Bærbar ???
Fra : Morten

Dato : 19-03-02 23:18

Hej
Står foran at skulle købe en bærbar computer
Er der nogle der har seriøse erfaringer - hvad er det der rykker - value for
money - etc.
Gode/dårlige kabinetter etc. Hvad med Acer, Compaq, Vega+ ???

/Morten

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 19-03-02 23:28

"Morten" <mail@mortenstrange.dk> skrev

> Er der nogle der har seriøse erfaringer - hvad er det der rykker -
value for
> money - etc.
> Gode/dårlige kabinetter etc.

>Hvad med Acer,

Forholdsvis dyre, ikke verdens mest robuste chassis. Jeg har stødt på et
par stykker, hvor tastaturet er blevet skiftet flere gange.

>Compaq,

Der er forskel på hvilken serie du vælger. Presario-serien er den
billigste, og her skal du være lidt på vagt mht. kvaliteten. Fx har hele
deres 700 serien, som annonceres heftigt for tiden, den herlige feature,
at den udsender højfrekvente hyletoner ved drevaktivitet ud af
hovedtelefonudgangen. Compaq har ikke tænkt sig at gøre noget ved
problemet. Ellers en ok maskine, og du får ret meget for pengene.

>Vega+ ???

Pas på ikke at få fat i én, som er udstyret med en almindelig
desktop-processor. Det betyder nemlig et større strømforbrug, end hvis
det havde været en ægte mobile-processor. Fordelen ved en Intel Mobile
eller en AMD Mobile processor er, at de nærmest går "i dvale" så snart
der ikke er brug for rå datakraft - således går maskinen ned og kun kører
det antal MHz, som er nødvendigt for at afvikle de opgaver, den bliver
bedt om. Word er ikke Mhz-krævende, og en maskine med mobile-processor
kan således arbejde længe på et opladet batteri - ganske enkelt fordi den
kun kører på "halv kraft". Desuden bliver desktop-processorere, på grund
af det høje strømforbrug, noget varmere end mobile-processorere, og gør
derfor øget brug af aktiv (støjende) køling.

..... Du nævner ikke Dell, men prøv at overveje det. Sammen med IBM og
Sony er det nok det mærke, der løber med flest roser i denne
nyhedsgruppe. Det kan ikke være helt uden grund

mvh
Peter

Fra : Morten

Dato : 19-03-02 23:58

Tak for rådene

Er der ekstra gode modeller blandt Dell, IBM eller Sony ??
Jeg er principielt ligeglad med logoer - pt. kører jeg med en hjemmebygget
med XP1600+ og Geforce3
Jeg regner med at bruge en 12-17.000 ekskl. moms afhængig af hvad jeg kan få
for pengene. Jeg var godt nok faldet over Acers 740 serie pga.
skærmopløsning på op til 1400*1050 !? Jeg er ikke så glad ved at skulle ned
i 1024*768 når jeg er vant til 1280*1024 men det er klart at en 14-15" giver
nogle begrænsninger

/morten

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 20-03-02 00:45

Morten skrev:

> Tak for rådene
>
> Er der ekstra gode modeller blandt Dell, IBM eller Sony ??

Vil mene at alle Dell's modeller i din prisklasse er gode, sidder selv
med en Dell Inspiron 4000 model, og den køre perfekt nu et år efter jeg
købte den, der har ikke været det mindste at brokke sig over fra
maskinens side, og sker det endeligt at noget skulle gå galt, så er det
bare at ringe til Dell, og der vil stå en teknikker på din adresse og
klare problemet - ikke noget med at skulle sende den ind, og undvære den
i længere tid
Helt klart mit bedste computerkøb til dato.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-03-02 07:47

> [...]

> Er der ekstra gode modeller blandt Dell, IBM eller Sony ??
> Jeg er principielt ligeglad med logoer - pt. kører jeg med en

Jeg er pricipielt også ligeglad med mærkevarer, men sagen er den, at mht.
lige netop notebooks, kan det godt betale sig at gå efter et ordentligt
mærke. Der hvor noname-fabrikanterne typisk sparer er på
* processoren, som de erstatter med en almindelig desktop-processor,
* harddisken, som du risikerer støjer og bruger meget strøm
* chassis-udformningen, så du risikrerer at få en computer, der knager og
brager efter 3 måneder.
* motherboard/chipset, som dermed sænker performance på maskinen. Fx kan
en del 900 Mhz meget vel være hurtigere end en Vega 1200 Mhz.

