Erfaringer dette hardware?
Fra : Karsten

Dato : 21-03-02 00:03

Jeg overvejer at købe følgende:

Processor AMD Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz)
Bundkort ECS K7S5A Elitegroup
Ram 256MB DDR PC2100 1.parts
Grafik AGP 64MB GeForce2 mx 400
Harddisk 40 GB ATA/100
Netkort 10/100 Mbit netkort
Lydkort AC 97,3D 16bit
Speaker 120Watt
Diskdrev 1,44MB 3,5"
Cddrev 52x A-Open cdrom
Keyboard Windows tastatur
Mus Scroll mus ps/2
Kabinet ATX Miditower, 300 Watt PSU,Low Noise
Screen 17" Samsung 76E 0,23 dpi 3 års garanti
Garanti 2 års Reklamationsret, CE & EMC godkendt
Pris med moms 6.895 kr.
http://makeashorterlink.com/?Y58622F8

Burde man vælge noget andet (stadig inden for samme prisklasse)?

MVH Jones

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-03-02 00:17

"Karsten" <karsten@nomail.com> wrote in message

> Processor AMD Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz)
> [...]

Ok

> Lydkort AC 97,3D 16bit
> Speaker 120Watt

totalt spild af penge, køb noget ordenligt

> Diskdrev 1,44MB 3,5"

ja...

> Cddrev 52x A-Open cdrom

ok, men dvd drev?

> Keyboard Windows tastatur
> Mus Scroll mus ps/2

Køb noget bedre, kan ikke betale sig med en skod mus og tastatur...

> Kabinet ATX Miditower, 300 Watt PSU,Low Noise
> Screen 17" Samsung 76E 0,23 dpi 3 års garanti

Ok valg

> Pris med moms 6.895 kr.

> Burde man vælge noget andet (stadig inden for samme prisklasse)?

Prøv selv at sammesætte, istedet for en sådan færdig samlet...

Fra : Esben

Dato : 21-03-02 06:23

> totalt spild af penge, køb noget ordenligt

Det er sandsynligvis et onboard lydkort, men hvorfor det er spild af penge
fatter jeg ikke.

--
Esben

Fra : Jones

Dato : 21-03-02 09:11

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3c991882$0$58869$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> totalt spild af penge, køb noget ordenligt

Det er rigtigt, men det er et onboard lydkort, som selvfølgelig kan slås
fra i biosen. Jeg har et SB live kort, som jeg kan sætte i.

Højttalerne kan forhandleren selv beholde, da 120 Watt PMPO siger mere
om firmaernes muligheder for at manipulere med forbrugerne end
højttalerens kvalitet. Selv angivelse af Watt i RMS er også utroværdigt,
men trods alt bedre.

> ja...

> ok, men dvd drev?

Der bliver ikke udgivet spil på DVD, og film skal ses i biogra..nej, jeg
mener ved TV'et

> Køb noget bedre, kan ikke betale sig med en skod mus og tastatur...

Musen skal forhåbenligt ikke bruges, da det jo ikke er mac, og
tastaturet er for mig ikke så væsentligt, men jeg har en OK tastatur fra
en tidligere computer.

> Prøv selv at sammesætte, istedet for en sådan færdig samlet...

Det er god idé, men det ender altid med at blive meget dyrere, eller
tager jeg fejl?

MVH Jones

Fra : Martin K

Dato : 21-03-02 09:34

> Det er god idé, men det ender altid med at blive meget dyrere, eller
> tager jeg fejl?
JNej... det behøver det ikke nødvendigvis at blive.... Hvis man selv samler
kan man da godt spare nogle skillinger, og man kan selv få glæden ved det
Så ved man også at det er gjort ordentligt og efter eens egne
standarder! Har selv lige samlet et 'svin' fra midtdata.dk. Jeg vil antage
at jeg nok sparede 1500 - 2000 ved det, og så har jeg præcis den
konfiguration jeg ville ha'!

Blot min holdning...

--
Martin K

Fra : Karsten

Dato : 22-03-02 17:24

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har selv lige samlet et 'svin' fra midtdata.dk. Jeg vil antage
> at jeg nok sparede 1500 - 2000 ved det, og så har jeg præcis den
> konfiguration jeg ville ha'!

Det er i hvert fald ikke alle antagelser omkring dette, som holder i
byretten

> Blot min holdning...

Det er da en fornuftig holdning, men afhænger selvfølgelig også af, hvad
man skal bruge computeren til, og om hardwaren på ens nuværende computer
er for outdated og alligevel skal udskiftes.

MVH Jones

Fra : Martin K

Dato : 25-03-02 09:20

> Det er i hvert fald ikke alle antagelser omkring dette, som holder i
> byretten
Tja... det er jo nok der øksen ligger begravet, for jeg genbrugte som det
eneste ram og brænder fra den gamle maskine.... det forklarer jo også en
del!

--
Martin K

Fra : Esben

Dato : 21-03-02 06:51

> Jeg overvejer at købe følgende:
>
> Processor AMD Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz)

Denne cpu giver den bedste pris/ydelsesforhold pt.

> Bundkort ECS K7S5A Elitegroup

Godt bundkort - det har fået gode anmeldelser på bl.a. www.tomshardware.com
..
Dog skal man regne med at det ikke er specielt velegnet til overclockning,
men det er cpu'en vist egentlig heller ikke.

> Ram 256MB DDR PC2100 1.parts

Bør være rigeligt til at starte med, og det er nemt at komme flere i senere.

> Grafik AGP 64MB GeForce2 mx 400

Hvis der er mulighed for at vælge et bedre grafikkort, burde du måske gøre
det.

> Harddisk 40 GB ATA/100

Svært at sige om den er god, mærket/model er ukendt.

> Netkort 10/100 Mbit netkort
> Lydkort AC 97,3D 16bit

Disse to er sandsynligvis onboard, og kan således ikke direkte regnes for at
gøre systemet dyrere. Start med det før du gør op om du har brug for noget
bedre (specielt lydkortet).

> Speaker 120Watt
> Keyboard Windows tastatur
> Mus Scroll mus ps/2

Kvaliteten af disse er nok ikke noget at råbe hurra for, men på den anden
side, så står de 3 dele for en meget lille del af den samlede pris.

> Diskdrev 1,44MB 3,5"
> Cddrev 52x A-Open cdrom

Fjong.

> Kabinet ATX Miditower, 300 Watt PSU,Low Noise

Svært at sige om det er godt, mærket/model er ukendt, men PSU'en er
ihvetfald stor nok.

> Screen 17" Samsung 76E 0,23 dpi 3 års garanti

Kender ikke, men sikkert ok.

> Garanti 2 års Reklamationsret, CE & EMC godkendt
> Pris med moms 6.895 kr.
> http://makeashorterlink.com/?Y58622F8

Pris:
Det er ca. 6-700 kr. billigere end man selv kan samle maskinen får, så på
den måde er det et godt valg, specielt hvis man ikke er tryg ved selv at
samle delene. Desuden er man måske en anelse bedre stillet mht.
reklamationer da du jo ikke selv har samlet systemet.

Støj:
Det ligner umiddelbart ikke et system er er bygget til at være stille, så
måske får du efter et par måneder lyst til at investere yderligere tid og
penge i blæsere og cpu-køler der larmer mindre.

Der er 4 støjkilder:
CPU-blæser
PSU/kabinet-blæser
Harddisk
Blæser på grafikkort

Prøv at se i dk.edb.hardware.overclockning og denne gruppe, der er masser af
indlæg om hvordan man kan lyddæmpe sit system.

--
Esben

Fra : Jones

Dato : 21-03-02 09:29

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Godt bundkort - det har fået gode anmeldelser på bl.a.
www.tomshardware.com

Der er endda flere gode anmelderser her:

http://www.ecs.com.tw/products/award/k7s5a.htm

At der er mange, som har haft problemer med kortet, hvis man søger i NG,
ser jeg kun som et udtryk for, at kortet er meget udbredt i Danmark og
sælges hos de fleste forhandlere.

> Dog skal man regne med at det ikke er specielt velegnet til
overclockning,
> men det er cpu'en vist egentlig heller ikke.

Det gør nu ikke så meget, desværre mangler bundkortet mulighed for IRQ
tildeling mht. PCI-kort, men det er også til at leve med.

> Hvis der er mulighed for at vælge et bedre grafikkort, burde du måske
gøre
> det.

Enig, men jeg køber først et nyt, når Geforce 4 er faldet meget i pris,
dvs om cirka 7-10 måneder, da 1600x1200, antialiasing og samtidigt ca.
5000 i madonion er til at få tåre i øjnene af, hvorfor jeg skal have
det.

