PCMCIA FireWire (IEEE1394) kort
Fra : Allan Jensen

Dato : 21-03-02 11:06

Hejsa

Jeg skal bruge et PCMCIA kort med FireWire til min nye notebook
(Win2000), men jeg ved ikke rigtig hvilke kriterier jeg skal vælge et
kort ud fra. Jeg skal bruge det hovedsagelig til DV fra et
videokamera.

Hvad kan anbefales?

Er *ALLE* PCMCIA hotpluggable?

Hvad er forskellen på 4 og 6-pins tilslutninger? - er det lige meget
hvad det er?

Kortet skal vel kunne klare 400 Mbps?

Tilsyneladende er det ikke alle kort der kan sende data tilbage til
f.eks. et videokamera, men det bør vel være et krav hvis man skal lave
en del med videoredigering, mon ikke?

Er der andet udover dette jeg skal være opmærksom på?

PS. Behøver ikke nødvendigvis medfølgende editing software.

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-03-02 12:44

On Thu, 21 Mar 2002 11:05:52 +0100, Allan Jensen <public@hverdag.dk> wrote:

>Hvad er forskellen på 4 og 6-pins tilslutninger?

6 pin er inkl. spændingsforsyning.

>- er det lige meget hvad det er?

Nej.

Typisk er der et 4-polet stik i kameraet.

Typisk er der et 6-polet stik i Firewire kort.
( Visse bærbare PC´ere har kun 4 polet stik )

Oftest anvendes et 4/6 polet kabel ml. kamera & Firewire port.

>Kortet skal vel kunne klare 400 Mbps?

Det kan alle Firewire kort.

>Tilsyneladende er det ikke alle kort der kan sende data tilbage til
>f.eks. et videokamera,

Jo, men ikke alle videokameraer kan modtage signal ( DV-IN ) FRA en Firewire port.
P.gr.a. toldsatser er nogle kameraer blokeret m.h.t. DV-IN.
Som regel kan denne blokering deaktiveres ved brug af div. "oplukningsudstyr".

Mvh,

Kim Jensen
Hammargren Data
www.hd.dk

Fra : Jimme Sørensen

Dato : 29-03-02 12:09

Forskellen på 4 og 6-pins er at 4-pins er små stik og 6 er store stik.
4-pins er den størrelse som stikket i dit digitale videocamera har og
6-pins er størrelsen på stikket i firewire-kortet.
du skal altså have et kabel som hedder 4-6 / (A-B)
Det er sjældent firewire kortet som ikke kan sende informationer tilbage.
Det er nærmere cameraet som ikke har både DV-in og DV-out. Det er nemlig kun
de dyreste som har denne feature.

Hvis du vil finde det kort som du søger kan du prøve at ringe hertil, da han
muligvis kan hjælpe dig:
http://www.holm-data.dk

mvh. Jimme