Hvalpe/lydigheds-kursus
Fra : Georg

Dato : 21-03-02 10:01

Da min labrador var 6 mdr, kom den på kursus. Vi var der 4 gange, så måtte
vi opgive. Den var alt for vild/umoden. Så var de penge spildt.

Endvidere lærte jeg, at man nu gør det på en ny måde. Man måtte ikke bruge
kommandoens navn, hvis man ville have hunden til at sætte sig, "sit". Man
måtte heller ikke bruge hundens navn, når man kaldte den til sig. Det
forekom mig at være eet kaos, og jeg fattede ikke en brik. Hunden forstod
endnu mindre.

De forskellige kurser syntes at være opbygget således, at man kunne gå på
kursus i hele hundens levetid. Det er nok god business, men er det virkelig
nødvendigt i dag?

Nu er hunden 11 mdr, og nu tror jeg, den er klar til et kursus. Jeg søger et
kursus, som jeg brugte for 15 år siden. Det var på 10 lektioner. Der brugte
man hundens navn, når man kaldte den til sig. Man kommanderede "sit", og så
forklarede man hunden, hvad det var for noget. Når man havde gjort det
5-10-20 gange, vidste den, hvad "sit" var. Så fortsatte man med "på plads"
osv. Efter 10 lektioner, havde jeg en hund afrettet til netop mit behov. Den
gik pænt ved min side. Jeg kunne dække den af i en bank. og den var meget
omgængelig sammen med voksne, børn og dyr.

Findes der den slags kursus i dag. Jeg har indtryk, af, at det, jeg kan se
på markedet, kun er lavet for at trække flest penge ud af folk. Eller har
jeg misforstået noget?

Mvh Georg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-03-02 10:09

"Georg" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> på markedet, kun er lavet for at trække flest penge ud af folk. Eller har

Dansk Retriever Klub har jævnligt lydighedskurser, hvor du (din hund) kan
lære basal lydighed.

www.dansk-retriever-klub.dk

I min region (Østjylland) er der gode og kompetente instruktører.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Georg

Dato : 21-03-02 14:33

Jeg har været i kontakt med DRT. Det er et krav, at hunden er stambogsført -
og det er min hund ikke.
Så jeg leder videre.
Ellers tak for svaret.
Mvh

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 21-03-02 15:14

Hej Georg
DcH har klubber over hele landet, og her behøver hunden ikke være stambogsført
eller lign. alle er velkomne:
http://www.hundeklubben-dch.dk/index2.htm

Hilsen Dorthe

Georg skriver:

Fra : Louise Kragh

Dato : 21-03-02 10:30

"Georg" <skjelm@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> på markedet, kun er lavet for at trække flest penge ud af folk. Eller har

Hej Georg
Vi gå på noget der hedder "Hundeakademiet" ved lyngby, de er også ret gode,
og der bruger vi sit, navn mm.
De virker meget seriøse, og der er hold for hunde i alle aldre. Vi går på et
hvalpehold med vores shiba, og når vi træner er det sammen med andre små
hunde (når man er 10 uger er en 6 mdr gammel mastiff stooor Og så leger
man sammen i "frivarteret" også med de store hvalpe, så hundene bliver
sociale overfor andre racer, størrelser mm.
Men du skrev vist ikke noget om, hvor i landet du bor?
mvh
Louise

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 21-03-02 11:11

Hej Georg!
Vi har valgt at gå på et DcH-kursus med vores Skt. bernhardshvalp. Det er meget
hyggeligt og afslappet, og man øver alle de basale kommandoer. Vores hund var
kun 3 mdr. da vi startede, og har specielt nydt godt af at lære hvordan man
omgås en masse andre hunde og mennesker uden at gå helt amok. Grundlæggende
øvelser som "sit" , "dæk" og indkald har vi øvet med ham herhjemme dagligt, så
dem har han ikke brug for et kursus for at lære. Til gengæld slipper vi for en 7
mdr. gammel og 50 kg tung legesyg hvalp der fræser rundt efter andre hunde med
en 50 kg skrigende mig slæbende bagefter på maven.

Håber du finder et godt kursus, jeg er sikker på at alle seriøse steder er man
velkommen til at komme og kigge med, før man beslutter sig til at deltage og
betale.

