Email-tjek
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 19-03-02 17:19

Hejsa!

Det er sikkert ikke første gang spørgsmålet kommer, men jeg fandt ikke
rigtig noget brugbart ved en søgning på Google Groups.

www.simlock.dk har jeg en kontaktformular, hvor PHP tjekker om det
er en gyldig mailadresse der tastes. Det sker forbavsende ofte at folk
f.eks. helt undlader at sende deres mailadresse. De fleste får dog
rettet adressen og får 'sendt' formularen.

Desværre er det ikke alle, og det er først nu jeg har tænkt på
muligheden for at bruge javascript. Mit PHP-script popper jo først op
på den side der hentes når folk trykker submit. Et javascript vil
kunne kaste en box i hovedet på folk, så denne løsning må jeg få
lavet.

Hvordan gør jeg - jeg er _blank_ i javascript - ved ikke engang hvor
<script> må placeres.

Det skal selvfølgelig helst kunne bruges i så mange browsere som
muligt, men jeg vil dog beholde mit PHP-tjek. Det vigtigste er, at
javscriptet ikke går ind og blokerer for brugere der har browsere hvor
scriptet ikke virker (eller javascript er slået fra).

Jeg har fundet et script der _næsten_ kan hvad jeg ønsker, men det
tjekker når email-feltet 'forlades', og jeg ønsker først der skal
tjekkes når der trykkes submit. Jeg prøvede at lave det om - uden
held.

Hvad siger I?

venligst,
Lasse Hedegaard

Du kan nu få opdateret softwaren i din Nokia-telefon,
og du kan få ekstra spil i alle udgaver af Nokia 3210.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 20-03-02 17:40

> [...]
> javscriptet ikke går ind og blokerer for brugere der har browsere hvor
> scriptet ikke virker (eller javascript er slået fra).

<head>
<title>Sidens titel</title>
<script type="text/javascript">
function tjekemail(){
var tempstring = document.tilmeldform.emailfelt.value;
if( tempstring.indexOf("@") == -1){
alert( "En emailadresse skal oftest indeholde et
snabela");
return false;
}else{
if( tempstring.indexOf(".") == -1){
alert( "En emailadresse skal oftest indeholde et
punktum");
return false;
}else{
return true;
}
}
}
</script>
</head>

<form action="side.php" method="post" onsubmit="return tjekemail();"
name="tilmeldform">
<input type="text" name="emailfelt">
<input type="submit" value="Send">
</form>

--
Jakob Andersen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-03-02 20:45

Jakob Andersen skrev:

>[en masse kode]

Jeg kan slet ikke fremtvinge den fejlbesked? Hverken ved rigtig eller
forkert emailadresse?

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 20-03-02 17:46

Lasse Hedegaard skrev:

> [...]
> lavet.
>
> Hvordan gør jeg - jeg er _blank_ i javascript - ved ikke engang hvor

<?xml version='1.0' encoding='ISO-8859-1' ?>
<!DOCTYPE bla bla bla...>
<head>
<title></title>
<script type='text/javascript'>
<!--
function tjekEmail() {
email = document.getElementById("emailfelt")
regulaertUdtryk = /^[a-zA-Z0-9._-]+@[a-zA-Z0-9.-]+\.[a-zA-Z]{2,6}$/

return (email.match(regulaertUdtryk)) ? true : false
}
-->
</script>
</head>

<form action='script.php' method='post' onsubmit='return tjekEmail()'>
<input type='text' name='email' id='emailfelt'/>
</form>

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-03-02 20:46

Jonas Koch Bentzen skrev:

> [...]
> regulaertUdtryk = /^[a-zA-Z0-9._-]+@[a-zA-Z0-9.-]+\.[a-zA-Z]{2,6}$/
>
> return (email.match(regulaertUdtryk)) ? true : false

Nu er jeg som sagt et hoved til javascript... Scriptet virker ikke
rigtig, men mangler der ikke også noget "if false" så "box i hovedet
på bruger"?

Fra : Kasper Jensen

Dato : 22-03-02 06:47

Lasse Hedegaard wrote:

> Nu er jeg som sagt et hoved til javascript... Scriptet virker ikke
> rigtig, men mangler der ikke også noget "if false" så "box i hovedet
> på bruger"?

Tjae botset fra jeg ikke kendte metoden getElementByID (Og det gjorde min
explorer 5.5 heller ikke), så er det et virkelig fedt script der bare virker. Og
nej, der mangler ikke nogen if sætning.

Med venlig hilsen

Kasper

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-03-02 16:51

Kasper Jensen skrev:

>Tjae botset fra jeg ikke kendte metoden getElementByID (Og det gjorde min
>explorer 5.5 heller ikke),

Hvad bruger du i stedet?

>så er det et virkelig fedt script der bare virker. Og
>nej, der mangler ikke nogen if sætning.

Men sådan som det er nu, der får brugere da ikke noget at vide?

Fra : top

Dato : 22-03-02 12:21

> Nu er jeg som sagt et hoved til javascript... Scriptet virker ikke
> rigtig, men mangler der ikke også noget "if false" så "box i hovedet
> på bruger"?
Prøv at erstatte handleren på formen til noget lignende
onsubmit='if(!tjekEmail()){alert(\'Email ikke valideret!\');return
false;}else{return true;}'

-Top