Tele2 stjæler alle deres kunders emails, h~
Fra : Jens Åge Nørdsen

Dato : 19-03-02 19:25

Hej
Det er netop sagt i TV-aviserne at Tele2 har kopiere og gemt samtlige emails
som Tvind har sendt og modtaget. Ikke bare logfiler, men komplette emails
over mange år. Dette er noget forbandet svineri som i hvert fald jeg ikke
vil finde mig i !

Kan det bekræftes om de andre ISP'ere også stjæler alle emails og
kommunikation.

Hvem skal man vælge som ISP som ikke spionerer og arkiverer alt ens post til
evighed ?

Jeg har selv POP3 boks hos en udenlandsk udbyder som garanterer at emailen
ikke båndes, og at logfilerne nulstilles efter 3 dage og ej gemmes.

Men hvad med SMTP kommunikationen. Kan nogen bekræfte at alt udgående post
opsnappes og arkiveres af udbyderne, og i givet fald hvem skal man holde sig
fra ?

En af mine bekendte har netop etableret krypteret SMTP forbindelse til nogle
servere i Panama som udskifter headers inden emailen suser gennem et system
af remailers, men skal det virkeligt være nødvendigt for at beskytte sig mod
myndighedernes og ISP'ernes misbrug ?

Ja man skal finde sig i meget, og et firma som dobbeltclick har i årevis
lagt spioncookies på vores PC-ere som registrerer hele vores færden på
internettet. Gad vide hvornår de begynder at misbruge deres enorme database.
Det er fandeme uhygligt du'

Jeg hører gerne fra personer der tidligere har arbejdet hos ISP'erne som kan
fortælle lidt om det som folk ikke tror på er en realitet i
overvågningssamfundet ???

- -
En nørd med indgående edb kendskab

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-02 19:33

"Jens Åge Nørdsen" <jaan@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Kan det bekræftes om de andre ISP'ere også stjæler alle emails og
> kommunikation.

Er det bekræftet at Tele2 har gjort sligt?

> Hvem skal man vælge som ISP som ikke spionerer og arkiverer alt ens
post til
> evighed ?

"Dig selv" er nok eneste svar som er 100% sikkert.
Men du kan aldrig sikre dig mod at de routere der er mellem dig og
modtageren af usikret information ikke lytter med. Det er dog en utopisk
tanke at nogen skulle gide gøre dette.

> skal det virkeligt være nødvendigt for at beskytte sig mod
> myndighedernes og ISP'ernes misbrug ?

Hvilket misbrug?

> Ja man skal finde sig i meget, og et firma som dobbeltclick har i
årevis
> lagt spioncookies på vores PC-ere som registrerer hele vores færden på
> internettet.

Spioncookies? Det lyder spændende. Kan du uddybe?

> Jeg hører gerne fra personer der tidligere har arbejdet hos ISP'erne
som kan
> fortælle lidt om det som folk ikke tror på er en realitet i
> overvågningssamfundet ???

Hvad med en nuværende ansat der kan fortælle at de fleste ISP'er har
bedre ting at bruge opbevaringsplads til?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-03-02 19:37

> "Jens Åge Nørdsen" <jaan@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er det bekræftet at Tele2 har gjort sligt?

Statsanklageren sagde på TV2, at Tele2 A/S havde gemt kopier af de
pågældende mails der havde ligget på deres server.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-02 19:49

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> Statsanklageren sagde på TV2, at Tele2 A/S havde gemt kopier af de
> pågældende mails der havde ligget på deres server.

Og det var ikke fordi Tele2 havde fået en kendelse om at gøre sådan?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-03-02 20:31

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og det var ikke fordi Tele2 havde fået en kendelse om at gøre sådan?

Det sagde han ikke, og jeg ved det ikke.

Men det er ihvertfald bekræftet at TELE2 A/S har kopier af mails som har
ligget i en pop3-konto, og som er hentet af Tvind (og at Tvind vel
troede at de dermed var slettet hos TELE2...)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-02 21:13

> Men det er ihvertfald bekræftet at TELE2 A/S har kopier af mails som
har
> ligget i en pop3-konto, og som er hentet af Tvind (og at Tvind vel
> troede at de dermed var slettet hos TELE2...)

OK, men det er der forsåvidt ikke noget odiøst i, såfremt Tele2 havde en
kendelse på det.
Ellers er det rigtignok lidt mistænkeligt

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-03-02 22:31

> [...]
en
> kendelse på det.
> Ellers er det rigtignok lidt mistænkeligt

Meget enig - og det vil da være endog MEGET betænkeligt hvis ikke TELE2
havde en kendelse fra en dommer da de iværksatte en "don't delete"...

Fra : Thomas

Dato : 20-03-02 09:26

Søren C. Fischer wrote:

[...]

> Meget enig - og det vil da være endog MEGET betænkeligt hvis ikke TELE2
> havde en kendelse fra en dommer da de iværksatte en "don't delete"...

Det kunne jo tænkes at Tvind havde hakket "leave messages on server" af
?

--
Don't waste space

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-03-02 15:05

> Meget enig - og det vil da være endog MEGET betænkeligt hvis ikke
TELE2
> havde en kendelse fra en dommer da de iværksatte en "don't delete"...

Og det havde de som bekendt ikke....!
Gad vide om de slipper for nærmere tiltale fordi de er "store UNI2"...?
Havde det været enhver anden lille dansk webhotel udbyder, så havde
pressen kastet sig over sagen med enorme overskrifter - og lur mig om
ikke den lokale politimester også havde et par ord med på vejen til den
"uheldige" sysadmin...

IMHO : mage til svineri at gemme kopier af mails der er slettet/hentet.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-03-02 02:21

On Tue, 26 Mar 2002 15:04:30 +0100, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk> wrote:

>Gad vide om de slipper for nærmere tiltale fordi de er "store UNI2"...?
>Havde det været enhver anden lille dansk webhotel udbyder, så havde
>pressen kastet sig over sagen med enorme overskrifter

.... fordi pressen elsker simpelthen at punke til små firmaer, og er
enormt tilbageholdende for kritik overfor store firmaer som fx TDC, og
medier som fx ComputerWorld ligefrem er kede af at bashe eksempelvis
TDC, og gør det kun når det er yderst nødvendigt, og de er 200% sikre
på at de har kildekritikken i orden?

Søren, der er inkompatibilitet mellem dit udsagn og så medieverdenen.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-03-02 07:48

> IMHO : mage til svineri at gemme kopier af mails der er
slettet/hentet.

Ja, backup burde forbydes

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 27-03-02 18:40

Søren C. Fischer wrote:
> IMHO : mage til svineri at gemme kopier af mails der er slettet/hentet.

Det kommer vel så an på hvordan man gemmer dem?

Er der ifølge dig noget galt i at backe mail op en gang i
døgnet? og gennem disse backupper en 2-3 uger tilbage?

Ville du brokke dig hvis du mistede en masse mail pga. et
datatab hos din udbyder?

mvh Hans Jørgensen, der taler for sig selv.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-03-02 21:53

"Hans Jørgensen" <haj@mostlyharmless.telianisse.org> skrev i en
meddelelse news:slrnaa40uo.4s.haj@pesthest.nathue.dk...
slettet/hentet.

> Ville du brokke dig hvis du mistede en masse mail pga. et
> datatab hos din udbyder?

