HJÆLP, netværkssikkerhed
Fra : Henrik

Dato : 19-03-02 09:23

Jeg har en bredbåndsforbindelse (GVDnet.dk), en stationær og en bærbar
PC.
Derudover en cisco router CVA122 og en switch.

Jeg vil egentligt gerne køre routeren ned i switchen som uplink og så
koble de to pc'er på switchen sammen med printer mm.

Jeg har firewall på de to pc'ere, men de skal samtidigt dele alle
mapper med hinanden og det kan jeg ikke få til at køre samtidigt med
firewall???? Nogen idéer....

Den ene kører WindowsME den anden XP home ed (planen er begge på XP
når jeg får tid).

MEN nogen siger at det ikke er sikkert. At jeg bør køre
netforbindelsen ind i den stationære og så bruge den som server mod
nettet og herfra dele netforbindelsen med den bærbare....? Det kræver
jo bare at den altid skal være tændt...

En kammerat siger at Routeren er nok sikkerhed da den fungerer som en
firewall, grundet den har sin egen IP-adresse, og at jeg ikke behøver
køre firewalls på klienterne.

Er der meninger herom?

Pls. hjælp!
Råd og vejledning modtages meget gerne!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-03-02 09:58

On 19 Mar 2002 00:23:00 -0800, frodnolh@yahoo.dk (Henrik) wrote:

> Jeg har firewall på de to pc'ere, men de skal samtidigt dele alle
> mapper med hinanden og det kan jeg ikke få til at køre samtidigt med
> firewall???? Nogen idéer....

Konfiguration af en personlig firewall, afhænger selvsagt af,
hvilken personlig firewall, du kører med. Men se i øvrigt:
http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#firewall

> MEN nogen siger at det ikke er sikkert. At jeg bør køre
> netforbindelsen ind i den stationære og så bruge den som server mod
> nettet og herfra dele netforbindelsen med den bærbare....?

GVDnet siger selv:

"Alle router i GVDnettet er placeret bag en firewall, så ingen
udefra kan direkte se din computer. Men derudover bør du instal-
lerer en personlig firewall på din computer". (inkl. stavefejl).

-A

Fra : Martin Christensen

Dato : 20-03-02 19:39

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-03-02 23:43

Henrik wrote:

> [...]
>
> Jeg har firewall på de to pc'ere, men de skal samtidigt dele alle
> mapper med hinanden og det kan jeg ikke få til at køre samtidigt med

Med det setup har du nok brug for at filtrere på MAC
addresser i din firewall. Kan den det?

> [...]
> netforbindelsen ind i den stationære og så bruge den som server mod
> nettet og herfra dele netforbindelsen med den bærbare....? Det kræver

Det er nok en sikrere løsning, men det kræver stadig
at maskinen med forbindelse udad er sat sikkert op.

> En kammerat siger at Routeren er nok sikkerhed da den fungerer som en
> firewall, grundet den har sin egen IP-adresse, og at jeg ikke behøver
> køre firewalls på klienterne.

Det er noget sludder, maskinerne bagved bliver ikke
mere sikre af at routeren får en IP-addresse. Hvis
routeren blot fungerer som router har den ingen
indflydelse på sikkerheden.

Men nogle routere kan sættes op som primitive
masquerading firewalls. I så fald kan den godt
hjælpe på sikkerheden. I dette tilfælde er det kun
routeren der har en rigtig IP addresse, maskinerne
bagved har lokale addresser typisk 192.168.xx.xx.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk