Kernel 2.4.0 atter engang - forskellige pr~
Fra : Kole

Dato : 29-01-01 14:51

Hejsa alle

Som så mange andre har jeg compilet kernel 2.4.0, hvilket da også er gået
nogenlunde...
Jeg har dog et par problemer...

Jeg brugte før ipchains til at smide trafikken videre til min hovedmaskine
med. Med 2.4.0
skal man bruge iptables... Hvad er iptables syntaks der nogenlunde svarer
til ipchains:
ipchains -A forward -i eth0 -j MASQ (eth0 er til min netforbindelse via
ADSL, eth1 er til hub'en).
ipchains -A forward -s 0.0.0.0/0 -d 0.0.0.0/0 -l -j REJECT

Andet problem består i at jeg får en CPU0 APIC error. Kan ikke helt huske
den korrekte
fejlmeddelelse. Dette sker også på CPU1 (serveren er en dual Celeron 500
MHz). Forslag?

Nogen vil måske undre sig over at jeg benytter en dual Celeron 500 MHz til
server, og en 200
MHz Pentium Pro til hovedmaskine. Enkel forklaring: serveren er ikke min...
(desværre)...

I øvrigt målte jeg med hdparm -t harddiskhastigheden under 2.2.16 til at
være 3,6 MB/s.
Med kerne 2.4.0 er den 19,5 MB/s... Hmm... Længe leve de rigtige drivere til
chipsettet...

Håber nogle af jer linux-nørder derude kan føre mig ud af dette
fejlcompilationens dunkle
mørkehelvede, og ud i oplysningens og velkonfigurationens solskin (...) !

Mvh

Kristian Thomsen
Dual Pentium Pro 200 (!), 192 MB RAM, Voodoo II, Sony G400 19"
Proud member of Clan [+35] - www.eanet.dk/clan35_uk
Check out our CS-clanserver at 212.242.53.45:27015
Visit my HP at http://kole.adsl.dk - server info/CS-statistics

Fra : Sune Kirkeby

Dato : 29-01-01 21:57

[ "Kole" <thomsen@eatfish.dk> ]
> Jeg brugte før ipchains til at smide trafikken videre til min
> hovedmaskine med. Med 2.4.0 skal man bruge iptables...

IIRC, skal man ikke bruge iptables, det skulle blot kunne mere
end iptables (da det er en stateful firewall, og ikke bare et
halvdumt pakkefilter).

Et hurtigt kig på min arb. station viser da også flg.,

[sune@sune:/usr/src/linux-2.4.0]$uname -a
Linux sune 2.4.0 #26 Sat Jan 27 19:45:44 CET 2001 i686 unknown
[sune@sune:/usr/src/linux-2.4.0]$sudo lsmod | grep ipchains
ipchains 31040 0 (unused)
[sune@sune:/usr/src/linux-2.4.0]$sudo ipchains -L
Chain input (policy ACCEPT):
Chain forward (policy ACCEPT):
Chain output (policy ACCEPT):

Så herfra ser ipchains ud til at virke fint på en 2.4-kerne.

> Andet problem består i at jeg får en CPU0 APIC error. Kan ikke helt
> huske den korrekte fejlmeddelelse. Dette sker også på CPU1 (serveren
> er en dual Celeron 500 MHz). Forslag?

Det er lidt svært at komme med nogen intelligent forslag uden flere
informationer, prøv at kigge i f.eks. /var/log/dmesg
(el. /var/log/messages), beskederne burde ligge der et sted.

Mvh,

--
Sune Kirkeby Test-tube babies shouldn't throw stones.
http://mel.interspace.dk/~sune/

Fra : Jan Midtgaard

Dato : 29-01-01 20:50

Kole wrote:

> [...]
> ADSL, eth1 er til hub'en).
> ipchains -A forward -s 0.0.0.0/0 -d 0.0.0.0/0 -l -j REJECT

Jeg bruger noget i stil med:

$ iptables -t nat -A POSTROUTING -s <ip-på-lokal-makskine> -j MASQUERADE

hvis det hjælper dig lidt på vej?

/Jan

Fra : Joakim Recht

Dato : 30-01-01 15:23

"Kole" <thomsen@eatfish.dk> writes:

> [...]
> ADSL, eth1 er til hub'en).
> ipchains -A forward -s 0.0.0.0/0 -d 0.0.0.0/0 -l -j REJECT

For fast ip bruger man normalt snat...
iptables -t nat -A POSTROUTING -i eth1 -j SNAT --to-source dineksterneadresse

Men du kan også sagtens benytte ipchains, så skal du bare kompilere din kerne
rigtigt og aktivere support for ipchains under netvork options.

Lidt mere info om iptables kan du i øvrigt finde på min hjemmeside på
http://www.braindump.dk/dk/

> [...]
> den korrekte
> fejlmeddelelse. Dette sker også på CPU1 (serveren er en dual Celeron 500

abit bp6 board? I så fald bare ignorer dem, det er fordi det er et buggy
board.

Har du enabled autodma? ellers prøv med
hdparm -c1 -d1 /dev/hd[a-t]
og se om det ikke skulle hjælpe lidt...

Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77
Email god@cs.auc.dk
WWW http://www.braindump.dk / http://www.compuclub.dk

Fra : Kole

Dato : 30-01-01 16:16

Hejsa

> For fast ip bruger man normalt snat...
> iptables -t nat -A POSTROUTING -i eth1 -j SNAT --to-source
dineksterneadresse

Oh... Jeg prøver...!

> Men du kan også sagtens benytte ipchains, så skal du bare kompilere din
kerne
> rigtigt og aktivere support for ipchains under netvork options.

Hmm... Jeg brugte/bruger jo ipchains med 2.2.16, og havde også planlagt at
bruge det i 2.4.0, men af en eller anden grund blev support for ipchains
ikke compilet med i kernen da jeg gjorde det, på trods af at jeg bad om
det... :(

> abit bp6 board? I så fald bare ignorer dem, det er fordi det er et buggy
> board.

Ja, det er et BP6... Fejlene kommer ikke under 2.2.16 (eller kommer de, og
bliver bare ikke vist på skærmen/genkendt af kernen?).

> Har du enabled autodma? ellers prøv med
> hdparm -c1 -d1 /dev/hd[a-t]

Okie...!

Tak for rådene (til alle)!