Mistede emails som jeg allerede havde hentet med min POP3 klient ???
Nej det ville jeg bestemt ikke brokke mig over, og tværtimod forvente at
min ISP slettede dem når min POP3 klient hentede dem.
Tværtimod så regnede jeg med, at ISP'ernes mailservere var konfig'et til
at slette emails ifm de blev hentet af kunden... Lige så meget af hensyn
til ISP'en selv, for at gemme emails som kunderne allerede har hentet
fylder jo bare op.
Kunderne må da selv tage backup's af emails de har hentet og således
selv har liggende lokalt.

Uhentede emails er derimod relevant at tage backup af - men det er jo
også en radikalt anden situation.

Ville du bryde dig om at miste vigtige papirer du havde modtaget pr.
papirpost, og kom til at smide væk/ud, bare fordi P&T havde glemt at
tage kopier af afleverede brev i den uge du havde modtaget det....?????

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-03-02 22:00

> Uhentede emails er derimod relevant at tage backup af - men det er jo
> også en radikalt anden situation.

Men er det ikke det der diskuteres her?
Med tilpas udifferentierede backuprutiner kan man jo godt gemme uhentede
mails i månedsvis.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-03-02 22:59

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
>
> Men er det ikke det der diskuteres her?

Enig, og jeg synes at tråden bør fastholdes om netop det emne.
Hans Jørgensens indlæg (Message-ID:
<slrnaa40uo.4s.haj@pesthest.nathue.dk>) antyder dog en temmeligt bredere
anskuelse, hvilket kun kan forplumre hele debatten!

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-03-02 22:32

> [...]

>Nej det ville jeg bestemt ikke brokke mig over, og tværtimod forvente at
>min ISP slettede dem når min POP3 klient hentede dem.

Hvis du anstrenger dig rigtigt hårdt, kan du så forestille dig en
situation, hvor backup'en tages i tidsrummet mellem, at mailserveren
har modtaget mailen og kunden har hentet den?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-03-02 22:57

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du anstrenger dig rigtigt hårdt, kan du så forestille dig en
> situation, hvor backup'en tages i tidsrummet mellem, at mailserveren
> har modtaget mailen og kunden har hentet den?

Det kan jeg da sagtens, men det er bestemt ikke det som Hans Jørgensen
hentyder til i Message-ID: <slrnaa40uo.4s.haj@pesthest.nathue.dk>

Og jeg tvivler *stærkt* på at det er tilfældet i Tvind-sagen...
Jeg bifalder iøvrigt bestemt ikke Tvind, tværtimod!

Fra : Søren Blom

Dato : 28-03-02 03:45

> [...]
>
> Og jeg tvivler *stærkt* på at det er tilfældet i Tvind-sagen...
> Jeg bifalder iøvrigt bestemt ikke Tvind, tværtimod!

Helt ærligt, hvad er problevet her. Politiet har haft en dommerkendelse på
at få gemt alle mail der er sendt til Tvind og det har Tele2 efterlevet,
hverken mere eller mindre

Der er da vel ingen heller ikke Søren C. Fischer som i sin vildeste fantasi
tror at Tele2 eller andre gider gemme på folks e-mail længere tid end højst
nødvendigt?

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-03-02 06:47

> [...]
fantasi
> tror at Tele2 eller andre gider gemme på folks e-mail længere tid end

Jeg tror ikke at du helt har forstået hvad det handler om med Tvinds
emails...
Sagen er nemlig at Tele2 har gemt emails "længere end højst nødvendigt"
jf. dommeren.
Samt at der *ikke* var tale om en forudgående dommerkendelse som
berretigede Tele2 til at gemme pop3 konti 's indhold.

Iøvrigt: jeg henviser *igen* til Hans Jørgensens indlæg (Message-ID:
<slrnaa40uo.4s.haj@pesthest.nathue.dk>), for du skal ikke skyde hans
meninger mig i skoene! Jeg er dybt uenig med Hans Jørgensen!

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 16-04-02 17:22

Søren C. Fischer wrote:
> Iøvrigt: jeg henviser *igen* til Hans Jørgensens indlæg (Message-ID:
><slrnaa40uo.4s.haj@pesthest.nathue.dk>), for du skal ikke skyde hans
> meninger mig i skoene! Jeg er dybt uenig med Hans Jørgensen!

Jeg kan stadig ikke se noget galt i at tage backup af folk's
mail...

backuppen af kundemail+homepage bliver gemt 14 dage,
(dette er praktisk da der kun bliver taget fuld backup
natten til mandag).

mvh Hans Jørgensen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-03-02 07:24

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> wrote:

>Det kan jeg da sagtens, men det er bestemt ikke det som Hans Jørgensen
>hentyder til i Message-ID: <slrnaa40uo.4s.haj@pesthest.nathue.dk>

Hans Jørgensen omtaler en daglig backup. På den backup vil der
naturligvis befinde sig uafhentede mails. Når disse mails
bliver hentet, vil de stadig befinde sig på backuppen, indtil
den bliver overskrevet.

Det er, så vidt jeg kan se, _det_ Hans Jørgensen hentyder til i

Hvordan kan du læse det så forskelligt fra mig?

>Og jeg tvivler *stærkt* på at det er tilfældet i Tvind-sagen...

Ingen ved, hvad der er tilfældet i Tvind-sagen. Tele2 har
tilsyneladende svært ved at genkende anklagerens historie
om, at de omtalte mails er gemt ekstraordinært pga.
mistanke om, at abonnementet var oprettet i falsk navn.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-03-02 23:32

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>OK, men det er der forsåvidt ikke noget odiøst i, såfremt Tele2 havde en
>kendelse på det.

Hvis der (i samme sag) fandtes en kendelse på, at disse mails skulle
opsamles, ville det vel ikke nu være nødvendigt at få en kendelse på
at få dem udleveret.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-03-02 07:04

> Hvis der (i samme sag) fandtes en kendelse på, at disse mails skulle
> opsamles, ville det vel ikke nu være nødvendigt at få en kendelse på
> at få dem udleveret.

Nej, det skulle man jo ikke mene

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Allan Joergensen

Dato : 28-03-02 23:25

> [...]

> ligget i en pop3-konto, og som er hentet af Tvind (og at Tvind vel
> troede at de dermed var slettet hos TELE2...)

VED du med SIKKERHED at omtalte personer hos Tvind ikke (ved et uheld?)
har gemt kopi af mails på Tele2's server?

Jeg synes hele denne debat er meget spekulativ.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"I've been raising up my hands; drive another nail in..."

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-03-02 08:13

"Allan Joergensen" <dw@nowhere.dk> skrev i en meddelelse

> VED du med SIKKERHED at omtalte personer hos Tvind ikke (ved et
uheld?)
> har gemt kopi af mails på Tele2's server?
>
> Jeg synes hele denne debat er meget spekulativ.

Gu gør jeg da ej, og dit spm har jeg allerede besvaret i Message-ID:
<a7840r.1j4.1@fischer-streton.dk>

Jeg oplever at du af en eller anden grund pludseligt har set dig ond på
mig i denne debat (fatter det ikke!)
Drop Troll-indlæggene, og lad os holde os til debatten!

Fra : Allan Joergensen

Dato : 29-03-02 19:07

> [...]

