Erfaring med delvis modermælk, delvis erst~
Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 18-03-02 17:25

Jeg har en lille dreng på 4 uger der både får modermælk og erstatning, da
jeg ikke har mælk nok til ham. Indimellem får han kun bryst, men oftest får
han bagefter erstatning (Nutramigen) og indimellem får han kun erstatning.
Problemet er at han er slem til at småspise, hvorfor han ikke bliver
ordentlig mæt, og derfor ikke kan sove særlig længe. Det bliver så en ond
cirkel, hvor han ikke spiser så meget, fordi han ikke rigtig når at blive
mæt. Han kan tage nogle lange ture, hvor han bliver meget gal, og hvor han
ikke sover i 7-8 timer i træk (gerne om natten!)

Vi bruger nok mere tid end andre på mad til ham, fordi han både får bryst,
og så flaske. Der gør, at han ofte falder hen, når han spiser, og vi er nødt
til at kæmpe for at få liv i ham, så han kan spise videre. Jeg spekulerer
derfor på, om det er mere roligt for ham kun at få erstatning. Er der nogle,
der har erfaring med at amme delvis og fylde op med erstatning? Er der
nogle, der har måtte opgive?

Vi har en god sundhedsplejerske, som har støttet os meget her i starten, og
stadig er "på sagen". Men det kunne jo være lærerigt at høre andres
erfaringer. Jeg er jo kun interesseret i, at min guldklump skal have det
godt, og lige nu er det i hvert fald ikke optimalt. Det er jo svært at se
ham så ked af det.

Håber at andre kan dele ud af deres erfaringer...

Mvh.
Lisa

Fra : -=temka=-

Dato : 18-03-02 18:25

Jeg synes du bør holde til flaskerne, når barnet får skiftet både flasker
og bryst vil den gøre barnet forrivet, sådan har jeg selv oplevet med mine
børn, den yngst er 2 år nu.. min sundhedsplejerske forslog at jeg holder
mig til ene, end to måder.. Jeg valgte flasker til hun var 9 måneder
gammel..

Hold dig til KUN bryster eller flasker... Er du ikke hjemme , feks ud i
bio, er det god ide med flaske, er du meget sammen med barnet bør du give
bryst.. eftersom bryst ikke mælk nok. Så giv ham fast flasker 6 gange i
døgnet.. Det er bare min mening :)

Mor til 3 på hhv 6, 4 og 2 år

Fra : Per S.

Dato : 18-03-02 19:24

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en lille dreng på 4 uger der både får modermælk og erstatning, da
> jeg ikke har mælk nok til ham.
Klip...

Jeg havde lidt det samme problem med min yngste søn, fordi han blev født
lidt for tidligt, fik han straks erstatning på hospitalet, hvilket gjorde
det meget svært at kommer ordentligt i gang med amningen. Jeg kæmpede dog
med det i to måneder, med hyppige amninger, men det endte med at han ikke
tog nok på og i samarbejde med sundhedsplejersken overgik vi til at give
flaske som supplement. Det blev hurtigt til at han så kun fik flaske. Jeg
vil sige man skal ikke amme for enhver pris. Hvis han ikke trives skal I nok
overveje at satse mere på flasken, men gør det i samråd med
sundhedsplejersken.
Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig, men det skulle give mere mælk at drikke
meget væske.

Kærlig hilsen
Charlotte

www.heartnsoul.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-03-02 21:08

> [...]
> Jeg har en lille dreng på 4 uger der både får modermælk og erstatning, da
> jeg ikke har mælk nok til ham. Indimellem får han kun bryst, men oftest

Som jeg opfatter det, så får du aldrig nok mælk når du ikke lader dit barn
sætte gang i produktionen...

Vi fik en lille datter for 6 måneder siden, og satte os for at hun skulle
ha' modermælk.
Det lykkedes også, og vi er slet ikke i tvivl om, at det er det rigtige for
både os og hende

Jeg tror ikke din mælkeproduktion ændrer sig, hvis du fortsætter med at
supplere med erstatning - og jeg er sikker på at
lægerne/sundhedsplejerskerne/sygeplejerskerne vil give mig ret.

Omvendt skal du ikke amme for enhver pris...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Sofie

Dato : 19-03-02 11:59

> [...]
> ham så ked af det.
>
> Håber at andre kan dele ud af deres erfaringer...

Hej Lisa.

