"Startknap"
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-03-02 00:25

Hejsa!

Jeg er helt nybegynder i Flash, og mit spørgsmål her er sikkert meget
simpelt.

Jeg har lavet en lille animation som kører i løkke. Denne animation
ønsker jeg dog først startet efter der er blevet trykket på et knap på
skærmen (der skal læses noget tekst inden animationen startes).

Hvordan fikser jeg det?

venligst,
Lasse Hedegaard

Du kan nu få opdateret softwaren i din Nokia-telefon,
og du kan få ekstra spil i alle udgaver af Nokia 3210.

Fra : Bo Dudek

Dato : 20-03-02 08:33

[...]
>Jeg har lavet en lille animation som kører i løkke. Denne animation
>ønsker jeg dog først startet efter der er blevet trykket på et knap på
>skærmen (der skal læses noget tekst inden animationen startes).
to måder:
1) hvis animationen ligger i maintimeline, skal du putte en stop i
første frame og derefter lave en knap i første frame, som har flg.
mouse-event:

on (release) {
tellTarget (this) {
play ();
}
}

2) hvis animationen ligger i et movieclip (MC), så er det på samme
måde, men istedet for at targete 'this' skal du targete din MC, som du
har givet et instance-name på scenen:

on (release) {
tellTarget ("_root.dit_mc") {
play ();
}
}

Et instance-name er et navn, du har tildelt dit MC. Hvis du har flere
forskellige kopier af et MC på scenen, kan du skelne imellem dem ved
at give dem forskellige instance-names. Instance-paletten findes under
ctrl+i. Jeg kan kun anbefale at bruge sidstnævnte løsning, da du så
har mulighed for at flytte HELE din animation, samt gøre den større og
mindre osv osv i et snuptag :)

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk
www.bodudek.dk/cd (only for dsl or faster conn.)

Fra : Bo Rattenborg

Dato : 20-03-02 09:07

"Bo Dudek" <bo@bodudek.dk> wrote in message
> [...]
> 1) hvis animationen ligger i maintimeline, skal du putte en stop i
> første frame og derefter lave en knap i første frame, som har flg.

Istedet for at anvende tellTarget(this) - kan den korte version også bruges:
on(release) {
this.play();
}

Bo Rattenborg

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-03-02 14:01

Bo Dudek skrev:

>1) hvis animationen ligger i maintimeline

Nu er jeg som sagt helt blank i Flash, men jeg går ud fra at
maintimeline er det lodrette vindue der fra start er placeret i
toppen?

Jeg har brugt 4 layers, og disse 4 udgør animationen (som egentlig
blot er nogle billeder der skifter).

Kan jeg blot gøre det du beskriver i EN af disse 4 layers, og alle 4
layers vil stadig vente på der bliver klikket?

Animationen skal som sagt køre i løkke når der først ER tastet. Altså
ikke HELT forfra, så man igen skal trykke på knappen - kun selve
animationen.

Jeg kiggede lidt, men kan ikke lige finde hverken 'stop' eller
'mouse-event'... Kan jeg få dig til at give mig et hint mere? :)

Fra : Bo Dudek

Dato : 20-03-02 14:47

[...]
>Nu er jeg som sagt helt blank i Flash, men jeg går ud fra at
>maintimeline er det lodrette vindue der fra start er placeret i
>toppen?
jeps, det er bare noget jeg kalder den.. tror nu nok også, at det er
det officielle navn

>Jeg har brugt 4 layers, og disse 4 udgør animationen (som egentlig
>blot er nogle billeder der skifter).
>
>Kan jeg blot gøre det du beskriver i EN af disse 4 layers, og alle 4
>layers vil stadig vente på der bliver klikket?
nixen.. i det øjeblik du starter din animation - som den er nu - vil
ALLE layers blive afspillet på een gang.. hvis du skal have mulighed
for at afspille den enkeltvis, skal hver enkelt af de fire animationer
ligger i hvert sit movieclip..

et movieclip er en af de 3 byggesten i flash.. man taler derudover om
graphic og button.. for at lave et movieclip skal du vælge
insert->new symbol->movieclip
så vil der åbne sig en nye tidslinie, som er movieclippets egen, og
som er UAFHÆNGIG af maintimeline.. herinde skal du lave den ene af
fire animationer.. hoppe ud på scenen igen (der er links lige UNDER
timeline til venstre, der viser, hvor du befinder dig henne) og
placere dit MC på scenen ved at drag'n'droppe det fra dit library
(ctrl+l)..

nu skal du så give dit mc et navn på scenen - et såkaldt
instance-name.. find paletten 'instance' og giv den et sigende navn..

placer din knap på scenen.. klik EEN gang på den og find din
actions-palette.. klik een gang i højre side af paletten og indsæt
flg:

on (release) {
tellTarget ("_root.DIT_INSTANCE_NAME") {
play();
}
}

gentag ovenstående for alle fire animationer..