"Statsanklageren sagde på TV2, at Tele2 A/S havde gemt kopier af de
pågældende mails der havde ligget på deres server."

Det besvarer ikke noget.

> Jeg oplever at du af en eller anden grund pludseligt har set dig ond på
> mig i denne debat (fatter det ikke!)
> Drop Troll-indlæggene, og lad os holde os til debatten!

Jeg mindes ikke at have svaret på dine indlæg før.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"The Constitution is not a technicality."

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-03-02 22:01

> "Statsanklageren sagde på TV2, at Tele2 A/S havde gemt kopier af de
> pågældende mails der havde ligget på deres server."
>
> Det besvarer ikke noget.

Al den stund at man må stole på hvad politi/anklagemyndighed siger til
TV, så besvarer det da hvorfor jeg tror at Tele2 har gemt de nævnte
emails....
Ikke desto mindre, så er det da noget underligt noget at forlange at jeg
skal det vide "med sikkerhed"!
Ved du da med sikkerhed, at det modsatte er tilfældet ??

Sorry, my mistake

Fra : Allan Joergensen

Dato : 30-03-02 10:24

> [...]

> skal det vide "med sikkerhed"!
> Ved du da med sikkerhed, at det modsatte er tilfældet ??

Jeg drager ikke konklusioner baseret på udtalelser i TV.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Hello! Giuseppe's Pizzeria! Whatta can do for you, eh?"

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-03-02 10:44

> Jeg drager ikke konklusioner baseret på udtalelser i TV.

Jeg konkluderede da heller ikke noget som helst - der blev spurgt om
Tele2 havde gemt emails, og jeg svarede at ja det havde
politiet/anklageren sagt i TV...
At referere hvad der er sagt af sagens involverede indeholder da ingen
stillingtagen whatsoever... ?!?

Fra : Peter Larsen

Dato : 20-03-02 08:37

> Og det var ikke fordi Tele2 havde fået en kendelse om at gøre sådan?

Ordvalgtet var:

"pga. andre omstændigheder" eller lign, dvs. det var ikke kendelse.. (og
hvorfor skulle man gå i retten for at se information man havde opsnappet med
kendelse..?)

Mailhoteller skal nok til at reklamere anderledes...

"ingen ups, ingen backup, fjernbetjening til automatisk destruktion".

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 20-03-02 08:59

It seems Søren C. Fischer wrote:

> Statsanklageren sagde på TV2, at Tele2 A/S havde gemt kopier af de
> pågældende mails der havde ligget på deres server.

Tja.. De fleste ISP'ere tager backup af deres systemer med en eller anden
frekvens, og det kan være at det er nogle af disse snapshot af tvind
mailboxe der er tale om.

Før der er flere detaljer vil jeg undlade at dømme Tele2

--
Soeren Schroeder, Cybercity
"To define recursion, we must first define recursion."

Fra : Jens Åge Nørdsen

Dato : 19-03-02 19:59

> "Jens Åge Nørdsen" <jaan@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er det bekræftet at Tele2 har gjort sligt?
Ja

> Hvilket misbrug?
Brug din fantasi, jeg vil ikke fodre trolde

> Spioncookies? Det lyder spændende. Kan du uddybe?
Det burde en dygtig TDC mand som dig da vide alt om
Kig din cookiefolder og du vil finde
[brugernavn]@doubleclick[1].txt
og som indeholde følgende:

id
80000013775cfdc
doubleclick.net/
1024
406539665
29697190
3503990672
29338011
*

ID-en er krypteret, men fortæller computernavn, IP, bruger o.s.v. og besøgte
websites rapporteres til serveren på doubleclick.net !

Jeg har i årevis haft cookiemonitor og har drillet deres spionsystemer en
del

> Hvad med en nuværende ansat der kan fortælle at de fleste ISP'er har
> bedre ting at bruge opbevaringsplads til?
Det bliver givetvis også skjult for dig, så kun få ved at det sker !

- -
En nørd

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-02 20:28

> Ja

Og det var ikke pga en kendelse?

> Det burde en dygtig TDC mand som dig da vide alt om

Så var der nok en del emner jeg kunne forventes at vide alt om...

> ID-en er krypteret, men fortæller computernavn, IP, bruger o.s.v. og
besøgte
> websites rapporteres til serveren på doubleclick.net !

Det er jo meget begrænset hvad de kan få ud af cookies. Det er kun meget
lidt mere end de kunne få ud af de tilknyttede sites' logfiler

> Jeg har i årevis haft cookiemonitor og har drillet deres spionsystemer
en
> del

Flot

> Det bliver givetvis også skjult for dig, så kun få ved at det sker !

Jeg tror det næppe...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Allan Joergensen

Dato : 19-03-02 21:24

Jens Åge Nørdsen <jaan@vip.cybercity.dk> wrote:

> Det bliver givetvis også skjult for dig, så kun få ved at det sker !

Hvis du alligevel gør dig klogere end dem der arbejder hos ISP'erne,
hvorfor så overhovedet stille spørgsmållet?

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Couple of nights in bed with a hot nurse and I'll be fine." -- Al

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-03-02 13:37

> [...]
> websites rapporteres til serveren på doubleclick.net !
>
> Jeg har i årevis haft cookiemonitor og har drillet deres spionsystemer en

Det kan jo så nævnes, at du kan opt-out'e på www.doubleclick.net. Gør du
det, vil de ikke placere cookies på din computer (pånær een cookie, der
siger, at du har opt-outet.)

Jeg må nok indrømme, at jeg ikke kan se noget specielt odiøst i det - ellers
burde du også have noget imod sites som f.eks. HitBox, IMR/RedSheriff,
eXtreme-DM osv., der har countere på rigtig mange sites.

--
Mvh. Jesper

Fra : EH

Dato : 24-03-02 19:53

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> wrote in message news:<wn%l8.11577$ZI6.384875@news000.worldonline.dk>...

> [...]
> burde du også have noget imod sites som f.eks. HitBox, IMR/RedSheriff,
> eXtreme-DM osv., der har countere på rigtig mange sites.

Der hvor nogle mennesker ser det som odiøst er jo at de opbygger
såkaldte "click-trails" for at se hvilke forskellige website en person
bruger. ( "Computer #47378 har besøgt: www.disney.com, www.cnn.com,
www.furryanimals.com, www.Illneverknowtheloveofawoman.com,
www.nastywomen.com etc)

Fra : Archangel

Dato : 22-03-02 14:38

On Tue, 19 Mar 2002 19:32:51 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad med en nuværende ansat der kan fortælle at de fleste ISP'er har
>bedre ting at bruge opbevaringsplads til?

Tilsyneladende har de ikke bedre ting at bruge deres opbevaringsplads
til... Du får det til at lyde som om det ikke sker, well.. here
goes... SNIP fra JP d. 22/3-02.

Emails bliver gemt på store computere i teleselskaber og hos
internetnet-udbydere. Hvor længe er op til de enkelte selskaber, idet
der ikke eksisterer klare regler for, hvor længe brevene må gemmes.
Tre af de største internetleverandører har meget forskellige arkiver
over mails. Tele2 gemmer kopierne op til et halvt år. TDC gemmer
kopierne i en måned, mens Cybercity gemmer kopierne i en uge.

Læs hele artiklen her...

http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3632901

Arch

Fra : Allan Joergensen

Dato : 22-03-02 17:09

Archangel <Archangel@guess.it> wrote:

> [...]
> over mails. Tele2 gemmer kopierne op til et halvt år. TDC gemmer
> kopierne i en måned, mens Cybercity gemmer kopierne i en uge.

Politikere og journalister ville ikke genkende et clue selvom det ramte
dem i nakken.

jeg tror ikke på at ISP'erne har arkiver. Jeg tror der i mod på, at
ISP'erne tager backup af deres kunders data.

Hvor mange ville ikke skrige hvis en server gik ned og ISP'en ikke kunne
genskabe data?

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"It's a Chia head!" -- Crow T. Robot

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 22-03-02 20:11

"Archangel" skrev om ISP'erne:
> Tilsyneladende har de ikke bedre ting at bruge deres opbevaringsplads
> til... Du får det til at lyde som om det ikke sker, well.. here
> goes... SNIP fra JP d. 22/3-02.

[KLIP]
> Læs hele artiklen her...

http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3632901

Tjah. Det ville være dejligt, hvis kunderne lod være med at gemme deres
mail på serverne, men det er der altså nogen, som vælger at gøre, og så
må man jo passe godt på data for kunderne.
Samtidig findes der nogen, som er mindre afhængige end mig. Dvs. de
henter e-mail lidt mindre end et par gange om dagen, og dermed kan der
ligge uhentet post på en mailserver.
Det er ret naturligt at tage backup af data på mailserverne Ellers kunne
man jo ikke lave en "crash recovery". I praksis vil det dog ikke være
muligt at snuppe et backupbånd og så søge efter e-mail tilhørende en
bestemt person. Backup-båndende kan kun bruges til at køre hele
mailsystemet ind på én gang. Guderne forbyde, at det skulle blive
nødvendigt...
Læs evt. mere her:
http://netnyt.opasia.dk/article.php?dogtag=netnyt-nyt&id=36559

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i diskussioner på Usenet repræsenterer sig selv og ikke TDC
Internet)

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 22-03-02 20:34

On Fri, 22 Mar 2002 20:10:37 +0100, "Thomas B. Maxe"
<toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote:

>[KLIP]
>>

>http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3632901

ja, nogen gange skulle journalister forbydes at skrive artikler .)

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 22-03-02 20:55

On Fri, 22 Mar 2002 20:34:24 +0100, Thomas Jensen - pil.dk
<tj@dev.null> wrote:

>ja, nogen gange skulle journalister forbydes at skrive artikler .)

TDC har vel haft en journalist til dette:

"TDC Internet laver regelmæssig backup af mailserveren. I den
forbindelse kan der rent hypotetisk ligge en kopi af de e-mails, som
du ikke har hentet. Imidlertid er det ikke teknisk muligt at finde
frem til ”Jens Jensens e-mails” via et backup-bånd. De kan kun bruges
til at genetablere hele mailsystemet i tilfælde af et nedbrud. Disse
backup-bånd bliver gemt i højst en måned."

Selvfølgelig kan de bruges til at finde Jensens e-mails. Også dem han
ikke har hentet.

--
Svend Olaf

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 22-03-02 22:01

"Svend Olaf Mikkelsen" skrev:

> TDC har vel haft en journalist til dette:
[KLIP]

Det er ikke engang løgn.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som holder påskeferie og derfor ikke repræsenterer andre end sig selv)

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 22-03-02 23:10

On Fri, 22 Mar 2002 19:54:57 GMT, svolaf@inet.uni2.dk (Svend Olaf
Mikkelsen) wrote:

>TDC har vel haft en journalist til dette:

det var ikke TDC's artikel jeg refererede til... men de fleste andre
versioner jeg har læst rundt omkring.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-03-02 08:04

Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> wrote:

>det var ikke TDC's artikel jeg refererede til

Jeg tror bare, Svend Olaf ville påpege, at TDC artikel også
var tåbelig nok til at være skrevet af en journalist.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 23-03-02 10:33

On Sat, 23 Mar 2002 08:03:56 +0100, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Jeg tror bare, Svend Olaf ville påpege, at TDC artikel også
>var tåbelig nok til at være skrevet af en journalist.

Nu er tåbelig et negativt ladet ord, så det vil jeg nødig have hæftet
på mig at have sagt i denne forbindelse. Specielt ikke da jeg
efterfølgende så at det var skrevet af Thomas (almindeligt navn på
usenet).

Tværtimod synes jeg artiklen var fin, fordi den gav oplysninger nok
til at få et indtryk af TDC's praksis på området. Men det er da
rigtigt at sådanne unøjagtigheder er karakteriske for journalister.
Det er en sideeffekt af at de er så produtive.
--
Svend Olaf

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 22-03-02 22:18

"Thomas Jensen skrev:
> ja, nogen gange skulle journalister forbydes at skrive artikler .)

Nej!

Men nogle gange skulle paranoide forestillinger om, at internetudbyderne
ikke laver andet end at registrere og overvåge følges op af spørgsmålet:
"Hvorfor [indsæt bandeord her] skulle de dog gøre det?"

Det er for nemt hele tiden at lukrere på, at det umuligt at bevise en
negativ - altså at køre løs på påstanden om, at hvis det ikke kan bevises,
at der ikke foregår noget skummelt, så gør der sikkert.

Det hører ingen steder hjemme at gøre backup af en mailserver til en
politisk debat om overvågning.

Det næste bliver vel et sagsanlæg mod De Gule Sider, fordi navneoptagelsen
er en krænkelse af den personlige frihed. Og navnene jo alligevel også bare
lagt i en database, fordi der skal være nemmere adgang for PET, CIA, NSA og
KFUM. Uha!

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som repræsenterer sig selv og ingen andre i dette forum)

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 22-03-02 23:14

On Fri, 22 Mar 2002 22:18:10 +0100, "Thomas B. Maxe"
<toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote:

>Nej!

det var skam ikke din artikel jeg refererede til... men når øvrige
(ikke dig) laver perfide hentydninger til at backup er at stjæle, ja,
så er alle ansvarlige folk i branchen kriminelle.

Og ja, vi tager skam også backup.

> [...]
>lagt i en database, fordi der skal være nemmere adgang for PET, CIA, NSA og

jeg tror umiddelbart du misforstod min note.

as in: jeg er ikke spor uenig m. dig[1]

[1] dog ikke i punktet om at det ikke er muligt at restore en enkelt
uden at overskrive alle.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 23-03-02 09:52

"Thomas Jensen - pil.dk" skrev:
> jeg tror umiddelbart du misforstod min note.

Nej, nej. Jeg opfattede det ikke som kritik af mig.
Jeg lukkede bare damp ud - ikke specielt sendt i din retning

Mht. til diskussionen af indholdet af min konkrete artikel kan jeg kun
henholde mig til, hvad jeg har fået at vide af dem, som (forhåbentlig) ved
bedre end jeg. Lidt ærgerligt, at de aldrig selv blander sig i disse
diskussioner, men de har vel et liv efter fyraften...?

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som kun repræsenterer sig selv i debatten)

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 23-03-02 11:27

On Sat, 23 Mar 2002 09:51:41 +0100, "Thomas B. Maxe"
> [...]

>bedre end jeg. Lidt ærgerligt, at de aldrig selv blander sig i disse
>diskussioner, men de har vel et liv efter fyraften...?

svar fra en BOFH som svarer på spørgsmål hvor konsekvensen af givne
svar kan medføre - i hans øjne - unødigt og bøvlet merarbejde har ikke
altid optimal sandhedsværdi :)

ordet "praktisk" muligt var nok keywordet i dit oprindelige udsagn...
derfra er der langt til kategorisk at sige det ikke er muligt.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 22-03-02 23:17

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote:

>Det hører ingen steder hjemme at gøre backup af en mailserver til en
>politisk debat om overvågning.

Ganske enig. Men i øvrigt mener jeg at backup af udbyderes
mailservere bør betragtes som meget følsomme data:
* De bør omhyggeligt overskrives efter en veldefineret og
forholdsvis kort periode. Og når båndene ikke mere genbruges bør
de destrueres omhyggeligt.
* Den fysiske adgang til de bånd (og til serverne selv) bør
begrænses til få mennesker.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Søren

Dato : 23-03-02 00:46

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de destrueres omhyggeligt.
> * Den fysiske adgang til de bånd (og til serverne selv) bør

Niks hvis det du sender på e-mail er så følsomt, så bør
man selv tage sine forholdsregler.
Rent historisk ville det være interessant ,hvis man havde
gemt al kommunikation 100 eller 1000 år tilbage.

Mvh Søren

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 23-03-02 09:59

"Jesper Dybdal" skrev:

> [...]
> de destrueres omhyggeligt.
> * Den fysiske adgang til de bånd (og til serverne selv) bør

Hos TDC bliver båndene overskrevet efter cirka en måned, har jeg fået
fortalt.
Jeg har ikke selv deltaget i det tekniske halløj med at håndtere bånd, men
efter balladen med det firma, som tjente penge på at slette harddiske og så
ikke gjorde det alligevel (de blev solgt til Polen eller sådan noget), er
jeg overbevist om, at der er skarp fokus på at få destrueret kasserede bånd.
Ellers må Datatilsynet stå klar med en - fuldt berettiget - skideballe.

Den fysiske adgang _er_ begrænset til meget få mennesker. For visse
serverrum gælder, at ikke engang brandvæsenet kan få adgang uden at være
ledsaget af de ansvarlige. Så der er ret godt styr på intern sikkerhed. Det
manglede da bare.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-03-02 09:11

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> writes:

> Det næste bliver vel et sagsanlæg mod De Gule Sider, fordi navneoptagelsen
> er en krænkelse af den personlige frihed.

Hvad med Den Elektroniske Kirkebog - der registreres folks religiøse
tilhørsforhold endda. HVis de er medlem af Folkekirken, altså.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-03-02 21:21

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Backup-båndende kan kun bruges til at køre hele
> mailsystemet ind på én gang.

De fleste backup-systemer jeg har kendskab til kan sagtens lave en
selektiv restore...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 22-03-02 22:21

"Martin Højriis Kristensen" skrev:
> De fleste backup-systemer jeg har kendskab til kan sagtens lave en
> selektiv restore...

TDC Internet benytter tilsyneladende ikke "de fleste backup-systemer", eller
også lyver TDC Internet, når det af Opasia-siderne fremgår, at det ikke vil
være praktisk muligt at finde en enkelt kundes e-mails via backup.

Hvad tror du?

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne diskussion repræsenterer sig selv og ingen andre)

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 22-03-02 23:12

On Fri, 22 Mar 2002 22:21:27 +0100, "Thomas B. Maxe"
> [...]

>også lyver TDC Internet, når det af Opasia-siderne fremgår, at det ikke vil
>være praktisk muligt at finde en enkelt kundes e-mails via backup.

eh... ingen siger at TDC lyver. Men umiddelbart vil jeg da skyde på at
man kan restore på noget ikke produktions-udstyr og så derfra pille en
enkelt ud.

ligger filerne i whatever-format på et tilgængeligt medie er alt
muligt...

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Allan Joergensen

Dato : 22-03-02 23:19

> [...]

> også lyver TDC Internet, når det af Opasia-siderne fremgår, at det ikke vil
> være praktisk muligt at finde en enkelt kundes e-mails via backup.

Alt er muligt, hvis man kaster nok tid og penge efter det. Det er nok
dér det praktiske kommer ind.

Nu har jeg arbejdet for en ISP i fire år og kan ikke mindes vi
nogensinde er blevet bedt om, at Politiet eller andre, at hive kunders
data ud af backup.

Vi har sommetider hevet logfiler ud af backup, men det er ligesom noget
andet.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Hello Felix, what are you doing here?" - 007

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 23-03-02 10:14

"Allan Joergensen" skrev:
> Alt er muligt, hvis man kaster nok tid og penge efter det. Det er nok
> dér det praktiske kommer ind.

Tjoh. Tjah. Okay, da... Det var nok en mere præcis beskrivelse af problemet.

> Nu har jeg arbejdet for en ISP i fire år og kan ikke mindes vi
> nogensinde er blevet bedt om, at Politiet eller andre, at hive kunders
> data ud af backup.

Lad os krydse fingre for, at det ikke sker. Hvis strisserne får lov til at
få fingre i Tele2's materiale (hvad det så end er), kan man frygte det
værste.

I oktober måned talte jeg med chefen for Rigspolitiets NEC. Han sagde - helt
uden at rødme - at han forfærdelig gerne vil have en reservenøgle til alle
PKI-løsninger, så man ikke behøvede at anstrenge sig for at dekryptere data
i tilfælde af en dommerkendelse. Hollandsk politi har for længe siden bedt
om noget tilsvarende. De fik det heller ikke.

Generelt er det min fornemmelse, at politiet er blevet bedre til at udnytte
"det der E-D-B", således at de i stigende grad bliver i stand til at presse
Retsplejeloven til det yderste. F.eks. er ét børnepornobillede og en
mistanke om, at der er mere af slagsen, nok til at få udstedt en kendelse om
vidtgående indgreb i meddelelseshemmeligheden - noget der ellers ville kræve
kriminalitet med en strafferamme på 6 års fængsel og/eller at der var tale
om eksempelvis rockerkriminalitet.

Jeg har ikke noget problem med at hjælpe politiet - hvis jeg skal, men jeg
frygter, at det er blevet nemmere for uskyldige at komme under mistanke.

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som ikke repræsenterer andre end sig selv i dette forum)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-02 10:19

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> jeg
> frygter, at det er blevet nemmere for uskyldige at komme under
mistanke.

Det er der vel ikke noget galt i.
I hvert fald ikke så længe alle mistænkte behandles rimeligt og ingen
uskyldige dømmes, og disse to kriterier er vel en del af
menneskerettighederne ligegyldigt hvilke midler der tages i brug.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-03-02 12:35

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> I hvert fald ikke så længe alle mistænkte behandles rimeligt og ingen
> uskyldige dømmes,

HVordan kan du sige det med oprejst pande i et land, hvor folk
rutinemæssigt "varetægtsfængsles", når man ikke lige kan finde beviser
af betydning mod dem?
--
Peter B. Juul, o.-.o "This is not a book which should be put aside
The RockBear. ((^)) lightly, it should be tossed aside with great

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 23-03-02 12:57

On 23 Mar 2002 12:34:45 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>HVordan kan du sige det med oprejst pande i et land, hvor folk
>rutinemæssigt "varetægtsfængsles", når man ikke lige kan finde beviser
>af betydning mod dem?

er vi ved at være off-topic her? :)

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-02 15:11

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> HVordan kan du sige det med oprejst pande i et land, hvor folk
> rutinemæssigt "varetægtsfængsles", når man ikke lige kan finde beviser
> af betydning mod dem?

Konsekvensen af ikke at stole på systemet er værre...

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-02 15:38

>Konsekvensen af ikke at stole på systemet er værre...

Hvad er værre end at blive varetægtsfængslet når man er uskyldig?
Husk på at varetægtsfængsling er tidsubestemt og af
menneskerettighedskommisionen ligestilles med tortur. Det er også
værd at tænke på at vi i Danmark fængsler *langt* mere end de
lande vi normalt sammenligner os med uden at der i øvrigt er
væsentlig forskel på kriminaliteten.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-02 16:00

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er værre end at blive varetægtsfængslet når man er uskyldig?

Lad være med at fordreje mine ord.
Peter snakker om hvordan jeg kan stole på systemet når <eksempel om
varetægtsfængsling>
Jeg siger at konsekvensen af ikke at stole på systemet er værre...

Jeg snakker slet ikke om varetægtsfængslingsemnet

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-03-02 15:05

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Lad være med at fordreje mine ord.
> Peter snakker om hvordan jeg kan stole på systemet når <eksempel om
> varetægtsfængsling>

Umm.. Nej.

Jeg spurgte hvordan du kunne sige, at mistænkte behandles ordentligt
og at ingen uskyldige dømmes, når <bemeldte eksempel>.

varetægtsfængsling er fængsling uden dom ud fra en ukvalificeret
persons vurdering af, at vedkommende "jo nok har gjort det alligevel".

--
Peter B. Juul, o.-.o "I see, you are completely mad.
The RockBear. ((^)) I just wanted to make sure."

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-03-02 17:31

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>varetægtsfængsling er fængsling uden dom ud fra en ukvalificeret
>persons vurdering af, at vedkommende "jo nok har gjort det alligevel".

Ukvalificerede? Uf da. Det er jo den samme type personer, der fælder
den endelige dom.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-03-02 15:04

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Ukvalificerede? Uf da. Det er jo den samme type personer, der fælder
> den endelige dom.

Ja, men på det tidspunkt har de tilegnet sig den viden, der gør dem i
stand til - forhåbentligt - at dømme retfærdigt.

I praksis er det heller ikke dommeren, men politiet, der
varetægtsfængsler. Dommerens rolle er en formsag, er mit klare
indtryk.

--
Peter B. Juul, o.-.o På Usenet er en enkeltimplikation ækvivalent med en
The RockBear. ((^)) dobbeltimplikation.

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-03-02 12:25

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Ja, men på det tidspunkt har de tilegnet sig den viden, der gør dem i
>stand til - forhåbentligt - at dømme retfærdigt.

Så er vi da forhåbentligt enige om, at det er grundlaget og ikke
personerne, der er ukvalificeret.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-03-02 00:20

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Så er vi da forhåbentligt enige om, at det er grundlaget og ikke
> personerne, der er ukvalificeret.

Så roder vi os lidt ud i filosofien, synes jeg nok.

Kvalifikationer er noget man opnår. En byretsdommer fødes ikke
kvalificeret, men bliver kvalificeret efterhånden som han lærer.

Han er ikke kvalificeret til at dømme i en given sag, før han har
lært det relevante, og det skulle han gerne lære i det egentlige
sagsforløb. Det har han bestemt ikke lært, når varetægtsfængslingen
vedtages.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-03-02 09:56

> [...]

>lært det relevante, og det skulle han gerne lære i det egentlige
>sagsforløb. Det har han bestemt ikke lært, når varetægtsfængslingen

Det er regulært vrøvl. Kvalifikationer har at gøre med mandens
generelle vidensniveau om den slags sager - ikke hans viden om
den konkrete sag.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-03-02 00:00

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Det er regulært vrøvl. Kvalifikationer har at gøre med mandens
> generelle vidensniveau om den slags sager - ikke hans viden om
> den konkrete sag.

Er vi enige om, at kvalifikationer er noget, der tillæres?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Har nogen lagt mærke til, hvordan de tre Back to the
The RockBear. ((^)) future-film hænger sammen? Det er helt vildt sejt, og

Fra : Allan Olesen

Dato : 28-03-02 07:25

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Er vi enige om, at kvalifikationer er noget, der tillæres?

Ja, men det er irrelevant.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-03-02 02:05

> Ja, men det er irrelevant.

Det har jeg meget svært ved at se, men jeg gider ikke mundhugges mere
om det.

Vi bruger tydeligvis udtrykket "kvalifikationer" forskelligt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-02 13:42

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Det er der vel ikke noget galt i.

Jo. Jeg vil ikke hænges ud for diverse lovovertrædelser som jeg
ikke har begået.

>I hvert fald ikke så længe alle mistænkte behandles rimeligt

Det er ikke rimeligt at anklage nogen for noget de ikke har
gjort.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-02 15:13

> Jo. Jeg vil ikke hænges ud for diverse lovovertrædelser som jeg
> ikke har begået.

Hænges man ud når man mistænkes?

> Det er ikke rimeligt at anklage nogen for noget de ikke har
> gjort.

I så fald kan du jo aldrig undersøge en anklage nærmere. Hvis du ikke må
mistænke uskyldige kan du jo ikke anklage andet end folk grebet på fersk
gerning...

Vi er offtopic, og jeg følger ingen relevante grupper, så fut hvorhen du
vil hvis du vil fortsætte.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-02 15:40

>I så fald kan du jo aldrig undersøge en anklage nærmere.

Det kan ikke undgås - selv i et velfungerende retssamfund - at
der forekommer fejl, men de skal ikke sættes i system. Og det er
stadig ikke rimeligt over for de mennesker det går ud over.

>Vi er offtopic, og jeg følger ingen relevante grupper, så fut hvorhen du
>vil hvis du vil fortsætte.

Desværre er den relevante gruppe dk.politik, og den har jeg ikke
lyst til at deltage i.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-03-02 08:10

"Thomas B. Maxe" <toxicthomas@nospam.hotmail.com> wrote:

>Hvad tror du?

Jeg ved ikke, hvad Thomas tror, men jeg ved, hvad _jeg_ tror:

At nogen hos TDC er meget, meget tæt på den klassiske
sikkerhedståbelighed med "Data er sikre med vores program,
fordi programmet forhindrer utilsigtet tilgang, og vi kunne
da aldrig forestille os, at nogen ville overveje at tilgå
dataene med andet end vores program".

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-03-02 10:01

> [...]
ikke vil
> være praktisk muligt at finde en enkelt kundes e-mails via backup.

Du skriver at det kun er muligt at genindlæse _hele mailsystemet_
Det tror jeg ikke på.
Men det er rigtignok at det sikkert ville være ganske tidskrævende at
finde en enkelt mail.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-03-02 21:19

"Archangel" <Archangel@guess.it> skrev i en meddelelse
> SNIP fra JP d. 22/3-02.

