aviser fra 1908
Fra : Lise Mølbæk

Dato : 20-03-02 18:06

Hej ALLE!!
er der nogen der ved hvordan man kan fa fat i en avis fra Anholt omradet ca.
1908 ?? Jeg har en oldefar der forliste med hele familien ud for Anholt..
GODE ideer modtages med glade!!

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 20-03-02 19:07

Jeg ved ikke, hvad der findes spec. fra Anholt, men Statens Avissamling (som
holder til på Statsbiblioteket i Åhus) har praktisk taget alle danske aviser
på mikrofilm.

Universitetsbiblioteket i Odense har også en del film og mange biblioteker /
lokalhistoriske arkiver har pæne samlinger fra "deres område" og tit også de
store landsdækkende aviser.

Så jeg vil foreslå dig at starte på dit lokale bibliotek.

Har de ikke selv den relavante avis, kan de låne hjem fra Statens
Avissamling til brug på deres læsesal.

Med venlig hilsen / Kind regards / Mit besten Grüßen
Henriette Idestrup

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Homepage: www.idestrup.dk
E-mail: idestrup@adslhome.dk
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fra : K. Thidemann

Dato : 20-03-02 19:25

On Wed, 20 Mar 2002 18:05:52 +0100, "Lise Mølbæk" <lise-m@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>1908 ?? Jeg har en oldefar der forliste med hele familien ud for Anholt..
Det afhænger vel af hvor i landet du bor.
Jeg har før fundet og bestilt aviser i Århus.

http://www.statsbiblioteket.dk/service/undermenuer/om_avis.htm

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Show The Andersens

Dato : 20-03-02 21:09

Dit lokale bibl har en bog - jeg kan ikke huske hvad den hedder - med
oversigt over hvad der er udgivet af aviser. Så kan du derudfra gætte på
hvilken avis man holdt på Anholdt, men man har vel bl.a. holdt en fra Grenå.

Annette

Fra : Lene Mejlby

Dato : 20-03-02 21:52

Jeg tvivler på de har haft en avis på Anholt, de har højst sandsynligt
(ligesom nu) hørt under lokalavisen fra Grenaa. GrenaaBladet har eksisteret
siden 1915, men det er da ikke umuligt at der har været lokalaviser
tidligere.

Prøv evt at kontakte dem: http://www.grenaabladet.dk/gb/Email.html
Det er muligt de ved mere om hvem du i virkeligheden skal kontakte for at få
flere oplysninger..

Mvh Lene

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-03-02 23:02

Wed, 20 Mar 2002 21:52:00 +0100, "Lene Mejlby" <lme@cs.auc.dk> wrote:

>GrenaaBladet har eksisteret
>siden 1915, men det er da ikke umuligt at der har været lokalaviser
>tidligere.

Grenaa Avis 1850 og 1856-1915
Djurslands Venstreblad 1915-1946
Grenaa Folketidende 1874-1970
Grenaa Dagblad 1899-1901
Djursland 1913-efter 1970
Demokraten... [lokaludg.] 1905-efter 1970

Kilde: Niels Thomsen: dagbladskonkurrencen 1870-1970, bd. 2, Kbh. 1972

hilsen pl

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-03-02 22:39

> [...]
ca.
> 1908 ?? Jeg har en oldefar der forliste med hele familien ud for Anholt..

Alle danske aviser og en del udenlandske fra 17?? og fremefter kan ses (på
rullefilm) i "Den Sorte Diamant", læsesal Øst (Det Kgl. Bibliotek).
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk

Fra : Henning Sørensen

Dato : 23-03-02 12:42

> [...]
ca.
> 1908 ?? Jeg har en oldefar der forliste med hele familien ud for Anholt..

Sådan en begivenhed behøvs nu ikke blot at være omtalt i en lokal avis.
Faktisk var de lokale blade dengang fyldt med alt andet end lokalstof, mens
f.eks mere
perifere udlandsnyheder fyldte spalterne. Jeg har f.eks. eftersøgt
presseomtale af en brand, der lagde en halv landsby øde i 1870. Det var ikke
nævnt i lokalaviserne, men derimod i Berlingske Tidende. Den lokale avis
havde til gengæld et fyldigt referat af en skovbrand i Nordsverige! Så prøv
(også) en af de landsdækkende.
Venlig hilsen
Henning Sørensen