"Neptun", Annebergvej, Aalborg
Fra : Henriette Idestrup

Dato : 18-03-02 21:23

En slægtning til mig er ifølge kirkebogen født det pågældende sted.

Der er tale om året 1918.

Jeg har søgt i NOKS uden held.

Jeg har også kigget i Trap og "Aalborgs historie", men fandt ikke Neptun.

Er der mon nogen, der ved, hvad det er?

Et fødehjem ?

Eller måske blot navnet på et hus ?

Med venlig hilsen / Kind regards / Mit besten Grüßen
Henriette Idestrup

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Homepage: www.idestrup.dk
E-mail: idestrup@adslhome.dk
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fra : Finn Jensen

Dato : 19-03-02 08:07

"Henriette Idestrup" <idestrup@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Et fødehjem ?
>
> Eller måske blot navnet på et hus ?

Der har ligget et børnehjem på Annebergvej men om det hed Neptun ved jeg
ikke så du må ikke umiddelbart hænge mig op på det. Men min far er født
under krigen og er fra dette kvarter så måske han kan huske navnet ?. Jeg
prøver at spørge ham når jeg får snakket med ham i dag.

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 19-03-02 09:09

"Finn Jensen" <vitaeschola@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> under krigen og er fra dette kvarter så måske han kan huske navnet ?. Jeg
> prøver at spørge ham når jeg får snakket med ham i dag.

Nu har jeg talt med min far og børnehjemmet hed ikke Neptun. Han kunne ikke
huske at nogle af de mere eller mindre offentlig institioner på Annebergvej
havde dette navn, så du må nok lede efter private huse. Neptun hører havet
til så måske det kan tænkes at du har haft nogle i din slægt som har haft
med havet at gøre ?

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Jette-Kirsten Havn L~

Dato : 19-03-02 12:08

Jeg ved ikke helt om det har noget med sagen at gøre, men var der ikke et
bryggeri i Ålborg, der hed "neptun" ???

Venlig hilsen
Jette-Kirsten

Fra : K. Thidemann

Dato : 19-03-02 13:45

On Tue, 19 Mar 2002 12:08:13 +0100, "Jette-Kirsten Havn Larsen"
<jette_larsen@post.cybercity.dk> wrote:

>Jeg ved ikke helt om det har noget med sagen at gøre, men var der ikke et
>bryggeri i Ålborg, der hed "neptun" ???

Det har jeg aldrig hørt, mig bekendt var der:

Urban (Urbansgade, Hobrovej)
Skandia (Bryggergården)
Limfjorden, Ved Stranden 11
Ravnkildes Bryggeri, Algade 57

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Jette-Kirsten Havn L~

Dato : 20-03-02 08:49

Undskyld, det er mig der vil have "omdøbt" Urban til "neptun" Undskyld igen

Jette-Kirsten

Fra : Arne Eckmann

Dato : 19-03-02 15:01

On Tue, 19 Mar 2002 12:08:13 +0100, "Jette-Kirsten Havn Larsen"
<jette_larsen@post.cybercity.dk> wrote:

>Jeg ved ikke helt om det har noget med sagen at gøre, men var der ikke et
>bryggeri i Ålborg, der hed "neptun" ???

Du tænker måske på Bryggeriet Neptun i Silkeborg, eller Neptun
Bryggeriet i København?

http://www.aalkat-gym.dk/UV/Samf/Bryggeri/oversigt.htm#DEM%20DER%20FORSVANDT

http://www.jo-hansen.dk/beer/bryggerier.htm

http://jpandersen.homepage.dk/oel-start.html

med venlig hilsen

Arne

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 19-03-02 20:07

Det får mig til at spekulere på, om Neptun fra Silkeborg el. København i en
periode kan have haft en afdeling i Aalborg. Og måske nogle arbejderboliger
på området.

Maskinmesteren fik siden arbejde på "Briketfabrikken Kaas" (ved Jetsmark) og
da omtales familien i kirkebogen med adressen "Briketfabrikken", selv om de
jo ikke boede på fabrikken, men i arbejderboligerne.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 19-03-02 22:34

On Tue, 19 Mar 2002 20:07:15 +0100, "Henriette Idestrup"
<idestrup@adslhome.dk> wrote:

>Det får mig til at spekulere på, om Neptun fra Silkeborg el. København i en
>periode kan have haft en afdeling i Aalborg. Og måske nogle arbejderboliger
>på området.

Og, når talen falder på industri, er det vel nærliggende, også at
tænke på noget fiskeforarbejdningsindustri.

Men, også et hotel, et sømandshjem eller en havnebeværtning, kan vel
være en mulighed. Ligesom det vel også kan have været en rutebåd, en
paket eller et eller andet, andet skib.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 19-03-02 23:13

Tanker om et mindre hotel / beværtning har også strejfet mig - det kunne jo
godt lyde som navnet på et lille "listigt sted".

Nu har jeg i hvert fald mange ideer at arbejde videre med.

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 19-03-02 20:03

Børnehjemmet på Annebergvej hed Aalborg Drengehjem. Bygningen ligger der
stadig, men bruges i dag til noget andet. Der er udgivet en meget spændende
bog derom for nogle år siden af den forening som nogle af de "gamle drenge"
har stiftet. Meget læseværdig.

Der lå temmelig mange andre institioner på Annebergvej, f.x. et døvehjem og
et aldersdomshjem og et hjem for enlige kvinder (Caroline Smiths Minde).

Mine forældre, der begge er indfødte Aalborgensere (den ene har oven i købet
boet i kvarteret som barn), har aldrig hørt om noget sted kaldet "Neptun".
Jeg tænker derfor, at "Neptun" er forsvundet mellem 1918 (hvor min slægtning
blev født det pågældende sted) og så 1935, (hvor mine forældres erindring
ca. rækker tilbage til).

Der er en, der har forslået mig, at "Neptun" kunne være navnet på en
kolonihaveforening, men min slægtning er født i oktober og da er det måske
nok for sent på året til, at man kan bo i et kolonihus - og føde der! Det
skal dog siges, at det var førstefødte barn i den pågældende familie, så det
kan selvfølgelig have været en midlertidig bolig indtil en lejlighed var
skaffet til veje.

I kirkebogen er "Neptun" skrevet i anførselstegn. Det kunne være navnet på
et hus, ligesom der på Annebergvej ligger en "Villa Skrænten".

Og nej, der er ingen relationer til havet. Faderen var godt nok
maskinmester, men kun på landjorden.

Fra : K. Thidemann

Dato : 19-03-02 22:01

On Tue, 19 Mar 2002 20:02:47 +0100, "Henriette Idestrup"
<idestrup@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>blev født det pågældende sted) og så 1935, (hvor mine forældres erindring

Jeg har også forhørt mig ved 'gamle' Aalborggensere.
Roklubben skulle hede Neptun, men det siger dig vel ikke noget.

Jeg tror det er navnet på et hus / villa
men du kunne jo forhøre dig i vores forening

http://www.slaegtshistoriskforeningforaalborgegnen.dk

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 19-03-02 23:12

Dine "gamle" Aalborgensere har vel ikke også fortalt dig, om den roklub
havde lokaler / klubhus på Annebergvej ??

Fra : Robert Piil

Dato : 19-03-02 23:37

On Tue, 19 Mar 2002 23:11:36 +0100, "Henriette Idestrup"
<idestrup@adslhome.dk> wrote:

>Dine "gamle" Aalborgensere har vel ikke også fortalt dig, om den roklub
>havde lokaler / klubhus på Annebergvej ??

Det er i hvert fald ikke usandsynligt. Annebergvej fortsætter i hvert
fald efter travbanen (når man kommer inde fra byen) ned til fjorden.

Prøv at søge på Annebergvej på krak, klik på et af kort-ikonerne, og
klik dig mod vest, indtil du kommer til det blå

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Jette-Kirsten Havn L~

Dato : 20-03-02 08:59

Har lige haft fat i mine svigerforældre, som er der "fra egnen" og min
svigerfar sagde at det var en roklub, der hed Neptun i hans unge dage !!

Jette-Kirsten

Fra : K. Thidemann

Dato : 20-03-02 11:44

<idestrup@adslhome.dk> wrote:

>Dine "gamle" Aalborgensere har vel ikke også fortalt dig, om den roklub
>havde lokaler / klubhus på Annebergvej ??

Nej det har de ikke.
Min barndoms skole Klostermarksskolen
http://www.klostermarksskolen.dk/
ligger et stenkast fra Annebergvej, så jeg er da nogenlunde kendt i
kvarteret. Annebergvej bestod fortrinsvis af store villaer og en del
institutioner og stiftelser (plejehjem, børnehjem, ældreboliger,
ridehus)
Anebergvej var dengang over 1 km. lang, for enden af Annebergvej har
vi fabrikken Norden, her eller ved De Smidtske kunne jeg tænke mig en
maskinmester har arbejdet.
Foran mejerimaskinfabrikken Buaas var der funktionærboliger,
(rækkehuse) måske det er her løsningen er.
Næste gang jeg kommer på Aalborg Stadsarkiv vil jeg gerne se i
vejviseren. Jeg forestiller mig stadigvæk det er navnet på et
hus/boliger.
Mvh
ketty Thidemann

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Robert Piil

Dato : 20-03-02 16:30

On Wed, 20 Mar 2002 10:44:07 GMT, k.thidemann@mail1.stofanet.dk (K.
Thidemann) wrote:

>Anebergvej var dengang over 1 km. lang, for enden af Annebergvej har
>vi fabrikken Norden, her eller ved De Smidtske kunne jeg tænke mig en
>maskinmester har arbejdet.

Annebergvej fortsætter altså ned langs Norden, helt ned til fjorden.
Er du sikker på, der ikke har ligget en roklub dernede?

--
Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 19-03-02 12:00

>Jeg har også kigget i Trap og "Aalborgs historie", men fandt ikke Neptun.
>
>Er der mon nogen, der ved, hvad det er?
>
>Et fødehjem ?

Jeg kan ikke hjæpe dig, men iflg. Tønnies database eksisterer
adressen Neptun i Aalborg.
https://www.aalborg.dk/https/tonnies/sogning.asp

Desværre gav nedennævnte intet.
http://www.njl.dk/aalborgleksikon/start.asp

Vender tilbage hvis jeg har en løsning.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 19-03-02 20:09

Jeg vil tjekke Tønnies - kunne jo håbe, at det oven i købet var mine
slægtninge, der havde bestilt et par interessante billeder, f.x. hele
familien stående foran "Neptun"

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 20-03-02 19:07

En dame har nu mailet til mig, at hun ved, at det var navnet på en villa.

Tusind tak for alle svarede.

Det er dejligt med al den hjælpsomhed.