Request for kildekritik

> Tre af de største internetleverandører har meget forskellige arkiver
> over mails. Tele2 gemmer kopierne op til et halvt år. TDC gemmer
> kopierne i en måned, mens Cybercity gemmer kopierne i en uge.

Der er nærmere tale om backup-rutiner og ikke at man ønsker at gemme
kunders mails

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jesper Harder

Dato : 22-03-02 21:34

> [...]

> søge efter e-mail tilhørende en bestemt person. Backup-båndende kan
> kun bruges til at køre hele mailsystemet ind på én gang.

Øhm, hvor svært kan det være at pakke back-uppen ud og sige

grep -r "To: Amdi Petersen <amdi@tvind.org>" .

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 22-03-02 23:29

On Fri, 22 Mar 2002 21:34:00 +0100, Jesper Harder
<harder@myrealbox.com> wrote:

>Øhm, hvor svært kan det være at pakke back-uppen ud og sige
>
> grep -r "To: Amdi Petersen <amdi@tvind.org>" .

vi skal vel ikke til at sprede rygter om at TDC's mailplatform er
baseret på en exchange eller Lotus notes? [1]

[1] i anledningen af utilgivelig perfiditet bringes hermed en smiley
:)

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Gerner

Dato : 19-03-02 20:02

On Tue, 19 Mar 2002 19:25:02 +0100, "Jens Åge Nørdsen" <jaan@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>over mange år. Dette er noget forbandet svineri som i hvert fald jeg ikke
Da det ikke er ulovligt hvis kunderne har konti hos tele2, så kan isp gemme al
ind- og udgående trafik. På den måde kan de sikre politiet noget bevismateriale.

Det er vel ikke en gang dårlig samvittighed der ligger til grund for din "klage"
? Det vil jo vise sig, hvis politiet med behørig dommerkendelse vil se dine mail
og isp loggen.

>Kan det bekræftes om de andre ISP'ere også stjæler alle emails og
>kommunikation.

Tja, der er jo noget der hedder bevisbyrde og for at kunne bevise noget over for
f.eks. kunder, så gør de jo nok klogt i at gemme alt om kunden i mindst 5 år.

>Hvem skal man vælge som ISP som ikke spionerer og arkiverer alt ens post til
>evighed ?

Tja, de kloge isp beholder data i mindst 5 år.

>Jeg har selv POP3 boks hos en udenlandsk udbyder som garanterer at emailen
>ikke båndes, og at logfilerne nulstilles efter 3 dage og ej gemmes.

Tja, det er jo så den isp der har et problem hvis det viser sig kunder laver
ulovligheder via email m.m. via den isp. R.I.P.

>Men hvad med SMTP kommunikationen. Kan nogen bekræfte at alt udgående post
>opsnappes og arkiveres af udbyderne, og i givet fald hvem skal man holde sig
>fra ?

Alle danske skal du nok holde dig fra.

> [...]
>af remailers, men skal det virkeligt være nødvendigt for at beskytte sig mod

Næh, man skal blot kende isp kundepolitik, og holde sig til betingelserne. Jeg
vil da tror at 99.9% af alle kunder i danmark ikke har noget at bekymre sig om,
uanset hvad udbyderen gør med deres data. Hvis de gør noget ulovligt med
kundernes data, så er der jo risiko for sagsanlæg.

> [...]
>internettet. Gad vide hvornår de begynder at misbruge deres enorme database.

Næh, det hedder dårlig sikkerhed.

>Jeg hører gerne fra personer der tidligere har arbejdet hos ISP'erne som kan
>fortælle lidt om det som folk ikke tror på er en realitet i
>overvågningssamfundet ???
>
> - -
Uduelig sigkiller.
>En nørd med indgående edb kendskab
men kan ikke lave en gyldig sigkiller, hmm.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Søren Blom

Dato : 19-03-02 22:37

Nu kunne landet jo lægge sådan at der igennem længere tid har lægget en
dommerkendelse om at al email trafik vedrørende Tvinds Kontoer skulle
gemmes.

Vi skal jo lige huske på, at offentligheden jo ikke for det hele af vide.

Det korte og lange, hvis der er noget som har gemt alle mine mail igennem
årene, hold da op noget kedeligt materiale de så har samlet sig

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Gerner

Dato : 19-03-02 23:45

On Tue, 19 Mar 2002 22:37:19 +0100, "Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote:

>Nu kunne landet jo lægge sådan at der igennem længere tid har lægget en
>dommerkendelse om at al email trafik vedrørende Tvinds Kontoer skulle
>gemmes.

Og selv om der ikke gjorde, hvori ligger der noget ulovligt eller blot noget der
ligner kunde-isp misforhold ?

>Vi skal jo lige huske på, at offentligheden jo ikke for det hele af vide.

Og hvorfor skulle de så vide det for ? Det er et kunde-isp privat forhold som
den alm. offentlighed skal blande sig uden om.

>Det korte og lange, hvis der er noget som har gemt alle mine mail igennem
>årene, hold da op noget kedeligt materiale de så har samlet sig

Tja, det må de jo selv om. Ingen kan forbyde dem at samle og gemme hvad der
befinder sig på deres servere og hvad alt der findes på en isp.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : John Hinge

Dato : 20-03-02 11:29

On 19 mar 2002 Gerner was heard to say:
<noget sødt i sin .sig>

fuku wa uchi, oni wa soto
hvor 'er* det nu lige jeg har mine soyabønner..
Hvis vi allesammen kaster med soyabønner og messer det ovenstående
så ku det jo være hr. Nørdsen følger rådet.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Gerner

Dato : 20-03-02 13:33

On 20 Mar 2002 10:29:23 GMT, John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote:

> [...]
>Hvis vi allesammen kaster med soyabønner og messer det ovenstående
>så ku det jo være hr. Nørdsen følger rådet.

Da det kun finder sted een gang om året så..
Ganske vist ønsker man sig at virkningen skal have kraft til næste gang så...

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-02 23:49

Søren Blom skrev:

>Det korte og lange, hvis der er noget som har gemt alle mine mail igennem
>årene, hold da op noget kedeligt materiale de så har samlet sig

Ja, det meste består jo af citater.

--
Bertel

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 20-03-02 00:10

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote:

> Ja, det meste består jo af citater.

Og SPAM....

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 19-03-02 21:40

"Jens Åge Nørdsen" <jaan@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:hnLl8.8870$FT.318510@news010.worldonline.dk...
> Dette er noget forbandet svineri som i hvert fald jeg ikke
> vil finde mig i !

Hvad vil du gøre ved det ?

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 20-03-02 00:07

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> wrote:

> Hvad vil du gøre ved det ?

Tja, han falder jo nok over:
http://www.csirt.dk/newssystem/display.asp?ArticleID=215

Og hvis det ikke bringer lidt lys over sagen kan han jo vente til regeringen
er færdige med deres antiterror pakke, mit gæt er at der vil være urimelige
krav til hvad der skal logges, og at de danske ISP'er vil hyle i kor over
omkostningerne ved dette.

Selv er jeg modstander af logning for at bekæmpe terror, i dag er der jo så
kraftig kryptering tilgængelig at det kan være ligemeget, højest kan det
sætte endnu mere fokus på at udvikle stærkere kryptering.

Jeg vil også give ISP'erne medhold i at det vil koste mange penge, og det
vil jeg ikke betale for noget jeg finder nyttesløst.

Hvad er jeres mening ?