Hilsen Dorthe ( - og Nansen, der nu blot mangler at lære, at harer KAN han altså
ikke fange...)
www.kishka.dk

Georg skriver:

Fra : Pia

Dato : 21-03-02 11:18

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message Til gengæld
slipper vi for en 7
> mdr. gammel og 50 kg tung legesyg hvalp der fræser rundt efter andre hunde
med
> en 50 kg skrigende mig slæbende bagefter på maven.

Hmmm, vi har også gået på hvalpehold fra vi var 12(?) uger, og det har ikke
hjulpet på hilselysten.....

:Pia med de lange arme

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 21-03-02 11:18

Pia skriver:

> Hmmm, vi har også gået på hvalpehold fra vi var 12(?) uger, og det har ikke
> hjulpet på hilselysten.....
>
> :Pia med de lange arme

Hej Pia!
Vi har også været MEGET konsekvente, da det simpelthen har været nødvendigt pga.
hans størrelse. Nu da han er 7 mdr. ville jeg ikke længere kunne holde ham, hvis
han virkeligt ville fræse afsted... og det går jo bare ikke!
Dorthe

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-02 14:20

On Thu, 21 Mar 2002 10:00:59 +0100, "Georg" <skjelm@hotmail.com>
wrotd:

> [...]
>måtte heller ikke bruge hundens navn, når man kaldte den til sig. Det
>forekom mig at være eet kaos, og jeg fattede ikke en brik. Hunden forstod

...........ja jeg har også hørt om nogle der heller ikke måtte sige
komandoen men kun give et tegn , og det er jo latterligt for hvad hvis
hunden står med ryggen til en så kan den jo ikke se tegnet o.s.v. det
gælder bare om at sortere sådanne nogle træningssteder fra

>De forskellige kurser syntes at være opbygget således, at man kunne gå på
>kursus i hele hundens levetid. Det er nok god business, men er det virkelig
>nødvendigt i dag?

..........nej du kan jo selv holde det vedlige når den først har lært,
det er jo kun hvis folk vil ud og være sociale med deres hunde eller
lære dem endnu mere

> [...]
>på markedet, kun er lavet for at trække flest penge ud af folk. Eller har

næe du har nok ret ,men der findes kurser hvor man bruger komandoen !
de andre har vist bare læst en forkert bog inden de mente at de var
blevet hundetrænere

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-03-02 16:39

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hunden står med ryggen til en så kan den jo ikke se tegnet o.s.v. det
> gælder bare om at sortere sådanne nogle træningssteder fra

Har også gået på et sådant kursus, og det var godt, meget godt endda.

Hundens navn = se på mig.
Kom = indkald signal

Princippet i den slags tæning er, at hunden automatisk gør det rigtige og på
den rigtige måde, hvis føreren udfører kropssignalerne rigtigt. De verbale

Problemet med den slags træning er, at det kræver meget af føreren, da det
er svært både at udføre signalerne og at omstille sig til en anden
indlæringsform.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-03-02 17:52

On Thu, 21 Mar 2002 16:39:07 +0100, "Nina El Falaki" <cats@feca.dk>
wrotd:

> [...]
>
>Problemet med den slags træning er, at det kræver meget af føreren, da det
>er svært både at udføre signalerne og at omstille sig til en anden

.........alle dem jeg har mødt der har trænet det var utilfredse det
virkede ikke for dem. Og hvad hvis hunden står med ryggen til ? så er
det jo lidt kikset at den ikke kan det verbale

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-03-02 18:32

> [...]
> virkede ikke for dem. Og hvad hvis hunden står med ryggen til ? så er
> det jo lidt kikset at den ikke kan det verbale.

Jeg gik også med en enkelt der var meget utilfreds, men han prøvede slet
ikke at lære den nye måde.

Står hunden med ryggen til siger du dens navn = se på mig og så giver du
signalet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anja

Dato : 22-03-02 12:02

> ........alle dem jeg har mødt der har trænet det var utilfredse det
> virkede ikke for dem. Og hvad hvis hunden står med ryggen til ? så er
> det jo lidt kikset at den ikke kan det verbale

Vi har også gået til den form for træning, og fandt det også lidt mærkeligt
i begyndelsen, men valgte at give det en chance.
Det resulterede i, at vi i dag, har en hund der både adlyder verbale ordrer,
samt vores kropssprog.
Det er meget praktisk hvis man feks. er på besøg et sted, at vi kan få
hunden til at lægge sig, uden at vi skal afbryde en samtale....