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-03-02 21:13

Bo Dudek skrev:

>nixen..

De vil IKKE vente?
Sådan som jeg ser det, så er Marc og dig uenige i dette?

>så vil der åbne sig en nye tidslinie, som er movieclippets egen, og
>som er UAFHÆNGIG af maintimeline.. herinde skal du lave den ene af
>fire animationer..

Der er kun EN animation (som godt nok bliver lavet med 4 layers). Det
er blot nogle billeder og lyde der bliver vist/afspillet.

Kan jeg ikke have flere layers i et movieclip?

Hvordan får jeg flyttet min nuværende animation fra scenen til et
movieclip? (Det er vel det jeg skal?)

Fra : Bo Dudek

Dato : 21-03-02 22:28

ehm.. i flash.. hvis du på maintimeline har 4 layers med hver sin
animation, og alle starter i frame 1 og slutter fx i frame 10, så kan
du ikke undgå, at de bliver afspillet samtidig.. men hvis de ligger
forskudt - dvs, anim1: 1-10, anim2: 11-20, anim3: 21-30 og anim4:
31-40, så kan du sagtens afspille dem individuelt, men aldrig
samtidigt..

hvis du skal have et layers ind i et movieclip, skal du markere alle
frames (gøres ved at klikke een gang på layeret) og derefter trykke
ctrl+alt+c (copy frames)

opret din movieclip.. stil dig i første frame og tryk ctrl+alt+v
(paste frames).. nogle gange bliver man herefter nødt til at
(gen)placere sin animation inden i movieclippet, fordi det kan finde
på at flytte sig i forhold til centrum

et movieclip er nøjagtig som maintimeline.. du kan have alle de layers
du vil :)

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-03-02 02:06

Bo Dudek skrev:

> [...]
>forskudt - dvs, anim1: 1-10, anim2: 11-20, anim3: 21-30 og anim4:
>31-40, så kan du sagtens afspille dem individuelt, men aldrig

OK, men alle layers venter altså med at starte (også selvom de ligger
længere inde), indtil der trykkes på knappen?

Jeg har fået lavet det jeg ønsker nu, tak for hjælpen.

"Værket": http://www.fergusons.dk/sletten/

Fra : Bo Dudek

Dato : 22-03-02 06:28

[...]>
>Jeg har fået lavet det jeg ønsker nu, tak for hjælpen.
>
>"Værket": http://www.fergusons.dk/sletten/
du skulle skydes, mand.. *lol* skruede fuld blæs på mine højttalere..
var ved at gøre i bukserne.. *ggg*

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-03-02 12:42

Bo Dudek skrev:

>du skulle skydes, mand.. *lol* skruede fuld blæs på mine højttalere..
>var ved at gøre i bukserne.. *ggg*

Sorry Gnæk gnæk...

Fra : Marc Eley

Dato : 20-03-02 14:54

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> wrote in message
> Nu er jeg som sagt helt blank i Flash, men jeg går ud fra at
> maintimeline er det lodrette vindue der fra start er placeret i
> toppen?

Ja

> Jeg har brugt 4 layers, og disse 4 udgør animationen (som egentlig
> blot er nogle billeder der skifter).
>
> Kan jeg blot gøre det du beskriver i EN af disse 4 layers, og alle 4
> layers vil stadig vente på der bliver klikket?

Ja, at have flere lag påvirker ikke afviklingen af din din Flash-film.

> Animationen skal som sagt køre i løkke når der først ER tastet. Altså
> ikke HELT forfra, så man igen skal trykke på knappen - kun selve
> animationen.

OK.
1) Træk din knap ud på den første frame på maintimelinen (jeg går ud fra at
du har fået lavet en knap ;)).
2) tryk en enkelt gang på selve knappen ude på dit kanvas (der hvor du har
lagt dine billeder).
3) tryk på Ctrl-+alt + A for at få "Actions"-panelet frem.
4) indskriv denne kode i Actionsvinduet

on (release) {
_root.play ();
}

5) Gå ud på maintimeline og tryk direkte på frame 1, altså oppe i, hvad du
kalder "det lodrette vindue"
6) gå tilbage til "Actionsvinduet" og indskriv denne kode:
stop();

7) Gå hen til den sidste frame i din film, klik på framen (typen på framen
skal være "keyframe"), ligesom du klikkede på frame 1
8) indskriv koden:
gotoAndPlay(2);

Nu looper filmen altså mellem frame 2 og den sidste frame i din film.

/marc eley

www.grandissue.com