Hjemmenetværk, HJÆLP......
Fra : - Henrik -

Dato : 20-03-02 10:53

Jeg har en bredbåndsforbindelse, en stationær (kører winME) og en bærbar PC
(kører XP home ed). Derudover en cisco router CVA122, (NAT enabled) og en
switch (eTen 8port).

Jeg vil egentligt gerne køre routeren ned i switchen som uplink og så
koble de to pc'er på switchen sammen med printer mm.

Jeg har firewall (zone alarm) på de to pc'ere, men de skal samtidigt dele
alle
mapper med hinanden og det kan jeg ikke få til at køre samtidigt med
firewall???? Nogen idéer....

Men nogen siger at det ikke er sikkert. At jeg bør køre
netforbindelsen ind i den stationære og så bruge den som server mod
nettet og herfra dele netforbindelsen med den bærbare....? Det kræver
jo bare at den altid skal være tændt... hvilket jeg umiddelbart ikke finder
hensigtsmæssigt. Men jeg ønsker ikke at gå på kompromis med sikkerheden!

Hvad med kryptering af dokumenter (word, excel. mv), drev, findes der noget
software som integrerer sig med applikationer eller lignende

En kammerat siger at Routeren er nok sikkerhed da den fungerer som en
firewall, grundet den har sin egen IP-adresse og man således ikke kan se
hvad der ligger bag den....?

Kan I hjælpe / rådgive en nybegynder ud i netværk......

mvh
Henrik

Fra : Calle.

Dato : 20-03-02 23:47

" - Henrik -" <@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad der ligger bag den....?
>
> Kan I hjælpe / rådgive en nybegynder ud i netværk......

Hej

Det er rigtigt nok, at routeren er det samme som en firewall, hvis den da er
sat rigtigt op.
her kan du teste din firewall: http://www.hackerwatch.org/probe/
i firewalls kan du normalt indsætte hvilke IP adresser der kører på dit
lokalnet, så lader den dem passere.
Prøv Tiny firewall, den har mange fine finesser i forhold til Zonealarm.
F.eks kan du se alt trafik ud/ind af din PC, og hvilke port / programmer der
er aktive på netkortet.

Calle

Fra : Martin Holst

Dato : 21-03-02 02:28

> Jeg vil egentligt gerne køre routeren ned i switchen som uplink og så
> koble de to pc'er på switchen sammen med printer mm.

Det kan også sagtens lade sig gøre, da PCerne og evt. printserver vil have
LAN-adresser, der gør dem i stand til at kommunikere med hinanden.

> Jeg har firewall (zone alarm) på de to pc'ere, men de skal samtidigt dele
> alle
> mapper med hinanden og det kan jeg ikke få til at køre samtidigt med
> firewall???? Nogen idéer....

Du kan definere forsk. zoner i ZoneAlarm.
Giv dine to PCer faste ip-adresser på LAN og definer eks dem som. "trusted
zones" i ZoneAlarm.
....Eller åbn blot for port 139 mellem de to PC'er i ZoneAlarm.

> [...]
finder
> hensigtsmæssigt. Men jeg ønsker ikke at gå på kompromis med sikkerheden!

Det er væsentligt mere sikkert at benytte routeren, hvis du ikke har behov
for at have en PC kørende som server konstant.

> [...]
> En kammerat siger at Routeren er nok sikkerhed da den fungerer som en
> firewall, grundet den har sin egen IP-adresse og man således ikke kan se

Enhver router indeholder hvad fabrikanterne ynder at kalde en "naturlig
firewall" i form af NAT (adresse-oversættelse fra WAN til LAN og vice
versa).
Med denne samt software-firewall, vil jeg mene, at du er rimeligt godt
garderet - selvom man aldrig kan vide sig sikker

Du kan da også godt kryptere eks. vigtige dokumenter. Men det bør ikke være
nødvendigt.

Fra : oeller

Dato : 21-03-02 20:30

- Henrik - <@mail.com> skrev i meddelelsen <3c985b1f_3@news3.prserv.net>...
>Jeg har firewall (zone alarm) på de to pc'ere, men de skal samtidigt dele
>alle
>mapper med hinanden og det kan jeg ikke få til at køre samtidigt med
>firewall???? Nogen idéer....

Hej Henrik,

nu ved jeg ikke lige hvilken version af Zone Alarm du har, men prøv at gå
ind i "security", "advanced". Her kan du tilføje en range i "other
computers", eller blot den IP-adresse du har på den anden computer. That
should do the trick .

Oeller