DDR vs SDRAM hastighed med XP processor
Fra : Jens G

Dato : 19-03-02 20:00

Hej.

Hvor stor forskel i hastighed vil der være på 2 systemer med f.eks.
XP1600+, hvor det ene kører på et KT133A bundkort med PC133 SDRAM, og
det andet på f.eks. et KT333 bundkort med PC2700 DDR ram, eller KT266
med PC2100 DDR ram?

Vil forskellen være enorm?

Er der steder på Internet hvor der er lavet sammenlignende tests?

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Karsten Olesen

Dato : 19-03-02 20:51

"Jens G" <jensg@tdcadslnot.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med PC2100 DDR ram?
>
> Vil forskellen være enorm?
>
> Er der steder på Internet hvor der er lavet sammenlignende tests?
***********

Der skal nok være lavet en test et sted som viser nogle forskelle.
Disse forskelle er næppe noget værd i praksis, men værd at tage med,
hvis man alligevel skal købe nyt.

MVH

Fra : Martin K

Dato : 20-03-02 10:41

Da jeg købte nyt for ca en måned siden, købte jeg et Asus A7A266-E
motherboard. Den har plads til det hele For tiden kører jeg med 256 Mb
PC133 Ram og en XP1700+. Det kører i fornem hastighed, og hvis det om nogle
år bliver for langsomt kan du bare købe noget DDR-Ram uden at skifte
bundkort

--
Martin K

Fra : Jens G

Dato : 20-03-02 15:01

On Wed, 20 Mar 2002 10:40:59 +0100, "Martin K"
<kirschmeyer@hotmail.com> wrote:

> [...]
>PC133 Ram og en XP1700+. Det kører i fornem hastighed, og hvis det om nogle
>år bliver for langsomt kan du bare købe noget DDR-Ram uden at skifte

Ja, det lyder jo som en udmærket ide at kunne gå over til DDR ram,
hvis man trænger til lidt hastighedsforøgelse.
Dog siger min erfaring mig, at hvis det er efter et par år, så kan man
ikke nøjes med at skifte RAM. Så er det hele sgu' blevet for langsomt,
lol.

Jeg har fundet en test på Toms Hardware, hvor bundkort med chipset/RAM
KT333/DDR333, KT266/DDR266, Nvidia NForce/dual-DDR266, AMD760/DDR266
og sidst men ikke mindst KT133A/SDRAM133 bliver sammenlignet.

http://www6.tomshardware.com/mainboard/02q1/020220/index.html

Forskellen fra hurtigst til langsomst ligger generelt på 10-25%, vil
jeg tro, og i så godt som alle tilfælde er det boardet med SDRAM133
der er langsomst. Og sådan skulle det jo også helst være.

Nå, men nu har jeg vist egentlig fået svar på mit eget spørgsmål.