Hjælp til innerText, tags mv.
Fra : Kim Noer

Dato : 20-03-02 16:12

Davsen der..

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<head>
<title>Untitled</title>
</head>

<SCRIPT LANGUAGE="JScript">

var oItem = document.all.tags("span"); // got title tag!
if (oItem!=null) {
for (i=0; i<oItem.length; i++)
alert(oItem.item(i).niels.innerText);
}
</SCRIPT>

Jeg har et problem med at få ovenstående til at virke- nogen her der kan
hjælpe? Det jeg gerne vil er at trække værdien ud af et span, med id niels i
document.all.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 20-03-02 17:31

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> wrote in message
> <SCRIPT LANGUAGE="JScript">
>
> var oItem = document.all.tags("span"); // got title tag!
> [...]

Prøv med

<script type="text/javascript">
if(document.getElementById){
alert(document.getElementById("niels").innerText);
}
</script>

--
Jakob Andersen

Fra : Kim Noer

Dato : 20-03-02 17:35

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message

> [...]
>
> <script type="text/javascript">
> if(document.getElementById){
> alert(document.getElementById("niels").innerText);

Efter en masse roden rundt virker fl.g. også :

var meow = document.all.tags("span");
for(i=0;i<meow.length;i++) {
if(meow[i].id == "niels")
alert(meow[i].innerText);
}

Underligt dog at id ikke også et object på lige linie med tags. Oh well.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 20-03-02 20:00

Hej Kim

Kim Noer wrote:

> Efter en masse roden rundt virker fl.g. også :

> [...]

document.getElementById() er en del af W3C DOM standarden, det er
document.all[] ikke. Første eksempel virker dog alligevel kun i et
begrænsede antal browsere, da innerText heller ikke er standard, men
endnu en MS opfindelse.
Lidt bedre er det hvis du kan erstatte innerText med innerHTML.
innerHTML er godt nok heller ikke standard, men er alligevel
understøttet af flere browsere som f.eks. Netscape6+ og Mozilla.

Du kan også i stedet for innerText bruge en funktion som følgende, som
bygger på ren W3C DOM kompatibel kode:

function getConcatenedTextContent(node) {
   var _result = "";
   if (node == null) {
      return _result;
   }
   var childrens = node.childNodes;
   var i = 0;
   while (i < childrens.length) {
      var child = childrens.item(i);
      switch (child.nodeType) {
         case 1: // ELEMENT_NODE
         case 5: // ENTITY_REFERENCE_NODE
            _result += getConcatenedTextContent(child);
            break;
         case 3: // TEXT_NODE
         case 2: // ATTRIBUTE_NODE
         case 4: // CDATA_SECTION_NODE
            _result += child.nodeValue;
            break;
         case 6: // ENTITY_NODE
         case 7: // PROCESSING_INSTRUCTION_NODE
         case 8: // COMMENT_NODE
         case 9: // DOCUMENT_NODE
         case 10: // DOCUMENT_TYPE_NODE
         case 11: // DOCUMENT_FRAGMENT_NODE
         case 12: // NOTATION_NODE
          // skip
          break;
      }
      i ++;
   }
   return _result;
}

Ja, W3C DOM standarden kan meget, men lige på det område er den lidt
besværlig (Nok derfor Netscape6+/Mozilla har fået support af innerHTML
selvom de ellers går meget op i ikke at understøtte for mange
non-standard ting i de browsere).

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *