at køre f.eks. en gang hvert døgn. Som root
> kopiere jeg "bare" scriptet ind i /etc/cron.daily, men hvad gør en
> almindelig bruger ?

Opretter en crontab-linie til formålet.

Jeg laver personligt selv et shell-script som fx hedder
~/crontab/every-day.sh og får det sat op så det kører med det
beskrevne interval (crontab er lidt mystisk), hvorefter jeg bare
retter i scriptet når der skal køres noget andet, og mere.

"man crontab" + "crontab -e"
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus