Atter en sag om ADSL service hos Tiscali
Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 19-03-02 11:19

Jeg får i starten af september 2001 oprettet en 256/256 ADSL forbindelse hos
Tiscali med en SOHO 77 router, på adressen
http://62.79.12.248.adsl.suoe.worldonline.dk/.
På forbindelsen har jeg i hele perioden en server kørende, hvor bl.a. min
personlige hjemmeside ligger, noget der helst ikke skal være nede på noget
tidspunkt. Jeg er desuden aktiv leverandør af data til en anden web server,
hvilket betyder at jeg skal overføre min. 100mb om ugen.

Alt kører fint, lige bortset fra nogle startproblemer med regningerne, lige
frem til et sted mellem 7-8 marts 2002, hvor forbindelsen tabes. Dags dato
skriver vi nu 19 marts 2002 og aktuelt venter jeg på en ny router.

Her er hændelsesforløbet:

Fredag 8/3

Jeg opdager på arbejde at der ikke er kontakt med min server hjemme.
Jeg tror det er min gamle notebook (bruger den som web server) som er gået i
stå (det er sket et par gange før).
Da jeg kommer hjem ser jeg min server kører fint, jeg slukker og tænder
router, men der er ikke forbindelse ud af huset, der kommer ikke lys i ADSL
lamperne.
Jeg søger efter tlfnr til Tiscali, ringer og finder ud af at alt er lukket
og slukket, og der først er åbent for tlf kontakt lørdag.

Lørdag 9/3

Efter kl. 12 ringer jeg til Tiscali 2-kroner-i-minuttet-service-tlfnr
(eneste der er åbent) og taler med en medarbejder.
Han beder mig slukke og tænde router et par gange, desuden at skifte kabel
mellem router og stik, intet giver forbedring.
Han påstår han kan se forbindelse med min router, men at router ikke rigtig
vil køre forbindelsen.
Han meddeler mig derfor at jeg skal have ny router og bestiller en sådan til
mig.

Mandag 11/3

Jeg går ud fra at en ny router er på vej med posten,
alligevel vælger jeg fra arbejde at ringe til Tiscali for at få det
confirmed, det bliver det.

Torsdag 14/3

Jeg kommer hjem fra arbejde ca. kl. 15 og venter at finde en post seddel
ang. en pakke fra Tiscali,
men det er der ikke
Jeg derfor til Tiscali support, og venter de sædvanlige minutter.
Det meddeles mig fra support at der ikke er bestilt nogen ny router da jeg
jo først skal returnere den gamle,
det er der ingen der har sagt noget om tidligere i ugens løb???
Tiscali supporten kan dog se at der er bestilt et led mere mellem router og
stik, et såkaldt stabilisatorled,
det er der heller ingen der har talt noget om i tidligere, der blev talt om
en ny router, jeg har hele tiden haft et stablilisatorled på og det har hele
tiden kørt fint???
Jeg bliver igen bedt om at slukke og tænde router et par gange, uden at det
hjælper noget.
Der bliver først nu bestilt en ny router og jeg får besked på at sende min
gamle router tilbage,
da Tiscali vil ikke sende mig nogen ny router før de har den gamle.
Jeg får I den anledning confirmed at jeg ikke skal betale for den udetid på
godt 1 uge der indtil nu har været,
dette skal jeg meddele dem når jeg modtager næste regning.

Tirsdag 19/3

Er lige mødt på arbejde og har endnu ikke fået nogen ny router tilsendt.
Har desuden heller ikke hørt noget fra Tiscali, som jeg har sendt flere
emails.

Er lidt i syv sind nu, Tiscali går for at være de bedste på det danske ADSL
marked, så det er enten ADSL eller ikke-ADSL.
Det betyder meget for mig at jeg selv har mulighed for at ændre i router
configuration, ikke at jeg har haft behov for det indtil videre, men
muligheden betyder meget.

Heldigvis har jeg på intet tidspunkt haft noget domæne koblet på min router,
jeg har heller ikke brugt den som min primære mail-server.

Mvh
Torben

Fra : Simon Skals

Dato : 19-03-02 11:43

It seems Torben Schou Jensen wrote:
>Er lidt i syv sind nu, Tiscali går for at være de bedste på det danske ADSL
>marked,

Gør de det?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 19-03-02 12:00

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message
ADSL

> Gør de det?

Kender du nogen bedre med tanke på pris, skal være router-baseret og du skal
selv kunne ændre i router-config og i givet fald hvad gør dem bedre???
Mvh
Torben

Fra : Martin Singh

Dato : 19-03-02 12:05

Prøv f.eks. TDC - umiddelbart er de da til samme pris, faktisk lidt
billigere når vi snakker routerløsning.
De går da for at være de bedste.. tror jeg. Men ikke Tiscali i hvertfald.

Fra : Mig

Dato : 19-03-02 12:52

> Prøv f.eks. TDC - umiddelbart er de da til samme pris, faktisk lidt
> billigere når vi snakker routerløsning.
> De går da for at være de bedste.. tror jeg. Men ikke Tiscali i hvertfald.

TDC's Support er klasser bedre end tiscali's - Tiscali's eksisterer kun hvis man ringer derind..

Men Tiscali's produkt - og specielt deres oppetider, imponerer mig voldsomt.
Men las os nu ikke starte en religionskrig... det har vi set for tit...

Og dårlige erfaringer har vi alle med diverse teleselskaber...

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-03-02 21:27

On Tue, 19 Mar 2002 12:52:24 +0100, Mig wrote:

> TDC's Support er klasser bedre end tiscali's - Tiscali's eksisterer kun hvis man ringer derind..
>
> Men Tiscali's produkt - og specielt deres oppetider, imponerer mig voldsomt.

Deres net er nærmest uden redundans, som det er åbenbart tydeligt hvis
du ser deres drifts meddelser, hver gang der er et fiber brud et sted,
så er det N centraler uden forbindelse til resten af deres net, eller
med kraftig netsat performance.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Mig

Dato : 19-03-02 21:49

> [...]
> du ser deres drifts meddelser, hver gang der er et fiber brud et sted,
> så er det N centraler uden forbindelse til resten af deres net, eller

Du har sikkert ret - men jeg troede ikke det var kutyme for TDC medarbejdere at nedgøre andre udbydere?

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 19-03-02 21:58

"Mig" <nifoNOSPAM@nospam.dk> wrote in

> Du har sikkert ret - men jeg troede ikke det var kutyme for TDC
> medarbejdere at nedgøre andre udbydere?

Smiley eller ej - Jesper udtaler sig om hans kendskab til Tiscali. Det har
intet med "nedgøring" at gøre.

De fleste ISP-ansatte der skriver herinde er fornuftige nok til at holde
sig fra andet end lødige kommentarer om andre ISP'er.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-03-02 22:01

On Tue, 19 Mar 2002 21:49:22 +0100, Mig wrote:

> Du har sikkert ret - men jeg troede ikke det var kutyme for TDC
> medarbejdere at nedgøre andre udbydere?

Klokken er 10 om aftenen, jeg har fri, jeg er en tilfældig privat person
som er subscribed til Tiscali's drifts status lister, og drager en
åbenlys konklusion derfra, og det uden iøvrigt at sammenligne det med
andre ISP'er.

Hvori ser du problemet ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Mig

Dato : 20-03-02 15:02

> [...]
> som er subscribed til Tiscali's drifts status lister, og drager en
> åbenlys konklusion derfra, og det uden iøvrigt at sammenligne det med

Ser intet problem - tænkte såmænd kun højt :)

Fra : Simon Skals

Dato : 19-03-02 13:33

It seems Torben Schou Jensen wrote:
>Kender du nogen bedre med tanke på pris, skal være router-baseret og du skal
>selv kunne ændre i router-config og i givet fald hvad gør dem bedre???

Nu skrev du "bedst" og ikke "billigst".

Men det er da mit indtryk, at kvaliteten af TDC's og Cybercitys
produkter ikke adskiller sig nævneværdigt fra Tiscalis.

Når nogen i nærværende grupper spørger "Hvem skal man vælge?"
plejer der at komme svar fra entusiastiske og tilfredse brugere
hos alle tre ISP'er.

Den største differentiering finder man nok inden for felter som
kundeservice, support og bogholderi.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-03-02 15:09

On Tue, 19 Mar 2002 12:33:24 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Den største differentiering finder man nok inden for felter som
>kundeservice, support og bogholderi.

Tillad mig at håbe "og produkt". Jeg kan kun være tiltaler af en tid,
hvor folk også kigger på selve produkterne, fremfor bare at kigge på
priserne.

Én ting er fx routeren, og selve forbindelsen. Det er ikke særlig lang
tid siden at en bekendt skiftede fra en udbyder til en anden, og endte
med TDC BredBånd, uden at have tænkt over at han havde et behov for at
smide en del flere computere på nettet, og nu selv skulle rode med
NAT-løsninger.

Men dertil kommer også andre produkter. Tilbyder udbyderen
spam-filtrering eller generel mail-filtrering? Foretager udbyderen
obligatorisk filtrering eller blackhole'ing af fx IP-blokke?
Virustjek? Mange nyhedsgrupper? Mange nyhedsgrupper med indhold i?
Relevante spilservere? Og hvilke af de produkter er relevante for én?

Det er desværre ikke sjældent at folk ender hos en udbyder, hvor deres
efterfølgende kritik ikke så meget går på udbyderen, men mere på at de
måske i første omgang har valgt et forkert produkt eller haft forkerte
forventninger, til trods for at der kun blev skelnet til prisen og
venners "Ja, de er gode" eller "Nej, dem skal du holde dig
fra"-kommentarer.

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas

Dato : 19-03-02 12:13

Torben Schou Jensen wrote:

[...]

> Torsdag 14/3

[...]

> [...]

[...]

> Tirsdag 19/3
>
> Er lige mødt på arbejde og har endnu ikke fået nogen ny router tilsendt.

Du skriver ikke noget sted i din dagbog, at du har returneret den
gamle/defekte router ?

--
Don't waste space

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 19-03-02 12:53

"Thomas" <inthenews@corell.dk> wrote in message
> Torben Schou Jensen wrote:
>
> [...]
>
> [...]
>
> [...]
>
> Du skriver ikke noget sted i din dagbog, at du har returneret den
> gamle/defekte router ?
>
> --
> Don't waste space

Router blev sendt til Tiscali torsdag 14/3.
Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-02 13:28

"Torben Schou Jensen" <tsj@sas.dk> wrote in

> Router blev sendt til Tiscali torsdag 14/3.

Tiscali modtager routeren fredag - måske mandag. De afsender en ny router
til dig mandag eller måske idag. Du har måske routeren senere idag eller
imorgen.

Jeg kan ikke rigtigt se noget problem i dette fejlretningsforløb - lige
bortset fra at den pgl. supporter glemmer at sige at du skal sende routeren
ind.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 20-03-02 10:54

Jeg har her til morgen modtaget en ny SOHO 77 router med posten, den er
opsat og alt kører nu fint igen.
Det var åbentbart router der var gået i stykker.
Mvh
Torben

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-03-02 19:50

Torben Schou Jensen skrev i meddelelsen
<3c985c51$0$66981$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>opsat og alt kører nu fint igen.
>Det var åbentbart router der var gået i stykker.

Hvorfor gøre så stor påstyr over en så lille ting? At en supporter laver en
fejl bør selvfølgelig ikke ske, men det sker altså desværre, og det er noget
som sker hos alle udbydere ( har jeg på fornemmelsen.. alle supportere er
vel stadig mennesker.. )

--
Anders Houmark
Life is a garden - dig it!