Kontorpakke med DK stavekontrol
Fra : LaPPe

Dato : 18-03-02 12:49

Hej,
jeg er ved at have overtalt minlinuxskeptiske side af mig selv til at
installere Suse 7.3
Findes der en kontorpakke (evt dansksproget) med dansk stavekontrol?
Hvilket? og hvor kan det findes?

kunne det tænkes, at der var noget i den stil med i Suse 7.3 pro ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-02 13:03

LaPPe skrev:

>Findes der en kontorpakke ...

Hvad findes der i det hele taget af gratis kontorpakker? Min
lærer siger at StarOffice nu koster penge.

--
Bertel

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-03-02 13:08

In article <6qlb9u9p2h7jli432r9@sunsite.auc.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvad findes der i det hele taget af gratis kontorpakker? Min
> lærer siger at StarOffice nu koster penge.

Starofice 5.2 kan stadig downloades fra SUN, men 6.0 kommer til at koste
penge.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Nu også O'Reilly bøger

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 18-03-02 13:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad findes der i det hele taget af gratis kontorpakker? Min
> lærer siger at StarOffice nu koster penge.

KOffice er et eksempel, men er IMHO ikke helt klar endnu (jeg
bruger den dog alligevel...).

OpenOffice.org er en anden mulighed, men ikke en jeg har nået at
eksperimentere med endnu - den er i øvrigt baseret på
StarOffice, men er opensource og gratis.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-02 13:21

Thomas Alexander Frederiksen <thomasaf@mail.tele.dk> writes:

> OpenOffice.org er en anden mulighed, men ikke en jeg har nået at
> eksperimentere med endnu - den er i øvrigt baseret på

Den har ikke dansk stavekontrol, hvilket der blev spurgt til.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 18-03-02 13:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Den har ikke dansk stavekontrol, hvilket der blev spurgt til.

Under Linuxforum var der ellers en der fik fortalt mig at det
skam var på plads allerede, men det er det jo så åbenbart ikke.
Så behøver jeg ikke hoppe på den vogn foreløbig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-02 13:51

> [...]

> skam var på plads allerede, men det er det jo så åbenbart ikke.
> Så behøver jeg ikke hoppe på den vogn foreløbig.

Hvis man kan klare sig uden dansk stavekontrol, saa er OpenOffice et
fortrinligt program.

Hvis man kan klare sig uden Word-kompatabilitet er der mange andre
gode programmer. OpenOffice har en raekke rigtigt gode import/eksport
filtre.

Fra : LaPPe

Dato : 18-03-02 14:14

> Hvis man kan klare sig uden Word-kompatabilitet er der mange andre...

Vil det sige, man kan åbne, editere og gemme MS word dokumenter?
-fungerer dette problemfrit?

Har StarOffice 5.2 word-kompatibilitet?
hvilke har andre pakker har?

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 18-03-02 15:45

On Mon, 18 Mar 2002 14:13:53 +0100, "LaPPe" <lars@lappe.dk> wrote:

>Vil det sige, man kan åbne, editere og gemme MS word dokumenter?
>-fungerer dette problemfrit?

Jeg har ingen problemer haft med det. Bruger Open Office 641C

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 18-03-02 21:13

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote in

> Den har ikke dansk stavekontrol, hvilket der blev spurgt til.

Den har ikke stavekontrol.
Ligesom opensource/gratis versionen af netscape, mozilla ikke har
stavekontrol.

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 19-03-02 07:16

Dansk OpenOffice:

http://office.qkaka.com

Bjørn

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-03-02 14:00

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Hvis man kan klare sig uden dansk stavekontrol, saa er OpenOffice et
> fortrinligt program.

Og hvis man ikke er bange for at få fingrene bare en smule beskidte så
skulle det være til at få dansk stavekontrol til at virke med
OpenOffice.

Tilsyneladende skulle det vere enkelt at tage en ispell-ordliste (i
sourceform) og lave om til en myspell-ordliste, der kan bruges af
OpenOffice.

