Ny kerne - nu med kernel panic
Fra : Niels Andersen

Dato : 19-03-02 18:57

Jeg ville lige tilføje et par ting til min kerne, samt opgradere til 2.4.18
nu jeg var i gang.
Men når jeg botter på den nye kerne kommer der en kernel panic.

Det sker i forbindelse med eller kort efter at den pille ved video4linux og
mit webcam.

Jeg ville gerne vise hvad der står på skærmen, men kan jeg ikke undgå at
skulle skrive det af manuelt?

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.17 - Debian 3.0

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-02 19:02

Den Tue, 19 Mar 2002 18:57:01 +0100 skrev Niels Andersen:
> [...]
>mit webcam.
>
>Jeg ville gerne vise hvad der står på skærmen, men kan jeg ikke undgå at

Jo, hvis du sætter maskinen op med "serial console", og smækker et
null-modem kabel imellem den og en anden maskine, så kan du bruge fx.
minicom eller hyperterm til at fange outputtet.

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-03-02 19:08

Kent Friis wrote:
> Jo, hvis du sætter maskinen op med "serial console", og smækker et
> null-modem kabel imellem den og en anden maskine, så kan du bruge fx.
> minicom eller hyperterm til at fange outputtet.

Hmm... Er der ikke andre muligheder?
Det jeg skal bruge står jo egentlig i dmesg, indtil næste gang jeg booter,
gør det ikke?

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.17 - Debian 3.0

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-02 19:09

Den Tue, 19 Mar 2002 19:07:50 +0100 skrev Niels Andersen:

>Hmm... Er der ikke andre muligheder?
>Det jeg skal bruge står jo egentlig i dmesg, indtil næste gang jeg booter,
>gør det ikke?

Jo da. Men hvordan vil du køre den kommando efter en kernel panic?

Mvh
Kent

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-03-02 20:57

Kent Friis wrote:
> Jo da. Men hvordan vil du køre den kommando efter en kernel panic?

Jeg håbede på at jeg kunne få den til at gemme det i en fil, som ikke
bliver overskrevet ved næste boot.

Well, jeg må vel prøve at skrive lidt af, og se om der er brug for mere.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.17 - Debian 3.0

Fra : Kent Friis

Dato : 20-03-02 17:06

Den Tue, 19 Mar 2002 20:56:45 +0100 skrev Niels Andersen:

>Jeg håbede på at jeg kunne få den til at gemme det i en fil, som ikke
>bliver overskrevet ved næste boot.

Som regel kommer "kernel panic" inden maskinen er nået til at kunne
skrive på harddisken, så det er lidt urealistisk.

Mvh
Kent

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-03-02 06:57

Kent Friis wrote:

> Jo da. Men hvordan vil du køre den kommando efter en kernel panic?

Jeg så en kerden driver, der kunne dumpe hukommelsen til disk ved kernel
panic... men det er nok stadig for kompliceret at bruge i denne sammenhæng.

--
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
[lasse@Earth ~]$ uname -a

Fra : Kent Friis

Dato : 20-03-02 17:10

Den Wed, 20 Mar 2002 06:57:21 +0100 skrev Lasse Jensen:

>Jeg så en kerden driver, der kunne dumpe hukommelsen til disk ved kernel
>panic... men det er nok stadig for kompliceret at bruge i denne sammenhæng.

Det findes, ja. Men for ikke at lave ulykker, hvis det fx. er
filsystemet der giver problemer, så er det nødt til at foregå på en
separat partition, fx. en swap-partition, eller en speciel dump-
partition. Men så skal man jo bruge et program der kan analysere dumpet,
og det kræver jo at maskinen kan boote...

Mvh
Kent

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-03-02 21:38

Niels Andersen wrote:
> Jeg ville lige tilføje et par ting til min kerne, samt opgradere til
> 2.4.18 nu jeg var i gang.
> Men når jeg botter på den nye kerne kommer der en kernel panic.

botter? *g*
s/botter/booter/

Den nævner noget med netkortet, og så kommer dette:

Linux Video capture interface: v1.00
V4L-Driver for Vision CPiA based cameras v0.7.4
usb.c: registered new driver cpia
Unable to handle NULL pointer dereference at virtual address 00000000
printing eip:
[...]
<0> Kernel panic: Attempted to kill init!

