Skrivning til flere tabeller
Fra : Thomas

Dato : 21-03-02 11:34

Jeg har en masse data - 30-35 variabler fra mine forms objekter. Efter en
godkendelse skal disse således oprettes i deres detil tilhørende tabeller.
Problematikken er at de er fordelt udover 5 forskellige tabeller.
Spørgsmålet er således - skal jeg blot oprette dem på almindelig hvis ved at
skrive til en af tabellerne af gangen, samt åbne og lukke min connection
hver gang, og hvad med mine nøgler. Skal jeg efter at have skrevet til den
første tabel aflæse den nye datas primærnøgle vha. en sql sætning (der vil
kun blive oprettet en række af gangen - autonummering) gemme den i en
variable og genbruge den når jeg skal styr på referencerne til de andre.

Mvh. Thomas

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-03-02 11:58

"Thomas" <asasd@asfdads.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> skrive til en af tabellerne af gangen, samt åbne og lukke min connection

Du behøves ikke at åbne og lukke din connection, du gør bare sådan her:

objConn.Execute("INSERT INTO .....")
> [...]

> kun blive oprettet en række af gangen - autonummering) gemme den i en
> variable og genbruge den når jeg skal styr på referencerne til de andre.

Hvilken database bruger du? Hvis du bruger MS_SQL, så kan du lave en stored
procedure der laver alle indsættelserne og gør brug af variablen @@Identity
som indeholder nummeret på den just indsatte række. (
http://www.4guysfromrolla.com/webtech/tips/t122600-1.shtml )

Hvis du bruger f.eks. Access er denne artikel nok til hjælp: (
http://www.aspfaqs.com/aspfaqs/ShowFAQ.asp?FAQID=79 )
--
Jakob Andersen