Hvis jeg var dig ville jeg holde mig til en ting.
Enten bryst eller flaske, fordi han kan godt blive
lidt forvirret af at det er begge ting.
Det er nemlig to forskellige måder at sutte på og
da han ikke er så gammel endnu, kan han måske ikke
helt finde ud af det.
Hvis du beslutter dig for at han kun skal have bryst, så
læg ham til hver eneste gang han er sulten.Også selvom det måske
er fem minutter, for jo mere og jo oftere han får lov til at få
bryst, des mere producerer du.
Min datter var også slem til at falde hen, men de kan sagtens ligge
og småsove når de begynder at blive mætte.
Prøv at ae ham blidt på kinden eller berøre det yderste af læben,
det stimulerer sutterefleksen.
Jeg var selv ved at opgive pga. dybe sår på begge brystvorter
men jeg bed tænderne sammen og tænkte " nej f......".
Men det skal jo heller ikke være sådan at du begynder at få stress
over at skulle give ham bryst. Så er du lige vidt for stress er en
effektiv stopper for mælken.
Men der er jo heller ikke noget problem i at give ham flaske.
Erstatningerne er jo så godt sammensat idag at børnene får det
de skal have.
Og hvis han ikke kan tåle et mærke, så skifter du bare til et andet.

Men tag den med ro og lad naturen gå sin gang.
Jeg håber det hjalp og undskyld at indlægget blev så langt.

Mvh.
Sofie

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 19-03-02 12:39

Foreløbig tak fordi I ville dele ud af jeres erfaringer.... håber at der er
flere, der har erfaringer, de vil dele med mig,

Flere skriver at jeg bare skal lægge ham til noget oftere, fordi der så
kommer mere mælk. Problemet er bare, at der IKKE er mælk nok, og derfor vil
jeg få en en dreng, som er sulten hele tiden. Han får ikke nok mad fra
brystet. Jeg har prøvet at stimulere, og jeg har prøvet at malke ud, for
problemet var der sådan set fra fødslen. Jeg er helt overbevist om, at jeg
ikke kan amme ham fuldt ud - og har accepteret det! Efter fuld amning på
begge bryster kan han spise ml. 50 og 80 ml. erstatning, - og det betyder at
der ikke er meget mælk til ham i brysterne (eller at han i hvert fald ikke
kan blive mæt af det!).

Han kan godt finde ud at sutte på både bryst og flaske, så det er jeg ikke
bekymret for. Det er mere al den tid, man bruger på at give ham mad, og
prøve at se om han kan klare sig uden flasken, og som jeg synes er synd for
ham. På den anden side vil man jo gøre meget for at amme, når man ved, hvor
godt det er. Spørgsmålet er bare, om han vil blive mere tilfreds med kun at
få flaske, så han ikke hver gang skal se "om han kan klare sig uden...?"

Det var bare lidt flere overvejelser herfra...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-03-02 13:05

> [...]
> Flere skriver at jeg bare skal lægge ham til noget oftere, fordi der

> kommer mere mælk. Problemet er bare, at der IKKE er mælk nok, og

"Ikke mælk nok" og "ikke næring nok i modermælken" er jf. (over)lægerne
på Rigshospitalet et ammestue-fænomén som desværre er ALT for udbredt.
(Desværre for den etablerede anbefaling fra sundhedsstyrelsen angående
amning barnets første 6 måneder)

Dem jeg har talt med derinde på Riget (og det er en del efterhånden, for
vores datter blev født 3 mdr for tidligt, og var indlagt ialt 4
måneder...) nævner i den forbindelse, at de ser 1-2 kvinder i løbet af
en 10-års periode hvor de to udsagn er rigtige. Og da er der typisk tale
om fysiske defekter ved kvinden (narkoman, kræft, alvorlige
homonforstyrrelser, eller lign.)

men som sagt: du skal ikke amme for enhver pris...!
Men der er ingen tvivl om, at det er lettere for ham, at spise fra
flaske (det kræver mindre indsats for ham), så han gider nok ikke
arbejde for føden hos dig, når han alligevel om 10 minutter får en
flaske...

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 19-03-02 13:33

> [...]
> flaske (det kræver mindre indsats for ham), så han gider nok ikke
> arbejde for føden hos dig, når han alligevel om 10 minutter får en

Der er ingen problemer med at sutte hos mig - det vil han gerne. Og jeg kan
jo også mærke, at han tømmer, hvilket også blev bekræftet, da jeg prøvede at
malke ud bagefter. Men selvom han sutter i 1½ time, som han sagtens kan, så
er han ikke mæt bagefter. Resultatet var en dreng, som var utilfreds og ked
hele tiden, og det kan man da ikke byde ham.

