Bare et lille hurtigt spørgsmål.
Fra : Claus Mikkelsen

Dato : 18-03-02 21:24

Er der nogen der kan oplyse mig startlønnen for en nyuddannet lærer.

Eller links til et sted hvor jeg kan finde det.

Fra : Mikael Jensen

Dato : 18-03-02 21:48

Ja det kan jeg nemt, det er 20.500, det er vel og mærke grundlønnen + en
masse tillæg du får smidt i hovedet.... håber det var oplysninger nok.
Det kan selvfølgelig være forskelligt fra nogen kommuner

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 18-03-02 22:00

"Claus Mikkelsen" <klud@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan oplyse mig startlønnen for en nyuddannet lærer.

I omegnen af 20.000, men det afhænger bl.a. af stedlige tillæg og antal
undervisningstimer.

> Eller links til et sted hvor jeg kan finde det.

FTF's hjemmeside har lønkortene for hele det kommunale område
http://www.ftf.dk/index.dsp?area=167

Med venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 19-03-02 23:00

Hej

Jeg ved ikke hvad du skal bruge den oplysning til, men hvis lønnen er
afgørende for om du vil være lærer, skal du ikke vælge lærergerningen.

Venlig hilsen
Overlærer Birgitte

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 20-03-02 00:14

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke hvad du skal bruge den oplysning til, men hvis lønnen er
> afgørende for om du vil være lærer, skal du ikke vælge lærergerningen.

Hvorfor ikke?

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 20-03-02 17:26

> Hvorfor ikke?

Fordi lønnen ikke er god nok for det utroligt hårde og opslidende stykke
socialarbejde, man nu om dage også skal lave - samtidig med at man skal give
en solid faglig undervisning.

Hvis man kan klare det, og at skolen altid bliver kritiseret af medier,
politekere m.m, men holder af børnene, og kan glæde sig over at man gør en
forskel for børnene, så må man acceptere at arbejdet stadig er et kald, og
delvist bærer lønnen i sig selv.

Venlig hilsen
Overlærer med 25 år på bagen
Birgitte

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 20-03-02 19:51

> Fordi lønnen ikke er god nok for det utroligt hårde og opslidende stykke
> socialarbejde, man nu om dage også skal lave - samtidig med at man skal
give
> en solid faglig undervisning.

Man kan da diskutere hvad der er nok, personligt mener jeg da omegnen af en
kvart million om året er en god sjat. En sammenligning med andre faggrupper
der laver socialarbejde/socialpædagogisk arbejde sætter nok ikke lærerne
langt tilbage. Men det kan da være de også får for lidt.

> [...]
> forskel for børnene, så må man acceptere at arbejdet stadig er et kald, og

Det vil jeg under ingen omstændigheder acceptere. Lærerarbejdet er et
professionelt erhverv, der udføres af professionelt personale. Er man til
tider under krydsild må man ligeledes forholde sig professionelt til det.
Det udelukker ikke at læreren også er et menneske, der bekymrer sig om
børnene og bryder sig om børnene, men det bør ske på professionens grund.
Hvad skal en lærer ellers gøre hvis vedkommende har en elev, der vækker
personligt ubehag hos ham eller hende?

> Venlig hilsen
> Overlærer med 25 år på bagen
> Birgitte

Tilbage til lønnen, overlærer med 25 år på bagen lyder som en tjenestemand.
Det betyder jo blandt andet at du har en stor del af lønnen manmge år efter
du stopper i folkeskolen (forhåbentlig)

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Henrik 'Egern' Jense~

Dato : 21-03-02 16:44

"Birgitte Abkjær" skrev i en meddelelse

> Venlig hilsen
> Overlærer med 25 år på bagen
> Birgitte

Se, af en eller anden grund, tror jeg nu, at du ved hvad du snakker om
(ingen kritik eller ironi). Du har kendskab til de ting, du snakker om. Og
ene og alene af den grund, at jeg ved du er overlærer nu......

Det kunne andre godt lære (no pun intended) noget af......

-- HEJ
............studerende i liv og levned.............

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 21-03-02 22:21

Hej

- jeg kunne nu godt tænke mig at høre fra Claus Mikkelsen, som startede
denne tråd.

VH Birgitte

Fra : Anja

Dato : 22-03-02 12:10

> Hej
>

> - jeg kunne nu godt tænke mig at høre fra Claus Mikkelsen, som startede
> denne tråd.
>
> VH Birgitte

Jeg er godt nok ikke Claus, men jeg vil da gerne svare alligevel.
Jeg tror ikke han skulle bruge oplysningen til at afgøre om han vil være
lærer eller ej....
Jeg er selv lærerstuderende og har da også tænkt på hvad man mon kan regne
med at få i løn som nyuddannet, ikke fordi det er afgørende (jeg har
allerede taget valget) men det er da meget rart at vide, hvis man gerne vil
planlægge lidt frem i tiden....

Venlig hilsen
Anja R.

Fra : Birgitte Abkjær