133MHz som webserver? Urealistisk?
Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 20-03-02 17:06

Hej

Jeg har en gammel Cyrix 6x86 166+ (133MHz) med 40mb ram stående som jeg
kunne tænke mig hostede et website der allerede kører på en anden
server. Men jeg er i tvivl om den kan klare mosten.

Jeg har tænkt mig at køre RedHat 7.2 med Apache, PHP og MySQL. I
"myldretiden" har websitet ca. 5-10 requests pr. minut, men hvoraf de
fleste er søgninger i en ca. 100Mb (og stigende) stor MySQL-database.
Internet-båndbredden burde ikke være noget problem, da søgningerne trods
databasens størrelse giver relativt små resultater.

Dette webserver-job bliver det eneste maskinen skal tage sig af, og der
vil derfor ikke køre noget ressourcekrævende grafisk halløj eller lign.
ovenpå.

Jeg har også en Pentium II 400MHz jeg evt. kunne bruge til projektet,
men det er kun som en sidste nødløsning da jeg egentlig skal bruge den
til noget andet.

--
Mvh.
Thomas Pryds Lauritsen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-03-02 18:01

Thomas Pryds Lauritsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har også en Pentium II 400MHz jeg evt. kunne bruge til projektet,
> men det er kun som en sidste nødløsning da jeg egentlig skal bruge den

Jeg tror jeg ville finde noget mere RAM til den, det vil hjælpe meget, for
så skal den ikke have fat i disken nær så tit og så kan CPU'en godt klare
det.

--
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
[lasse@Earth ~]$ uname -a

Fra : Peter Hagstrom

Dato : 20-03-02 20:06

> [...]

> kunne tænke mig hostede et website der allerede kører på en anden
> server. Men jeg er i tvivl om den kan klare mosten.

Jeg vil sige, at til det du skal bruge den til, skulle det ikke være noget
problem med den box. Jeg har selv haft en P-133 (med 32 MB RAM) som
webserver (også med PHP og MySQL). Det kørte fint.

Dog brugte den ikke meget tid i databasen, men til gengæld "kogte" den
SETI@HOME pakker uafbrudt.

Jeg vil dog sige at det er en rigtigt god idé, at rekompilere kernen til
kun at have det der er nødvendigt; og så naturligvis stoppe alle de
services du ikke skal bruge. På den måde kan du frigive så meget RAM som
muligt og dermed undgå alt for meget (langsom) swap fil access.

Held og lykke

--
Peter Hagstrøm

Fra : Jesper

Dato : 21-03-02 02:59

> [...]

> "myldretiden" har websitet ca. 5-10 requests pr. minut, men hvoraf de
> fleste er søgninger i en ca. 100Mb (og stigende) stor MySQL-database.

Jeg kører selv en P133, 32 MB ram med web/mail/MySQL(med 24 MB data) ingen
dele videre belastet og den har det med at swappe ind imellem, så med 100+
MB database ville det nok være godt med lidt mere ram.

--
Jesper
$ uptime

Fra : Thomas Pryds Laurits~

Dato : 27-03-02 09:31

Kan berette at jeg nu har maskineriet kørende (som test) og en søgning
tager lidt over et minut. Selvfølgelig helt uacceptabelt med 5-10
søgninger pr. minut når der er mest belastning. Men den kører ret meget
på harddisken under en søgning, så jeg må jo nok ud og se om jeg kan
finde noget billig EDO-ram i rigelige mængder

[...]

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-03-02 09:32

Thomas Pryds Lauritsen <thomas@prydslauritsen.dk> writes:

> [...]
> på harddisken under en søgning, så jeg må jo nok ud og se om jeg kan
> finde noget billig EDO-ram i rigelige mængder

Du kan ikke konstruere nogen gode indekser paa din database? Du skal have full-table scans

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jesper Krogh

Dato : 27-03-02 09:48

In article <3CA18326.6030105@prydslauritsen.dk>, Thomas Pryds Lauritsen wrote:
> [...]
> på harddisken under en søgning, så jeg må jo nok ud og se om jeg kan
> finde noget billig EDO-ram i rigelige mængder

Prøv lige at sikre dig at du har fået diskenne til at køre DMA:
hdparm -v /dev/hda

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Nu også O'Reilly bøger