Foderplan Hest!!!
Fra : Lilian Hansen

Dato : 20-03-02 21:34

Hej Gruppe.

Jeg har brug for lidt hjælp... Jeg har købt programmet Foderplan Hest.
Indtil nu syntes jeg, det er et ganske udmærket program, men jeg har lige et
problem.
Jeg ville oprette mit "eget" foder. Jeg bruger Heste Müesli fra NAG. I
programmet ligger der Heste Müesli fra KFK. Jeg sammenlignede de 2 produkter
og opdagede, at der var nogen ting i mit foder der ikke var i det andet og
noget i det andet der ikke var i mit. Så er det jeg har brug for hjælp, for
er det mon bare mig der ikke har forstand på indgridienserne i sådant et
foder. Hvad er Råfedt, træstof og råaske. Det er i mit foder, men jeg kan
ikke se det på deklarationen på KFK foderet. Og i mit foder er der også
D-pantothenssyre og Biotin. Biotin ved jeg hvad er men hvad er det andet?
Jeg forstår heller ikke hvad Lysin er. Og endnu et spørgsmål, kan det mon
hedde noget andet, for der er også kobolt i KFK foderet og ikke i "mit".
Jeg sidder altså med 5 ting der er i KFK foderet og ikke i mit......og 2
ting der er i mit som ikke er i det andet.!!!!!
Jeg sidder næsten og føler mig som en idiot, for jeg troede det var så nemt
"lige" at "ploppe" sit eget mærke ind og så havde man "lige" en foderplan.

Håber nogen kan hjælpe....
Mange hilsner fra en forvirret "gør det selv" bruger.
Lilian

Fra : annezedeler

Dato : 23-04-02 09:52

"Lilian Hansen" skrev d. 20-03-02 21:34 dette indlæg :
> [...]
foderplan.

> Håber nogen kan hjælpe....
> Mange hilsner fra en forvirret "gør det selv" bruger.

Jeg må indrømme at dit indlæg chokerer mig noget !!! Hvis jeg skal være
ærlig så skal en person som ikke ved hvad lysin og træstof m.m. er,
holde sig langt væk fra selv at bruge et foderprogram. Husk at sådan et
program ikke indeholder "sandheden". Det er ment som en udregningshjælp
til eksperter. Hvis programmerne bliver brugt forkert kan det "godkende"
nogle meget dårlige foderplaner.

Men for nu at svare på dit spørgsmål:
For det første så forstår jeg ikke hvorfor du går så meget op i hvad der
er i KFK myslien når du bruger et andet produkt fra NAG. DET ER HELT
LIGEMEGET HVAD DER ER I KFKs MYSLI !!! Hvis du skal indtaste NAGs mysli
skal du gå ind under foder og derefter indtast nyt/eget foder. Her
indtaster du så alle de oplysninger som de beder om, som gerne skulle
stå på den sæk fra NAG som du har. Hvis de ikke står på sækken kan du få
dem oplyst der hvor du har købt det.

Lidt opklarende oplysninger:
Lysin er en aminosyre. Der findes ca 20 forskellige aminosyre og de
bruges til at opbygge proteiner.
Kobolt er et mineral
D-panthotensyre er et vitamin i familie med B vitaminerne
Råfedt er fedt
Træstof er fibre som er vigtige for hestens fordøjelse
Råaske er den ikke organiske del af foderet som fortæller noget om
mineral indholdet

Jeg vil råde dig til at få nogle til at hjælpe dig med at lave din
foderplan. Det havde været en både billigere og bedre løsning end at
købe foderplan hest, når du ikke ved hvordan det skal bruges.

Venlig hilsen foderkosulent cand.scient Anne Zedeler

http://www.kandu.dk/

Fra : Lilian Hansen

Dato : 23-04-02 22:19

Hej
Tak for sangen!
Nu ligger landet sådan, at jeg ikke har nogen dårlige erfaringer med NAG's
produkt og jeg fortsætter med at bruge det som jeg altid har gjort det. Men
mine spørgsmål kom såmænd bare af, at jeg syntes det kunne være sjovt, at
have programmet, som så mange andre programmer jeg har, uden at jeg behøver
at være ernæringsekspert. Jeg er heller ikke Microsoft ekspert, men har
alligevel forskellige programmer derfra. Og med hensyn til hvad de
forskellige stoffer eller hvad det hedder, der er i NAG's produkt er, var
det af ren nysgerrighed jeg spurgte. Jeg kunne jo godt tænke mig, at sætte
mig ind i de forskellige ting, inden jeg evt. ville begynde at lave om på
den foderplan, mine 3 sunde og friske heste får nu. En foderplan, jeg har
sammensat sammen med min dyrlæge og min almindelige sunde fornuft! Du
skriver, at sådan et program kun er til udregningshjælp for eksperter.
Hvordan mon det så kan være, at det kan købes af sådan nogen som mig???

Venlig hilsen Lilian