MS Windows
briani 27239
Kan det betale sig?? (Skift fra Win 2000 P~
Fra : Brian Madsen

Dato : 19-03-02 16:24

Hej ng.

Uden at ville starte den HELT store krig, stiller jeg alligevel det
spørgsmål. Har kørt med 2000 Pro siden det kom og har været MEGET godt
tilfreds. Jeg spiller ikke så meget og er mest interesseret i stabilitet og
kompabilitet.

Umiddelbart virker XP lidt for "poppet" - kan det fjernes/minimeres? Vil jeg
opleve problemer med det hardware jeg har?

System:
T-bird 800@950
512 MB RAM
Abit KT7-RAID
5x HD (1x Atlas 10k II SCSI, 2x IBM 18ES SCSI, 2x IBM 60GXP)
Ati Radeon 7200
3Com netkort
Live!
29160 SCSI Controller
Plextor CD-ROM og CD-RW

Mvh
Brian Madsen
Aalborg

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-03-02 16:37

"Brian Madsen" <brisen98@civil.auc.dk> skrev:
> [...]
> det kom og har været MEGET godt tilfreds. Jeg spiller
> ikke så meget og er mest interesseret i stabilitet og

Hvad med at spørge, kører din nuværende installation
tilfredsstillende?
Hvad mangler du (nye features?), siden du vil opgradere?

Personligt kan jeg godt lide man kan emulere en anden
version af windows, Win2k har jo problemer med
bestemte spil og programmer (mest ældre), det kan XP
se bort fra vha. en kompatibilitetstilstand.
Samt at der ligger drivere til en masse nye hardware, bla.
mit eget Digital kamera - dog ikke til min gamle printer...

> Umiddelbart virker XP lidt for "poppet" - kan det
> fjernes/minimeres?

Jeg har fjernet _alt_ der bare minder om popsmart i mit,
så det ligner alle de andre Windows versioner.

> Vil jeg opleve problemer med det hardware jeg har?

Om din hardware, dine programmer mv. supporteres:
<http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/default.asp>

Læs evt. følgende post jeg har skrevet med lidt guf:

Mvh.
Mikael

Fra : Brian Madsen

Dato : 19-03-02 16:53

> Hvad med at spørge, kører din nuværende installation
> tilfredsstillende?
> Hvad mangler du (nye features?), siden du vil opgradere?

Umiddelbart mangler jeg ikke noget - men man vil jo gerne prøve al det nye
Men er det umagen værd? (Læs evt. nederst!)

> [...]
> Samt at der ligger drivere til en masse nye hardware, bla.
> mit eget Digital kamera - dog ikke til min gamle printer...

Gælder det også f.eks. Soldier of Fortune?

> Jeg har fjernet _alt_ der bare minder om popsmart i mit,
> så det ligner alle de andre Windows versioner.

Rart at vide man kan det!

> Om din hardware, dine programmer mv. supporteres:
> <http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/default.asp>

Det var ikke så meget et spørgsmål om hardwaren understøttes, men mere om
der er nogle installerings/kompabilitets-problemer?

Ud fra en kort gennemgang af denne ng, synes jeg der er en del der har
oplevet stabilitetsproblemer med XP. Jeg har selv haft lidt problemer med
Win 2000 Pro SP2 - noget med en beskadiget kernel. Så jeg skal netop til at
geninstallere OS. Så spørgsmålet er om jeg i samme omgang skal skifte til
XP. Inden Win 2k Pro "gik i stykker" var der ingen problemer (jeg tror at
problemet var en kombination af opsætning af RAID på mb, måling/test af
dette med HDTach og brug af CDRWin).

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-03-02 18:04

"Brian Madsen" <brisen98@civil.auc.dk> skrev:
> Umiddelbart mangler jeg ikke noget - men man vil jo
> gerne prøve al det nye
> Men er det umagen værd? (Læs evt. nederst!)

Når du alligevel skal reinstallere, er det vel nemt nok, men
spørgsmålet er vel nærmere om det kan betale sig i $ ;)

> Gælder det også f.eks. Soldier of Fortune?

Jeg ved ikke helt hvad du spørger om, men gætter på du
ikke kan køre SOF på Win2k.
Jeg har ikke selv prøvet SOF på min XP, så det kan jeg
desværre ikke svare på, men jeg vil da tro det kan.
Ellers læse Madsens link:
<http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q279792>

> Rart at vide man kan det!

Ja, det andet er alt for popsmart at se på.

<http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/default.asp>

> Det var ikke så meget et spørgsmål om hardwaren
> [...]

Bruger jeg selv (Apacer PC133, 2*256MB)

> Abit KT7-RAID

Har selv RAID i form af PCI controller og det kører
perfekt, kender dog ikke til det i onboard controllere!
<http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/english/download_content.jsp?pTITLE=K
T7-RAID>

> 5x HD (1x Atlas 10k II SCSI, 2x IBM 18ES SCSI, 2x
> IBM 60GXP)

Burde ikke være et problem, forudsat controllerne ikke
har problemer.

> Ati Radeon 7200

Her står jeg af, jeg kender ikke kort og drivere godt nok
til en vurdering - nogen andre der gør?
<http://www.ati.com/support/drivers/powered.html>

> 3Com netkort

Burde ihvertfald ikke være et problem, driverne ligger i
windows.
<http://www.3com.com/products/en_US/downloadsindex.jsp>

> Live!

Drivere i windows og opdateringer vha. Windows
Update.
<http://dk.europe.creative.com/support/drivers/welcome.asp>

> 29160 SCSI Controller

Jeg ved det desværre ikke, men man skal vidst have
driverne inden installation af XP, hvis der skal bootes på
en SCSI enhed.
<http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverindex.html?source=menu>

> Plextor CD-ROM og CD-RW

Skal have installeret ASPI layers, bruger selv Plextor CD-
RW IDE.
<http://www.plextor.com/english/support/support_downloads.html>
<http://www.mediapolis.cz/vypal/download.asp?kat=ASPI>

> Ud fra en kort gennemgang af denne ng, synes jeg der
> er en del der har oplevet stabilitetsproblemer med XP.

Det vil der næsten altid være, indtil man finder den rette
blanding. Mine windows installationer har altid været
ustabile i starten, indtil jeg fandt synderen - i de fleste
tilfælde er det mine Logitech Mouseware drivere.

> [...]

> problemer (jeg tror at problemet var en kombination af
> opsætning af RAID på mb, måling/test af dette med

Jaa, det er jo helt op til dig. Det kan tage lang tid at finde
den perfekte løsning!
- En ny sko skal jo også gås til inden den er rigtig
behagelig at have på *G*

Mvh.
Mikael

Fra : Madsen

Dato : 19-03-02 17:32

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Personligt kan jeg godt lide man kan emulere en anden
> version af windows, Win2k har jo problemer med
> bestemte spil og programmer (mest ældre), det kan XP
> se bort fra vha. en kompatibilitetstilstand.

Det blev så vidt jeg ved udbygget i Win2000 SP2 så det også var muligt
på samme måde som det er i WinXP.
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q279792

Madsen.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-03-02 17:44

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:
> kompatibilitetstilstand.
>
> Det blev så vidt jeg ved udbygget i Win2000 SP2 så
> det også var muligt på samme måde som det er i
> [...]

Nå, det vidste jeg ikke på daværende tidspunkt.

Mvh.
Mikael