Jeg ved godt, at der er mange ammestue-historier, men de fleste nybagte
mødre i dag ved godt, at de fleste kan amme. Og det er den indstilling, jeg
har haft - jeg "ligger ikke under" for ammestue-historier, men har allerede
dannet mig mine erfaringer. Det handler vel om, at man som mor handler ud
fra, hvad der er bedst for barnet, og det er vel at være mæt og tilfreds
bare indimellem - også selvom det betyder erstatning.

Mvh.
Lisa

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-03-02 16:26

> [...]
og ked
> hele tiden, og det kan man da ikke byde ham.

Klart nok, vi er enige

"Problemet" idag er jo bare dét, at din produktion ikke er stor nok til,
at han kan spise sig mæt hos dig - det sker ikke fra det ene måltid til
det andet...
Så hvis du vil amme 100% er du nødt til, at supplere med erstatning
indtil din produktion er oppe på det som han kan tage... Eller med andre
ord, skære mere og mere ned på erstatningen...
Det bare en træls situation at stå i

Fra : Milea

Dato : 19-03-02 17:15

> [...]
> få flaske, så han ikke hver gang skal se "om han kan klare sig uden...?"
>
> Det var bare lidt flere overvejelser herfra...

Da jeg fik min ældste datter havde jeg ikke nok brystmælk til hende, hvilket
resulterede i det mønster som din søn er inde i.
Min sundhedsplejeske prøvede at tømme begge mine bryster for mælk, og
sammenlagt var der ca 30 ml, alt for lidt til en baby på 5 uger. Jeg
begyndte at kombinere med bryst og flaske, men i længden holdte det ikke, og
udfra det synspunkt, at jeg ville mit barn det bedste, droppede jeg at amme,
og den 'onde' cirkel blev brudt.
Jeg gjorde alt hvad jeg kunne..drak mere vædske, slappede mere af, brugt
lang til på at give mad og hvad der nu ellers er af råd.

Jeg har idag 3 piger, og det var kun ved den ældste, at jeg havde 'for lidt
mælk'. Ved de 2 andre havde jeg mælk i overflod, hvilket også kan være en
'pestilens'.
Store 'indpakninger' om natten for ikke at ligge i mælk, ammeindlæg som
skulle skiftes konstant, osv.

Det ER nemt med flaske, enig, men for at barnet bliver ordentlig mæt, er det
desværre næsten den eneste måde at bryde cirkelen I er i.

Mine børn har alle drukket af kop fra ca. 6mdrs alderen...den sidste ville
dog ikke drikke af tudkop, og det gav ingen problemer *S*

Held og lykke

Mvh. Milea

Fra : Nina Hald

Dato : 20-03-02 08:48

Hej.

Ideen med at amme er, at i modermælk er der alle de gode ting en baby har
brug for, hvis babyen så efter 4 uger stadig ikke bliver mæt af ammemælk får
han jo heller ikke nok af de gode ting, antistoffer og vitaminer og skal
derfor have det som tilskud, altså i flaske.

For mig har ideen med amning også være hygge og nærkontakten, pog den kan
man vel bare tage bagefter, altså gør ham næsten mæt med flasken og hyg med
brystet de sidste 10 minutter. Dermed bliver måltidet ikke så uroligt, og
der bliver stadig tid til den nære mor/barn binding.

En af mine veninder giver først 70 ml. flaske så begge bryster og derefter
70 ml. flaske, men så varer måltidet altså også næsten en time og hun kan
starte forfra ca. 1½ time efter.

Ja det er bare et forslag, men jeg har dog aldrig selv haft det problem så
det kan godt være at det ikke kan lade sig gøre.

Venlig hilsen Nina Hald. Som iøvrigt mener at flasken har den fordel at Far
hurtigere bliver en del af babys hverdag.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-03-02 09:51

In article <3c983eb2$0$18473$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Nina Hald" <ninahald@privat.dk> wrote:

> Venlig hilsen Nina Hald. Som iøvrigt mener at flasken har den fordel at Far
> hurtigere bliver en del af babys hverdag.

Ja jeg er bestemt ikke ulykkelig over at min søn ikke havde tålmodighed
til brysterne efter de 4 første måneder.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/