> [...]
for at
> gøre systemet dyrere. Start med det før du gør op om du har brug for

Helt enig.

> [...]
anden
> side, så står de 3 dele for en meget lille del af den samlede pris.

Spørgsmålet er bare, hvor meget det larmer, accesstiden, og de 52x er
næppe realistisk i praksis.

Det vil jeg gøre, tak for hjælpen.

MVH Jones

Fra : Esben

Dato : 21-03-02 10:16

"Jones" <jones1024@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> At der er mange, som har haft problemer med kortet, hvis man søger i NG,
> ser jeg kun som et udtryk for, at kortet er meget udbredt i Danmark og
> sælges hos de fleste forhandlere.

Ja - jeg har også læst om en del problemer med det, men ikke om nogen der
ikke kunne løses. Min kæreste skal have opgraderet sin pc snart, og det
bliver nok dette bundkort.

> [...]
> dvs om cirka 7-10 måneder, da 1600x1200, antialiasing og samtidigt ca.
> 5000 i madonion er til at få tåre i øjnene af, hvorfor jeg skal have

Fair nok :)

> Spørgsmålet er bare, hvor meget det larmer, accesstiden, og de 52x er
> næppe realistisk i praksis.

Ja ok - jeg har tit læst at folk anbefaler dette drev, men jeg kender det
ikke selv. Støjniveau betyder ikke så meget for mig, da jeg sjældent har en
cd i, og hvis jeg har er det kun så længe det tager at kopiere indholdet
over på HD.

--
Esben

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 21-03-02 11:46

"Karsten" <karsten@nomail.com> du skrev:
> Jeg overvejer at købe følgende:

SNIP

Hvad med en køler til cpuen - det fremgår ikke af tilbuddet.
Hvis du har mod på at samme det selv kan det gøres en del billigere.
Stort set de samme stumper fundet hos shg:

ECS K7S5A 599,00
Aopen 52 x CD 295,00
XP 1700plus 1225,00
Floppydrev 125,00
InnoVISION Tornado Geforce2 MX400, 64MB, TV-OUT, AGP 699,00
Maxtor 40,0 GB 919,00
Trust Speakers 109,00
Codegen 6039L 300W ATX 359,00
ThermalTake Silent Viking 330,00
Logitech Pilot Wheel Mouse+ 99,00
Samtron 17" 76E 1349,00
Chicony Win98 tastatur PS-2 79,00

Samlet pris afhentet i Århus: 6187,00

Og så kan du jo evt. vælge mus, tastatur, højttale osv. fra, hvis du
alligevel ikke skal bruge det.

/Jakob

Fra : Lenny

Dato : 21-03-02 13:59

> [...]
> Chicony Win98 tastatur PS-2 79,00
>
> Samlet pris afhentet i Århus: 6187,00
>
> Og så kan du jo evt. vælge mus, tastatur, højttale osv. fra, hvis du

Mangler der ikke RAM??? I så fald skal der lægges 800 - 1000 kr. oveni.

MVH
Lennart

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 21-03-02 14:23

"Lenny" <lennartbj30_nospam_@hotmail.com> du skrev:
> Mangler der ikke RAM??? I så fald skal der lægges 800 - 1000 kr. oveni.

Ups - det har du da ret i - jeg lurede faktisk også på hvorfor det
var så meget billigere.

/Jakob

Fra : Esben

Dato : 21-03-02 14:12

"Jakob Jeppesen" <pause@acoustics.auc.dk> wrote in message

> [...]
> XP 1700plus 1225,00
> Floppydrev 125,00
> InnoVISION Tornado Geforce2 MX400, 64MB, TV-OUT, AGP

Du har glemt RAM.
Er skærmen den samme? De har samme model nr. nemlig, men forskelligt
fabrikat.

--
Esben

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 21-03-02 14:25

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> du skrev:
> Er skærmen den samme? De har samme model nr. nemlig, men forskelligt
> fabrikat.

Jeps - det er den samme. Samsung laver ikke nogen skærm der
hedder e76. Det gør Samtron til gengæld. Jeg mener at Samtron
samtidig er lavet af Samsung - så en eller anden sammenhæng er
der vel.

/Jakob

Fra : Paul

Dato : 22-03-02 22:46

Dog skal man regne med at det ikke er specielt velegnet til overclockning,
men det er cpu'en vist egentlig heller ikke. så kig her---
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=0014
77
så kan man godt gå i gang
Paul