ASUS A7V266-E: Problemer med RAID-controll~
Fra : Lasse Houmøller

Dato : 21-03-02 02:40

Hej rødder.

Jeg har en del problemer med onboard RAID-controlleren (Promise) på mit nye
ASUS A7V266-E bundkort.
Kort fortalt kan jeg slet ikke få diskene til at virke under RAID 1. Jeg har
nu prøvet et par metoder, begge uden succes:

Metode #1:
Jeg lavede RAID 1-opsætning og forsøgte installation af Windows 2000 Server
på diskene.
Resultat:
Windows 2000 installationsproceduren anerkendte ikke RAID-diskene, og kunne
derfor ikke fortsætte.

Metode #2:
Jeg satte den ene harddisk på en alm. IDE-controller, installerede Windows
2000 Server, og slog den anden fra.
Satte derefter begge harddiske på RAID-controlleren, duplikerede data fra
disk #1 til disk #2, satte dem op til RAID 1, og bootede.
Resultat:
Windows 2000 anerkendte igen ikke RAID-diskene. Jeg fik en bluescreen med
følgende fejlmeddelelse: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Der ligger nu en komplet Windows 2000 Server SP2 installation på begge
diske, men skidtet vil simpelthen ikke boote sålænge diskene kører på
RAID-controlleren. Jeg har selvfølgeligt sørget for installation af den
nyeste driver (v2.0.0.18) samt at sætte jumperen der styrer om
RAID-controlleren skal fungere som RAID eller alm. IDE. Harddiskene er
iøvrigt to 80GB Seagate Barracuda IV.

Er der nogen der har nogle forslag? De vil blive modtaget med kyshånd

/Lasse

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 21-03-02 02:40

Du skal jo altså installere Win2000 mens de er på RAID controlleren og under
installation skal du bruge en diskette med driverne til controlleren til
Win2000, så skulle det virke.

--
Mvh. Kim, Aalborg
--

Hold venligst dine indlæg til gruppen medmindre jeg beder om andet, tak.
Utroligt folk ikke magter at tage dette som en selvfølge.

Fra : \(: Marlboro Man :\)

Dato : 21-03-02 10:22

*SNIP*

Harddiskene er
> iøvrigt to 80GB Seagate Barracuda IV.
>
> Er der nogen der har nogle forslag? De vil blive modtaget med kyshånd
>

> /Lasse

Hej Lasse

Hvis du kigger i news:dk.edb.hardware.drev så er der MANGE som har problemer
med at bruge ovennævte hdd i RAID. Jeg ved ikke om det måske er der
problemet ligger?!

--
(: MarlboroMan :)
134144219

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 21-03-02 11:06

> [...]

problemer
> med at bruge ovennævte hdd i RAID. Jeg ved ikke om det måske er der

Det er da som regel i RAID 0 konfigurationer. Eller tager jeg helt fejl dér?

--
Mvh. Kim, Aalborg

Fra : R. A. Nielsen.

Dato : 21-03-02 12:08

"Kim Fritze Sillasen" <Fritze76@hotmail.com> skrev:

> Det er da som regel i RAID 0 konfigurationer. Eller tager jeg helt fejl dér?

Ja, det gør du desværre. Disken ydelse er elendig i både
RAID 0 (-50%) og 1 (-30%) sammenhæng.

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
Info om vandkøling af computere:

Fra : R. A. Nielsen.

Dato : 21-03-02 11:39

"Lasse Houmøller" <lasse@ankiro.dk> skrev:

[Snip]
> Er der nogen der har nogle forslag? De vil blive modtaget med kyshånd

Som en anden skriver, så skal du installere Win2k medens RAID er sat op.
Først konfigurer du dine RAID set-ups (1,0 el. 1+0), derefter kører du
en gang F-disk på dem og opretter de ønskede partioener på RAID
drevene.
Derefter formaterer du som minimum drevet, hvor Win2k skal placeres på.

Så genstarter du maskinen og smider en Win2k CD i dit CD-ROM drev
som er Boot able. Læg mærke til at installationen under opstart spørger
dig om du har drivere til SCSI eller RAID kontrollere - så skal du vist
nok trykke på F6.
Så skulle du gerne have en diskette med driverne til RAID kontrolleren
på Asus bundkortet, dem henviser du installationen til og vupti, så bør
Win2k som minimum kunne finde det formaterede drev.

Men, her kommer der en lille nedturs oplysning til dig:
Seagate Barracuda IV diske yder ca. 50% mindre i RAID 0 og
30% mindre i RAID 1, end i et alm. set-up via bundkortets
almindelige IDE100 kontrollere.
Jeg taler af bitter erfaring, jeg har forsøgt både med HighPoint og
Promise kontrollere; uden held. Nu køre jeg kun med 2 af mine 4
60GB Cuda IV diske, fordi det går meget stærkere som RAID.
Ydermere kunne der kun skrives ca. 1-2MBsec. på dem i RAID0 og
noget lignende lamt, lavt i RAID1 sammenhæng.

Problemet med Seagate og RAID, det er at Seagate diskene er
så hurtige, at nudagens RAID kontrollere ikke kan følge med dem.

Så enten skal du droppe RAID, eller også skal du droppe Cuda IV. :-/

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 21-03-02 21:17

Problem solved...

Tak for alle rådene; det er utroligt lækkert at kunne få kvalificeret
feedback på sine spørgsmål på under 12 timer
Jeg prøvede oprindeligt den anbefalede fremgangsmåde, altså smide
RAID-driverne ned på en floppy og trykke F6 under installationen for at
installere dem. Desværre blev de ikke accepteret (?) og jeg måtte derfor ty
til de andre midler beskrevet i første post - uden held.
Da jeg, efter at have set svarene til denne post, kunne se at dette _måtte_
være den korrekte fremgangsmåde, forsøgte jeg derfor én gang til
(downloadede driverne en gang til, lavede ny floppy)... og så virkede det
minsandten!
Jeg mistænker derfor at der har været noget alvorligt galt med den floppy
jeg lavede i første omgang, og at misæren derfor kunne være undgået havde
jeg været opmærksom på det...

/Lasse

PS: Til Rasmus; det er da utroligt latterligt at RAID-controlleren ikke kan
følge med diskene... piv :-/

Fra : R. A. Nielsen.

Dato : 21-03-02 22:38

> [...]

> jeg lavede i første omgang, og at misæren derfor kunne være undgået havde

Sådan er det Floppy's, de strejker altid, når det 'lige manglede' f.eks.
midt i en BIOS up-date, eller som du lige har oplevet.
Hvem kender ikke fornemmelsen af at mangle sin egen
Boot-diskette når man ude og hjælpe andre, med deres PC'er ?

> PS: Til Rasmus; det er da utroligt latterligt at RAID-controlleren ikke kan
> følge med diskene... piv :-/

Det syntes jeg også, men ingen ser ud til at gøre noget ved det.
Seagate kunne da lave en ny BIOS til diskene, så de blev 'egnede'
til RAID.

Men, mon ikke snart der dukker en ordentlig RAID controller op ???
(Pleace)

Fra : Peter Hansen

Dato : 22-03-02 03:48

"Lasse Houmøller" <lasse@ankiro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg lavede i første omgang, og at misæren derfor kunne være undgået havde

<klip>

Det kan tilføjes, at der på drivercd'en ligger en fil, der gør arbejdet:
\drivers\promise\raid\setup\makedisk.exe

Peter
(Som også havde problemer)

Fra : Deaster

Dato : 22-03-02 10:08

"R. A. Nielsen." <spectrus@spectrus.dk> skrev i en meddelelse
news:t8jm8.37$> Problemet med Seagate og RAID, det er at Seagate diskene er
> så hurtige, at nudagens RAID kontrollere ikke kan følge med dem.

Det har jeg aldrig forstået, for Cuda diskene er i dag ikke hurtigere end
Western Digital, Maxtor eller Ibm's GXp 120 serie, og de kører da i raid
uden nogen problemer.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 22-03-02 18:16

> Det har jeg aldrig forstået, for Cuda diskene er i dag ikke hurtigere end
> Western Digital, Maxtor eller Ibm's GXp 120 serie, og de kører da i raid
> uden nogen problemer.

Ja, det er vist bare en dårlig undskyldning fra Seagate's side. Det lyder jo
bedre, når man kan sige at disken er "for hurtig til RAID", hvilket er noget
vrøvl. Kunne de ikke bare sige, at de ikke er designet til RAID? Jeg hader
latterlige undskyldninger/bortforklaringer af sådanne fejl.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : R. A. Nielsen.

Dato : 22-03-02 18:04

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> skrev:

> Det har jeg aldrig forstået, for Cuda diskene er i dag ikke hurtigere end
> Western Digital, Maxtor eller Ibm's GXp 120 serie, og de kører da i raid
> uden nogen problemer.

Nej jeg forstår det heller ikke.

Jeg har netop hente de sidste nye drivere og BIOS fra HIGHPOINT
til mit Adaptec 1200A kontroller kort. Nu køre jeg 2 gange RAID1.
Ydelsen er nu kun lidt dårligere som under alm. omstændigheder, så
det er jo godt nok - i hvert fald bedre som da jeg forsøgte under Win2k.

Jeg kører PT. Win XP-Dk Pro.