Asus P4t-E: hvor høj Front Side Bus?
Fra : Wizeguy

Dato : 21-03-02 16:28

Jeg har købt en P4 Northwood 1,6A som helst skal kunne rulle 2,2-2,4 GHz,
hvilket kræver at jeg kan vælge FSB på 140-150 MHz.. Jeg overvejer at købe
et Asus P4T-E bundkort, da det er det bedst ydende og mest stabile P4
bundkort, men jeg er lidt usikker på, hvor høj FSB det understøtter. Nogen
steder har jeg læst 133 MHz, mens der andre steder står 227 MHz. Er der en
venlig sjæl der kan hjælpe?
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : James Murdock

Dato : 21-03-02 19:08

Try looking Here!

http://www.asus.com.tw/mb/socket478/p4t-e/specification.htm

Fra : Wizeguy

Dato : 21-03-02 20:08

"James Murdock" <Satan@Hell.net> wrote in message
> Try looking Here!
>
> http://www.asus.com.tw/mb/socket478/p4t-e/specification.htm

Tak, men jeg har allerede studeret Asus specifikationer. Det pudsige er, at
den højest mulige FSB hastigehd varierer mellem de forskellige Asus sider.
Ovenstående link siger 150 MHz, men den tyske side angiver 200 MHz, mens
P4T-E manualen i .pdf format angiver 227 MHz. Jeg er skrupforvirret!!

Er der en venlig P4T-E ejer, som kan bekræfte, hvilken FSB hastigehed der er
den højeste, og om det er lykkedes dem at køre en P4 Northwood ved 133-150
MHz FSB.

--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Herold³

Dato : 21-03-02 23:34

> [...]
er
> den højeste, og om det er lykkedes dem at køre en P4 Northwood ved 133-150

Jeg skulle modtage det motherboard på lørdag, så der skulle jeg kunne tjekke
det. Desværre har jeg ingen northwood at teste med (med mindre min
uidentificerede processor viser sig at være en northwood)...

Fra : Wizeguy

Dato : 22-03-02 00:09

"Herold³" <jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> wrote in message
> [...]
> det. Desværre har jeg ingen northwood at teste med (med mindre min
> uidentificerede processor viser sig at være en northwood)...

OK, du har en processor? Jeg har lige fået min P4 1.6A Northwood idag, og på
chippen står der (meget småt):1.6A GHz/512/400/1.5 V. "A" efter
clockhastigheden, 512 (størrelsen af L" cachen), samt 1.5 V angiver, at det
er en Northwood. Står der f.eks. 2.0 GHz/256/400/1.75 V er det en 2.0 GHz
Williamette.

Mht. P4T-E så tror jeg at jeg dropper det, og køber et Abit TH7-II RAID i
stedet. Dette board har flere overclocking features end P4T-E, og
understøtter FSB hastigheder op til 255 MHz. Jeg har dog været lidt lunken
overfor TH7-II, idet flere af de computerforretninger jeg handler hos, bl.a.
Multimedieworld i Kbh., er begyndt at boykotte Abit pga. for mange defekte
boards. Forhåbentlig får jeg et der dur..
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Lars Krag

Dato : 22-03-02 11:25

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en meddelelse news:tKtm8.10204$FT.449444@news010.worldonline.dk...

[snip]

> [...]
> Multimedieworld i Kbh., er begyndt at boykotte Abit pga. for mange defekte
> boards. Forhåbentlig får jeg et der dur..

Hvis du gør, så sørg for at få et med bios ver .38 Nogle boards vil ikke starte
op med en Northwood med bios .37 (første release bios). Nogle vil dog godt,
det er lidt mærkeligt, men der er masser af info at hente på www.hardforum.com
i "Strictly Intel" sektionen.

Af én eller anden grund måles cpu temp meget højere på RDRAM bundkort end
på DDR, jeg skal ikke kunne sige hvorfor. Desuden kan cpu Vcore være yderst
vanskelig at have med at gøre (ligger af og til 0.2V under det den er sat til), og
du er p.t. nødt til at bruge enten en beta bios, som ikke er offentligt tilgængelig,
for at få Vcore over 1.625V i bios, eller du må lave wire tricket på din NW. Jeg
kan endvidere anbefale ikke at spare på kølingen, bruger selv en Swiftech.

Hvis du vil have dine RDRAM til at køre PC1066+, så vælg de dobbeltsidede
Samsung moduler (sølvfarvede), de render op imod 600/150 Mhz fsb ved fuld
hastighed (4x), men det har du sikkert allerede undersøgt.

Det korte af det lange er, at hvis du får det hele til at spille, så er det et kanon
system du får ud af det. Man skal bare være villig til at ofre en del tid på det...
Hvis du er interesseret, kan du evt se hvordan mit system yder ved 142 Mhz
fsb her: http://fp.worldonline.dk/fpelarskrag/Northwood_2564.htm

Hvis jeg skulle købe noget nyt, og kunne vente et par måneder, ville jeg nok
overveje det nye i850E board fra Asus (P4T533) til 32bit PC1066 RDRAM.

Lars

Fra : Wizeguy

Dato : 22-03-02 13:01

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> wrote in message
> [...]
godt,
> det er lidt mærkeligt, men der er masser af info at hente på

Hjælp! Forhåbentlig vil systemet starte op med jumpers. Jeg har hentet
biosen, og lavet en bootdisk.

