Kommentar til De Bedste Heste
Fra : Liz

Dato : 20-03-02 11:12

Nu får jeg sikkert verbalt tæsk fra ng'en men den risiko må jeg løbe. Hvis
det får bare én til at tænke sig om, så er jeg glad.

Efter udsendelsen De Bedste Heste, rejste jeg mig fra sofaen med en lidt
dårlig smag i munden og gik ud til min tre banditter stående ud i stalden.
Jeg kiggede på dem længe. Bemærkede deres lang ulden pelse, deres beskidte
haler, resterne af mudderet der nu var tørre nok til at børste væk,
fedtlageret - lige nok til at hjælpe med at holde varmen, ingen ribben. De
var godt nok en stor kontrast til det jeg lige havde set. Men de var glad
og tilfredse, og de var HESTE. Efter at have givet dem natmad og fjernet de
værste hestepærer, givet lidt ekstra halm/spåner, gik jeg en time senere,
lidt trist, i seng og funderet over folk og hest.

Det var meningen at jeg vil kommentere udsendelsen på ng'en dagen efter, men
jeg var ude af stand til det. Tankene om de heste kom og gik hele dagen,
især da min krikker blev lukket ude tidlig næste morgen. De galoperede op
over marken, glad og vrinskende, hovene ind i mellem til vejrs. Stolte stod
de på bakketoppen, silhuetter mod himlen, halerne stående højt, næseborene
godt udspillede, prustende til morgen luften. Jeg grinede til mig selv,
glad over mine heste. De rullede sig i det sparsom græs, rejste sig og
rystede kroppen så meget at jeg kunne næsten høre det på trods af afstanden.
Jeg piftede højt og straks vendte de sig om og galoperede fuld fart tilbage
til mig. Fodertid! Min skimmel arabere var bare sorte igen!!!!

Dagen efter, altså om mandagen, læste jeg videre på Lene E Sørensens bog,
Hesten Som Pædagogisk Redskab, og på side 61 står der:
"Uden en dybere forståelse af og respekt for begrebet horsemanship bliver
brugen af heste ofte uetisk - specielt hvis man med dyrevelfærdsøjne
betragter den måde, hvorpå alt for mange heste (mis-)bruges i kommercielt
eller konkurrencemæssigt øjemed. På en hel del områder er dens status i dag
reduceret til hovedsageligt at være en rekvisit, der anvendes til at opnå
sportslige mål og konkurrenceresultater. Det virker grotesk at opleve,
hvordan både børn og voksne "far lov til" at forholde sig distanceret,
forbrugende og fremmedgjorte til heste."

Og det er lige netop dét jeg ville sige til alle. For mig virkede
udsendelsen som om hestene kunne ligeså godt have været redskaber, og jeg er
ikke sikker på at det er den rigtig måde at dyrke ridesport på. Det er flot
at se dressur på topplan, men lukker vi ikke øjnene til bagsiden af den
vundet medalje? Ligeledes med springning? Og hvordan kan man sende sit
føl til auktion for højestbydende? Hvad er det for et sted det kommer
henne? Jeg ville være sikker på stedet og de mennesker inden jeg sælger mit
føl til nogen, uanset hvad de tilbyder af penge.

Til sidste. Horsemanship defineres ret præcist af dyrlæge Jens
Kristoffersen: "At holde og bruge hesten på hestens præmisser." Gøre vi
det?

Mvh Liz
PS. Så kan den "verbalt tæske" begynde, men holde jer til indholdet og ikke
min "indvandre dansk". Please!!

Fra : Tine Gade

Dato : 20-03-02 12:34

Fra : Marlene

Dato : 20-03-02 12:36

Hej Liz.

Jeg vil ikke kommentere dit indlæg i detaljer - blot sige, at det varmede
mig om hjertet at læse dit indlæg - det lyder til - for mig - at du har
nogle dejlige og harmoniske heste. Du har fuldstændigt ret; vi skal have
hest (og andre dyr) på hestens (dyrenes) præmisser.....

God dag til dig og dine dejlige heste.

Mvh. Marlene.

Fra : Alice Trauelsen

Dato : 21-03-02 12:37

Hej Liz
Du får kun ros af mig. Vi har også "glade" heste. Når Else (min søster )
går ned i folde og fløjter kommer alle 9 stormende, og så vil de gerne ind
igen. Vi har ingen konkurrence heste. Vi elsker bare de store dyr, og de
fleste af dem har vi, fordi vi ikke syntes det havde godt derfra hvor de
kom, eller fordi de skulle have været slagtet, for at menneskene kunne tjene
penge. Så derfor har vi 9, og venter stadig på at lille Myra, vi købte af en
hestehandler på Egeskovsmarked, efter at have set hvordan hun blev slået,
hun nu kommer med sit føl.
Jeg så også udsendelse og du har HELT ret.

Mange hilsner
Farmor Alice
www.alice-trauelsen.dk
www.radio-luna.dk

Fra : Anet

Dato : 21-03-02 16:29

De fleste her i gruppen er vist ryttere nede på et "normalt" plan og derfor
ser vi nok anderledes på at have hest og bruge hesten på en god måde. At
give hesten et godt liv osv. men for topryttere og avlere er det penge og
pristige og de er ved at nå til tops. Tja, dem om det og lad os andre nyde
vores udendørshestefolde osv. Sport vil altid foregå på flere plan og der er
altid nogen der går næsten for højt op i det.

hilsen

Anet

Fra : Mette Borg

Dato : 21-03-02 17:02

Det kunne jeg og flere andre ikke have sagt bedre !

Mette

Fra : taina

Dato : 22-03-02 00:20

Hejhej

Jeg synes jeg husker en artikel i hippologisk tidsskrift om en pige, der red
på et temmelig højt niveau (i hvert fald deroppe hvor jeg ikke kan finde ud
af, hvad det hedder mere) Hendes hest kom på fold hver dag, hun red dressur
på marken og i skoven, og hun mente, at det vigtigste var, at hesten var
glad og fik lov til at være hest. Så tingene kan altså godt kombineres

Hej fra tina

Fra : Jane

Dato : 22-03-02 14:54

jeg holder også hest på samme måde som dig, mine heste er ude alle dagens
lyse timer og jeg rider ikke konkurrencer.
Jeg har aldrig set ridning og heste som en sport, men som en hobby der går
ud på at skabe gensidig respekt, venskab og kærlighed mellem dyr og
menneske!
Jeg finder heste utrolig livsbekræftene og jeg syntes ofte et det netop er
dette element hos hesten som mangler når man ser de heste der rides på højt
plan, de er ikke glade på samme måde!