Min eneste ideo er at fjerne cpia fra kernen, men så kan jeg jo ikke bruge
mit webcam! :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.17 - Debian 3.0

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 19-03-02 22:40

On Tue, 19 Mar 2002 21:37:43 +0100, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]
> <0> Kernel panic: Attempted to kill init!
>
>Min eneste ideo er at fjerne cpia fra kernen, men så kan jeg jo ikke bruge

Jeg havde præcists det samme problem på en Debian 'potato'. Uanset
hvad jeg fjernede (eller tilføjede) så rykkede fejlen bare med.

Den samme kernel-source blev kompileret med præcis de samme options på
en anden maskine og selve kernen blev så kopieret over på maskinen der
lavede ovennævnte. Nu kunne den sagtens køre... ?

Det eneste der hjalp var at nedgradere fra en 2.4.18-2 til en
2.4.18-1. Så kunne den igen lave sine egne kerner...

/Jesper

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-03-02 22:57

Jesper Juul-Mortensen wrote in <36b87a.no8.ln@news.frostbyte.dk>:
> Den samme kernel-source blev kompileret med præcis de samme options på
> en anden maskine og selve kernen blev så kopieret over på maskinen der
> lavede ovennævnte. Nu kunne den sagtens køre... ?

Mærkeligt...
Måske har det noget af gøre med de depencies der er for at kompilere en
kerne?
Det har i øvrigt undret mig, at når man kompilerer for man en masse
underlige fejl, fordi der mangler nogle pakker. Hvorfor er de ikke nævnt
som depencies i kernel-source pakken?

> Det eneste der hjalp var at nedgradere fra en 2.4.18-2 til en
> 2.4.18-1. Så kunne den igen lave sine egne kerner...

Øvøv:
$ sudo apt-get install kernel-source-2.4.18=2.4.18-1
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
E: Version '2.4.18-1' for 'kernel-source-2.4.18' was not found

Den eneste version af 2.4.18 der er tilgængelig er tilsyneladende 3'eren.
:-/

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.17 - Debian 3.0

Fra : Dennis Haney

Dato : 20-03-02 16:06

Prøv den manuelle version: www.kernel.org

--
Dennis
I too have always thought explanations were overkill when correcting peoples

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-03-02 07:56

Dennis Haney wrote in <x6eg02vcm8w.fsf@sjofn.diku.dk>:
> Prøv den manuelle version: www.kernel.org

Hermed gjort, samme resultat. :-/

Da jeg havde konfigureret 2.4.17 gemte jeg det i en fil. Da jeg så skulle
konfigurere 2.4.18 hentede jeg den fil frem igen, og tilføjede et par ting
jeg manglede. (jeg bruger "make xconfig")
Er det helt forkert?

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.17 - Debian 3.0

Fra : Shoes

Dato : 20-03-02 08:36

On Tue, 19 Mar 2002 18:57:01 +0100, Niels Andersen

Matrix-skriver og 'printscreen' ..?
--
Quis custodiet ipsos custodes?

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-03-02 09:49

Shoes wrote in <mseg9uk7c1791nj5hmntva4ai567ubec9i@4ax.com>:
> Matrix-skriver og 'printscreen' ..?

Oh ja, og så en gang OCR. :)

Men mig bekendt er det OS'et der håndterer det. Det virker da heller ikke.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.17 - Debian 3.0

Fra : Kent Friis

Dato : 20-03-02 17:11

Den Wed, 20 Mar 2002 09:48:51 +0100 skrev Niels Andersen:

>Oh ja, og så en gang OCR. :)
>
>Men mig bekendt er det OS'et der håndterer det. Det virker da heller ikke.

"Console on parallel port" er beregnet til en printer.

Mvh
Kent

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-03-02 09:23

Niels Andersen wrote in <NZKl8.9357$ZI6.342635@news000.worldonline.dk>:
> Jeg ville lige tilføje et par ting til min kerne, samt opgradere til
> 2.4.18 nu jeg var i gang.
> Men når jeg botter på den nye kerne kommer der en kernel panic.

Så kom kernel-source-2.4.18-4, og nu kører det. :)

Og jeg kan nu se, at min signatur fungerer som den skal.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0