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 20-03-02 08:35

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Jeg vil også give ISP'erne medhold i at det vil koste mange penge, og det
> vil jeg ikke betale for noget jeg finder nyttesløst.

Min mening er at enhver regering eller instans der vil forsøge at komme
kriminelle kræfter til livs på internettet vha. generel overvågning af
internettet lovgiver på et område de INTET aner om. Som du ganske rigtigt
påpeger så er der allerede så stærk kryptering til rådighed, at logning
intet vil kunne give.

Så skal man forbyde kryptering, noget som jeg også umiddelbart opfatter som
værende latterligt i og med at tekst kan gemmes i f.eks. et billede. Hvis at
man har noget at skjule så skulle det ikke tage lang tid at finde andre
måder at omgås disse regler på alligevel (der blev fundet metoder til dette
allerede under 2. verdenskrig, brug hvert 2. ord og mange andre ting). Med
andre ord - man opnår intet andet end at generere hovedparten af de
lovlydige mennesker der bruger internettet og ikke mindst udbyderne. De får
større driftsudgifter og chancen for at nye udbydere dukker op vil ikke
blive større når der er udsigt til forhøjede driftsomkostninger.

/Steen

Fra : Gerner

Dato : 20-03-02 13:44

On Wed, 20 Mar 2002 08:34:58 +0100, "Steen Holm Pedersen"
<shp@works_at_dsias.dk> wrote:

> [...]
>man har noget at skjule så skulle det ikke tage lang tid at finde andre
>måder at omgås disse regler på alligevel

Var der ikke i USA et krav fra en myndigheds side, at de ikke ville forbyde
kryptering men vill have en nøgle e.lign. så de let kunne læse f.eks PGP
krypterede breve ? Det blev vist ikke til noget (officielt).

Jeg mener også at have hørt spørgsmålet om forbud mod kryptering i danmark.
Det blev vist skudt i sænk.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-03-02 14:48

"Steen Holm Pedersen" <shp@works_at_dsias.dk> writes:

> [...]
> internettet lovgiver på et område de INTET aner om. Som du ganske rigtigt
> påpeger så er der allerede så stærk kryptering til rådighed, at logning

Hvad værre er: Målet med terrorismen er at bekæmpe den vestlige
frihed. Hvis vi indskrænker friheden for at bekæmpe terrorismen, har
vi foræret terroristerne sejren.

Jeg vil hellere leve i en fri verden, hvor terror er mulig end i en
politistat, hvor man er sikret.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Gerner

Dato : 20-03-02 17:48

On 20 Mar 2002 14:47:54 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

> [...]
>vi foræret terroristerne sejren.
>
>Jeg vil hellere leve i en fri verden, hvor terror er mulig end i en

Og dog skal man være fri til at bekæmpe alle former for kriminelle handlinger.
Hvor er det nu man finder en "fri verden" ? Kina ? Zimbabwe ? Somalia ? Israels
okuperede arealer ? DDR Congo ? Indien ? Cuba ? De lande der undertrykker deres
befolkning på grund af race ? Lande der udrydder den originale befolkning for at
kunne udrydde de sidste rester af skov ? Lande hvor narko baroner er en slags
skyggeregering ? Lande der tilbageholder økonomisk hjælp så andre landes
befolkning sulter ihjel ?
Selv danmark vil hellere sende folk ud at slås i stedet for at hjælpe de
sultende.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-03-02 19:13

Gerner <gerner@teknik.dk> writes:

> Og dog skal man være fri til at bekæmpe alle former for kriminelle handlinger.

Enig. Men ikke på bekostning af uskyldige. Og det mener jeg sker i
overvågningssamfundet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-03-02 14:33

Peter> "Steen Holm Pedersen" <shp@works_at_dsias.dk> writes:
> [...]

Peter> Hvad værre er: Målet med terrorismen er at bekæmpe den vestlige
Peter> frihed. Hvis vi indskrænker friheden for at bekæmpe terrorismen, har
Peter> vi foræret terroristerne sejren.

Jeg er ikke uenig med dig, men det er et dårligt argument.
For terroren har indskrænket vores frihed. Det oplever vi fx når vi rejser med
fly. Det er surt, men det betyder ikke at vi forærer dem sejren.

Jeg tror også, at terroristerne er ret ligeglade med den vestlige frihed.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-03-02 14:20

Jens> Hej
Jens> Det er netop sagt i TV-aviserne at Tele2 har kopiere og gemt samtlige emails
Jens> som Tvind har sendt og modtaget. Ikke bare logfiler, men komplette emails
Jens> over mange år. Dette er noget forbandet svineri som i hvert fald jeg ikke
Jens> vil finde mig i !

Jens> Hvem skal man vælge som ISP som ikke spionerer og arkiverer alt ens post til
Jens> evighed ?

Du kan da bare køre din egen mail server.

Jens> Jeg har selv POP3 boks hos en udenlandsk udbyder som garanterer at emailen
Jens> ikke båndes, og at logfilerne nulstilles efter 3 dage og ej gemmes.

Jens> Men hvad med SMTP kommunikationen. Kan nogen bekræfte at alt udgående post
Jens> opsnappes og arkiveres af udbyderne, og i givet fald hvem skal man holde sig
Jens> fra ?

Jeg har ikke hørt nogen ISP annoncere at de sniffer SMTP trafik.

Jens> En af mine bekendte har netop etableret krypteret SMTP forbindelse til nogle
Jens> servere i Panama som udskifter headers inden emailen suser gennem et system
Jens> af remailers, men skal det virkeligt være nødvendigt for at beskytte sig mod
Jens> myndighedernes og ISP'ernes misbrug ?

Men hvis du ikke stoler på din egen ISP bør du nok heller ikke stoler på SMTP
serveren hos afsenderen/modtageren, servere i Panama eller resten af internettet.

Det eneste du kan gøre er at kryptere din email. Fx med www.gnupg.org

Fra : EH

Dato : 24-03-02 19:47

"Jens ?e N?dsen" <jaan@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<hnLl8.8870$FT.318510@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> vil finde mig i !
>
> Kan det bekræftes om de andre ISP'ere også stjæler alle emails og

Ellers kommer de jo nok snart til det. Hvis du følger med i nyhederne,
så er en af delen af regerings antiterror pakke, at alle ISP'er skal
gemme alle kunders email i et år, den bliver formentlig vedtaget inden
sommerferie. (Kristeligt Folkeparti har fremsat et antipædofili
foreslag som kræver at ISP'erne gemmer om hvilke websider folk besøger
i et halvt år)

Sjov nok, folk syntes åbenbart email er ligegyldigt, for ingen brokker
sig. Nogle af ISP'erne gør sikkert, men det er vist mere at
financielle grunde end moralske. Gad vide hvordan det ville blive
modtaget hvis der kom et forslag om at telefon selskabet optog alle
mennesker telefonsamtaler og gemte dem et år, det kunne jo være de
snakkede om noget snavs.

("Så enkryptere vi bare!" - "Fint, så forbyder vi enkryption" )

> Hvem skal man vælge som ISP som ikke spionerer og arkiverer alt ens post til
> evighed ?

Måske skal du vælge nogen hvis interessere ikke er i konflikt med dine
:) Dvs, vil du skriver noget snavs om amerika, så få en kinesisk
udbyder