> [...]
ned
> i 1024*768 når jeg er vant til 1280*1024 men det er klart at en 14-15"

Det kan en Dell også levere. Bemærk, at i stedet for diskettedrev er
mange af Acers modeller erstattet af en kortlæser beregnet til memorykort
fra Acer - som dermed kun kan læses i computere udstyret med
Acer-kortlæsere. Det kan man muligvis leve med.

mvh
Peter

Fra : Lasse

Dato : 20-03-02 17:10

Hvad med ASUS? Er det godt?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 20-03-02 17:35

"Lasse" <no@spam.dk> skrev
> Hvad med ASUS? Er det godt?

Jeg har ikke de store erfaringer med ASUS, men de få jeg har haft mellem
hænderne har virket ganske fornuftige. Det vil sige lækkert tastatur, god
batteritid, god performance. Eneste anke var at den ene støjede en del,
og at de indbyggede højttalere bestemt ikke var verdens bedste...

mvh
Peter

Fra : Karsten

Dato : 20-03-02 20:01

Lasse :

>Hvad med ASUS? Er det godt?

ja , jeg er fuldt ud tilfreds med min L8400 !
støjsvag og fint tastatur, + seperat grafikkort,
se evt. spec. her:
http://www.asus.com.tw/notebook/l8400c/overview.htm
mvh. Karsten

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 21-03-02 02:13

On Wed, 20 Mar 2002 17:10:25 +0100, "Lasse" <no@spam.dk> wrote:

>Hvad med ASUS? Er det godt?

Der har været ca. 5-6 ASUS maskiner mellem mine egne eller venners
hænder, og samtlige har været til service. Hver gang har det dog været
forkert samling hos den danske importør og ikke egentlig fejl.

Fra : Martin K

Dato : 20-03-02 17:46

Hvad jeg ved så er Dell's bærbare helt fantastiske når vi snakker value for
maney, som du nu vælger at kalde det... De kan også med lethed mønstre en
Opløsning på 1600 x 1200! At jeg så synes at det er en tand for småt er jo
så en helt anden sag. Desuden synes jeg at Dells keyboard har det med at
'give sig' lidt meget når man taster, men det er måske tilvending..? Men må
trods af dette vil jeg stadig mene at man får mest med en Dell, og så er de
jo også ret hurtige til at smide et GeForce Go kort i...

Jeg tror ikke du vil blive skuffet!

--
Martin K

Fra : J. Kunzendorf

Dato : 19-03-02 23:40

Hej Morten

Jeg har selv lige bestilt ny bærbar, og det er en "Fujitsu-Siemens" den
skulle være ultra tynd i Titan kabinett, men den er også lidt dyr!!
Måske vil jeg anbefale dig "Toshiba", som min gamle bærbare var!! Det holder
kanon længe og er meget god, hvis der skal kommunikeres igennem Nokia tlf!!!

MVH
jkm

Fra : René Jensen

Dato : 20-03-02 00:06

Morten wrote:
> Er der nogle der har seriøse erfaringer - hvad er det der rykker - value for
> money - etc.

Jeg har selv en Toshiba, som jeg er ganske tilfreds og den dækker mit
behov, men jeg tror næsten at du skal op have nogle af de lidt dyrere
modeller fra Toshiba end min Satelite 1670CDS :)

Ellers prøv at kig på en Dell (http://www.dell.dk/), som har fået mange
gode anbefalinger og rosende ord med på vejen ... har selv kun lige haft
et kort øjeblik med sådan en fætter, tastaturet er bare for lækkert :)~

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : bme

Dato : 20-03-02 00:58

dell er godt, men træerne gror ikke ind i himlen

inspiron 2500 : generel problem med at tastatur ridser skærmen når den er
lukket, dell vil ikke gøre noget ved problemet.

inspiron 3800 : har set tre med defekte tastaturer i løbet af et år + en med
defekt motherboard. alle ordnet på garanti/kulance.

inspiron 5000 : samme problem som i2500

MEN alligevel, man får en fed computer, suverænt tastatur, dejligt touchpad,
god funktion med mediabay, så man kan bruge ekstra batterier m.m. god
driver-service. kanon skærm-kvalitet, har set flere bærbare af andre mærker
hvor skærmen bestemt ikke var noget at råbe hurra for.

dog er leveringen en noget langsom affære, indstil dig på at vente 2-3 uger.

bme

Fra : PzyCoDesign

Dato : 20-03-02 08:26

Hvis du vil have en kanon prisdygtig og kvalitets computer bør du nok tage
et kig på www.morgen.dk Har selv købt en derfra i Januar måned, og jeg kan
kun anbefale et køb af:

Chicony Vega Max +

hurtig beskrvelse:

1.2 ghz Intel Celeron Processor
512 SDram pc 100
30 gb HDD
SIS-128bit 4-64 Graffikkort

Sådan lige det hurtige. Jeg gav: 14.000 kr. med 2 års Allrisk forsikring.