red hat 7.0 hjælp!
Fra : Cerberus

Dato : 29-01-01 19:16

Hej ng.
Jeg er newbee på linux området, og har derfor lige et par spørgsmål:
1.Når jeg vil shutte down skriver den system halted, og den går død. Jeg kan
derfra godt trykke ctrl - alt - del, men det rebooter den jo bare af. Hvad
kan problemet være?

2. Jeg kan godt få kontakt med nettet, via kppp, men browseren (Netscape)
kan ikke åbne nogle sider, den skriver bare at der ikke kan opnås kontakt
med serveren.

3.Hvordan skifter jeg til text mode, når jeg nu har valgt at den skal starte
op i grafisk mode. Der står i starten at man kan trykke ctrl x for text
mode, men det virker ikke, den skriver bare boot, og så kan jeg kun skrive
linux, og den booter derefter på normal vis til grafisk mode.

Håber i kan hjælpe.
--
Venlig Hilsen Kasper
hr_overgeneral@hotmail.com

Fra : Kent Friis

Dato : 29-01-01 20:06

Den Mon, 29 Jan 2001 19:16:09 +0100 skrev Cerberus:
> [...]
>derfra godt trykke ctrl - alt - del, men det rebooter den jo bare af. Hvad

Hvilket problem? Kan du ikke finde power-knappen, eller?

Eller du er måske vandt til DOS, hvor system halted betyder en fejl?
Det er helt normalt, at når maskinen når til sidste kommando i
shutdown-scriptene - /sbin/halt, så skriver den system halted.

>2. Jeg kan godt få kontakt med nettet, via kppp, men browseren (Netscape)
>kan ikke åbne nogle sider, den skriver bare at der ikke kan opnås kontakt
>med serveren.

Du skal have tilføjet en navneserver. Spørg mig ikke lige hvordan man
gør i Red Hat / kppp, men kppp burde kunne sættes op til at finde dem
automatisk.

> [...]
>mode, men det virker ikke, den skriver bare boot, og så kan jeg kun skrive
>linux, og den booter derefter på normal vis til grafisk mode.

Boot: linux 3
(jeg mener det er 3 i RH - SuSE bruger 2).

Når den er startet op, kan du skifte til tekst-mode med Ctrl-Alt-F1.

Mvh
Kent
--
Is windows userfriendly? Nah, more like optimized for idiots.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-01-01 00:09

Cerberus wrote:
> [...]
> derfra godt trykke ctrl - alt - del, men det rebooter den jo bare af. Hvad

Hvis du dermed mener, at den ikke slukker maskinen men giver en
fejlmeddelelse, er problemet nok, at Redhat ikke distruberer en ren
linux-kerne, men en fejlbehæftet kerne, som de selv har tilføjet
forskellige ændringer i. Du kan i så fald løse problemet ved at
downloade en ægte linux-kerne og oversætte den selv. Vent lidt med det,
hvis du slet ingen erfaring har med linux endnu.

> 2. Jeg kan godt få kontakt med nettet, via kppp, men browseren (Netscape)
> kan ikke åbne nogle sider, den skriver bare at der ikke kan opnås kontakt
> med serveren.

Har du indsat dine DNS-servere i /etc/resolv.conf, som så ser fx sådan
ud:

search .
nameserver 194.239.134.83
nameserver 193.162.153.164

Hvis ja, hvad er uddata fra kommandoer som ifconfig og route, når du er
på?

> [...]
> mode, men det virker ikke, den skriver bare boot, og så kan jeg kun skrive
> linux, og den booter derefter på normal vis til grafisk mode.

Ret i /etc/inittab linien

id:5:initdefault:

til

id:3:initdefault:

Derefter skulle den boote i tekst-mode.

Hvis du vil i tekst-mode fra X kan du bare trykke ctrl-alt-f1.

--
Lars Kongshøj