Jeg har købt en TT Silent viking. Forhåbentlig kan den klare 1.6@2.133 GHz.

> [...]
på det...
> Hvis du er interesseret, kan du evt se hvordan mit system yder ved 142 Mhz

Tak for svaret. Jeg kunne desværre kun få de enkeltsidede Samsun blokke, men
de brude vel kunne klare at køre 105x8?

> Hvis jeg skulle købe noget nyt, og kunne vente et par måneder, ville jeg
nok
> overveje det nye i850E board fra Asus (P4T533) til 32bit PC1066 RDRAM.

Klart nok

Jeg vender tilbage med et par førstehåndsindtryk, når jeg har fået det hel
op at køre.

--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Lars Krag

Dato : 22-03-02 13:13

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev .....

[snip]

> Hjælp! Forhåbentlig vil systemet starte op med jumpers. Jeg har hentet
> biosen, og lavet en bootdisk.

Jamen, jeg krydser så hermed fingre for dig Chancerne ser ud til at
være sådan 50/50 (baseret på et aldeles uvidenskabeligt skøn).

[snip]

> Jeg har købt en TT Silent viking. Forhåbentlig kan den klare 1.6@2.133 GHz.

Det kan den sagtens. Det er først når du kommer op på hastigheder over
2.3-2.4 Ghz at både 1.6A og 1.8A skal have mere Vcore og kan begynde
at blive temmeligt varme, især på i850 bundkort.

> Tak for svaret. Jeg kunne desværre kun få de enkeltsidede Samsun blokke, men
> de brude vel kunne klare at køre 105x8?

Erhh, ikke helt forstået? Under alle omstændigheder kan du bare køre dine
RDRAM ved 400 Mhz, når du kører cpu'en ved 533, hvis ikke de vil køre
ved fuld hastighed. Det tror jeg nu nok de vil, men det er sådan lidt op og
ned med de enkeltsidede. Du har dog klart fået fat i det bedste mærke

> Klart nok

> Jeg vender tilbage med et par førstehåndsindtryk, når jeg har fået det hel
> op at køre.

Jeg skal nok "holde øje med" dine tilbagemeldinger

Lars

Fra : Fjolsenberg

Dato : 24-03-02 19:11

Lars Krag <larskrag@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dFm8.12192$FT.476584@news010.worldonline.dk...
> "Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev .....

Snip

> [...]
og
> ned med de enkeltsidede. Du har dog klart fået fat i det bedste mærke

Jeg udtrykte mig vist lidt uklart. Det jeg mente med de 105x8 var
clockfrekvensen ved 140 MHz FSB og memory clock på 3xFSB

Forresten var jeg uheldig at få et TH7-II der ikke var NW ready
-( Heldigvis havde forhandleren ikke noget imod at opdatere bios for mig, så
imorgen skulle jeg være oppe at køre igen.

> Jeg skal nok "holde øje med" dine tilbagemeldinger

Tak. Så vidt jeg kan forstå er du jo "P4 guruen" i det her forum

----
Venligst
Anders (Wizeguy, i skrivende stund via mit kollegies oldsag af en P2 233
MHz)

Fra : Lars Krag

Dato : 24-03-02 20:16

"Fjolsenberg" <5sal@herlevkollegiet.dk> skrev i en meddelelse news:OLon8.15587$ZI6.676921@news000.worldonline.dk...

[snip]

> Jeg udtrykte mig vist lidt uklart. Det jeg mente med de 105x8 var
> clockfrekvensen ved 140 MHz FSB og memory clock på 3xFSB

Ahh, selvfølgelig

> Forresten var jeg uheldig at få et TH7-II der ikke var NW ready
> -( Heldigvis havde forhandleren ikke noget imod at opdatere bios for mig, så
> imorgen skulle jeg være oppe at køre igen.

Ja, jeg tænkte det nok. Fint at forhandleren gør det for dig.

[snip]

> Tak. Så vidt jeg kan forstå er du jo "P4 guruen" i det her forum

LOL næppe. Men jeg har da en vis erfaring med TH7 II Raid efterhånden

> Venligst
> Anders (Wizeguy, i skrivende stund via mit kollegies oldsag af en P2 233
> MHz)

Jeres "online navne" går da lige fra den ene yderlighed til den anden

Lars

Fra : Wizeguy

Dato : 25-03-02 14:44

> "Fjolsenberg" <5sal@herlevkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> LOL næppe. Men jeg har da en vis erfaring med TH7 II Raid efterhånden

> Jeres "online navne" går da lige fra den ene yderlighed til den anden

He, he, det var nu mest for sjov. Nå men jeg er oppe at køre nu. I starten
havde jeg en del problemer med TH7-II kortets Highpoint RAID controller og
mit Audigy lydkort. Jeg fik en gang imellem en meget skummel "knasen", men
det lader til at de nyeste Windows XP drivere har elimineret den knasende
lyd. Som du ganske rigtigt skrev tidligere sættes cpu core voltage for lavt
sammenlignet med bios, nærmere bestemt 1.39 volt. Heldigvis er der ikke
problemer med at clocke 1.6@2.133 GHz hvilket jeg er tilfreds med.
Temperatur idle 39-40 grader og 45-46 grader under fuld load
----
Mvh
Anders