Batteri til Bærbar
Fra : Random2u

Dato : 21-03-02 17:58

Hej

Er der nogle som kan fortælle mig hvad et batteri til
en Olivetti P90 Echos bærbar koster?

R2u
ICQ 14367347

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-02 18:25

"Random2u" <random2u@SoftHome.net> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogle som kan fortælle mig hvad et batteri til
> en Olivetti P90 Echos bærbar koster?

De koster ~1500 kr.
Hvis du kan lodde kan du lave det selv for 3-400.
Reconnectit kan lave det for ~600 kr.

/Chr

Fra : Random2u

Dato : 21-03-02 22:07

Kan du forklare mig hvordan, man laver det for 300-400?
Køber man bare et batteri, som så skal loddes i?
Jeg kender ikke noget til det, da det er en bærbar jeg er ved og
købe.

R2u
ICQ 14367347

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-02 13:07

> Kan du forklare mig hvordan, man laver det for 300-400?
> Køber man bare et batteri, som så skal loddes i?
> Jeg kender ikke noget til det, da det er en bærbar jeg er ved og
> købe.

Sure.
Hvis du tager dit batteri ud, vil du opdage, at du med lidt vold kan flå
toppen af det.
Indeni ligger, i dit tilfælde, 8 store genopladelige batterier, der er lidt
større end almindelige AA-batterier. Disse celler er ganske almindelige
genopladelige batterier med en spænding på 1,2 v (ligesom alle andre "1,5v"
genopladelige batterier). 8 x 1,2 = 9,6 hvilket tilfældigvis er spændingen
på dit batteri. Du vil også opdage, at se selvfølgelig er loddet sammen i en
serie (de har loddeflig, så de kan loddes sammen) og at der desuden ligger
en lille termisk sensor & flyder, typisk limet på, opad et af batterierne.
Denne genbruger du: den bruges af computeren til at afgøre, hvornår dine
batterier er opladede; når batteriet er fuldt opladet kan cellerne ikke
optage mere strøm og afgiver derfor denne som varme. Det registrerer
sensoren, der så fortæller computeren, at den skal ophøre med at lade.

Du lodder så batterierne af, der, hvor de er forbundet til kontaktfladen til
computeren - og køber nogle nye.
Du kan, ret beset, bruge flere forskellige type genopladelige batterier.
Deres styrke måles i mAh - milliamperetimer, der fortæller noget om, hvor
længe de kan trække din maskine. Du kan købe små egentlige genopladelige
AA-batterier med loddeflig for ingen penge, men de typisk kun på 1000-1800
mAh, så jeg vil naturligvis anbefale dig at lave et ordenligt batteri,
anvendende den SAMME type celler som det oprindelige (dvs. lidt længere &
lidt tykkere end AA-batterier). De fåes i elektronikforretninger (kan
anbefale Århus Radiolager i Brabrand) - med rabat ved køb af 10 - til den
påståede pris. Med sådanne i kan de trække din maskine 2-3 timer, afhængigt
af forbrug, selvfølgelig.

Jeg formoder, at dette er præcist, hvad ReconnectIT gør, hvis du indlevere
dit batteri til genopfyldning. De tager 661,- for et 9,6v batteri - men det
er IKKE svært at gøre selv. Jeg har gjort det med en anden maskine - og jeg
er ingen loddeørn! Prisen hos ReconnectIT finder jeg personlig meget
passende.

/Chr

Fra : Random2u

Dato : 22-03-02 19:01