Vi undrede os som sagt over denne træningsform i begyndelsen, og fik den
begrundelse af træneren, at hvis du begynder at bruge kommandoer til hunden
inden den ved hvad de betyder, kan hunden nemt få til vane at den først
behøver reagere efter at du har sagt kommandoen et par gange.
Derfor begynder man først at bruge kommando (samtidig med at du bruger
kropssprog ) når hunden forstår hvad du vil have den til.
Når du så har brugt denne metode i et stykke tid, kan du nøjes med enten at
bruge verbale ordrer, eller kropssprog.

Om dette er den "rigtigste" måde vil der sikkert være delte meninger om, men
det virkede for os, og vores hund elskede at komme der.....

Venlig hilsen
Anja R.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-03-02 13:13

On Fri, 22 Mar 2002 12:01:57 +0100, "Anja"
<SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> wrotd:

> [...]
>Det er meget praktisk hvis man feks. er på besøg et sted, at vi kan få
>hunden til at lægge sig, uden at vi skal afbryde en samtale....

.........ja men detkan jeg da også med min hund ! jeg lærte den bare
begge dele på samme tid !

> [...]
>inden den ved hvad de betyder, kan hunden nemt få til vane at den først
>behøver reagere efter at du har sagt kommandoen et par gange.

........hvad så hvis man lærer den tegnet før den ved hvad det betyder
? bliver det så ikke det samme ? så skal man lave tegnet flere gange
før hunden adlyder ?

Fra : Anja

Dato : 22-03-02 13:31

> [...]
>
> .......hvad så hvis man lærer den tegnet før den ved hvad det betyder
> ? bliver det så ikke det samme ? så skal man lave tegnet flere gange

Det var den begrundelse vi fik, og træneren var sød, hunden elskede at komme
der, så vi gav det en chance, og det virkede....
Jeg tror det er ligesom med børneopdragelse, der findes utallige former...
Hvis det virker, og hunden nyder det, så er det det vigtigste for mig.

(man peger jo ikke flere gange, men holder hånden der indtil hunden lægger
sig
Man kan selvfølgelig også sige "dæææææææææææg" men det ville nok lyde lidt
dumt

Venlig hilsen
Anja R.

Fra : Jesper Knudsen

Dato : 22-03-02 16:04

Jeg ved ikke hvor du har gået til træning, men jeg ved at DKK
hvalpemotivation ligner lidt beskrivelsen. Jeg har selv gået til den slags
træning med begge mine hunde og var meget glad for det. Desuden er jeg
hvalpeinstruktør i DKK og vi bruger ingen kommandoer under indlæringen på
hvalpeholdene. I
Det handler jo om at man ikke kan sige sit til en hund når den ikke har lært
hvad sit betyder. Man får den i stedet til at sætte sig ved at holde en
godbid i snudehøjde og på et eller andet tidspunkt vil hundens medfødte
tiggeadfærd gøre at den slår numsen i jorden og rosen/godbidden skal så
falde.Den fatter så samhængen ml godbidden et bestemt sted og at den sitter
og derefter kan man sætte kommando på stadig sammen med godbid. Nu ved
hunden nemlig at den skal sætte sig på godbidden og sitordet bliver nu
indlært. Det lærer den at sætte sig på det første sit man siger da man jo
stadig har godbidden som den ved den skal sætte sig når den ser. Man gør på
en lign. måde med dæk og andre øvelser. Man bruger motivationen (
godbidden ) istedet for at sige sit og trække en godbid hen over nakken på
hunden ( manipulation+en kommando den ikke kender).

Mvh Louise

Fra : Sverre Stokke

Dato : 23-03-02 11:15

SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>kropssprog ) når hunden forstår hvad du vil have den til.
>Når du så har brugt denne metode i et stykke tid, kan du nøjes med enten

Smart at begynde med de visuelle. Jeg har altid gjort det omvendt, med det
resultat at jeg får min egen 'hån' lige tilbage i synet. 'Der er utroligt,
hvad du kan få den hund til - sig mig, hvordan har du lært den at tælle ?'

Hilsen Sverre.