Ispell-ordlisten finder man på <http://da.speling.org/> og når man har
fået det til at virke sender man de nødvendige filer til
dsdo@hacking.dk, sa det kan blive integreret i de eksisterende pakker.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-02 14:07

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Og hvis man ikke er bange for at få fingrene bare en smule beskidte så
> skulle det være til at få dansk stavekontrol til at virke med
> OpenOffice.

Utvivlsomt. Der er bare ikke nogen der har gjort det endnu.

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-03-02 14:12

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Utvivlsomt. Der er bare ikke nogen der har gjort det endnu.

Hvoraf vi kan udlede at der slet ikke er nogen interesse for dansk
stavekontrol under OpenOffice, så det er godt at ingen har spildt tid
på det endnu.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-02 14:18

> Hvoraf vi kan udlede at der slet ikke er nogen interesse for dansk
> stavekontrol under OpenOffice, så det er godt at ingen har spildt tid
> på det endnu.

Den maa vist staa for egen regning, sammen med "Og hvis man ikke er
bange for at få fingrene bare en smule beskidte så skulle det være til
at få dansk stavekontrol til at virke med OpenOffice."

Jeg siger bare at der ikke er nogen der har gjort det endnu.

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-03-02 21:41

Jacob Gaarde <dont@dev.null> writes:

> Den har ikke stavekontrol.

Påstår du at
<http://whiteboard.openoffice.org/lingucomponent/dictionary.html> ikke
virker eller siger du at du ikke har set på OpenOffice i lang tid?

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 18-03-02 21:56

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote in

> Påstår du at
> <http://whiteboard.openoffice.org/lingucomponent/dictionary.html> ikke
> virker eller siger du at du ikke har set på OpenOffice i lang tid?

My bad.
638 havde ikke, med argumentet, som anført på
<http://www.openoffice.org/FAQs/mostfaqs.html#7>
"Usually, the reason for this is that Sun pays to license third party
code to include in StarOffice that which it does not have permission to
make available in OpenOffice.org."

Jeg kan godt se, det har ændret sig. Det ser dog ikke ud til, at det er
den samme stavekontrol som StarOffice har/får.
Om den virker, ved jeg ikke.

<lister_stille_hen_i_en_krog.mpeg>

Fra : Bo Simonsen

Dato : 18-03-02 13:10

On Mon, 18 Mar 2002 12:48:50 +0100, LaPPe wrote:

> [...]
> installere Suse 7.3
> Findes der en kontorpakke (evt dansksproget) med dansk stavekontrol?

Sun's staroffice fås på dansk og med dansk stavekontrol. Desværre koster
den penge. http://www.sun.com

5.2'eren var gratis, så jeg ved ikke helt om du kan nå at hente den
endnu.

Bo Simonsen

Join the GNU generation!

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-03-02 13:23

LaPPe skrev:

> Findes der en kontorpakke (evt dansksproget) med dansk stavekontrol?

Den "gamle" version af StarOffice (5.2) findes på dansk og med dansk
stavekontrol. Gå til
<http://sun.com/software/star/staroffice/5.2/get/get.html> - og klik på
"Danish" i "Linux (x86)"-kolonnen.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : DUdsen

Dato : 18-03-02 13:41

LaPPe wrote:

> [...]
> installere Suse 7.3
> Findes der en kontorpakke (evt dansksproget) med dansk stavekontrol?

Koffice findes bøde på dansk og med dansk stave kontrol (andvender ispell)
men den har dig et problem fra skærm til papir det layout man ser på
skærmen er ikke det der ender på papiret når man udskriver.
Koffice burde følge med din linuxdistribution.

ellers er der den evige StarOffice versoin 6 er dog ikke gratis der er også
rygter om at der er en dansk openoffice på vej.
StarOfice er en direkte konkurent til MSoffice også på windows platformen.

Der ud over skal nævnes ispell der kan lave stave kontrol på alle tekst
filer.
> kunne det tænkes, at der var noget i den stil med i Suse 7.3 pro ?

Det skulle ikke undre mig om star office medfølger.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 18-03-02 13:47

DUdsen wrote:

<snip>

> Det skulle ikke undre mig om star office medfølger.

Staroffice 5.2 medfølger, og vil blive installeret hvis man
vælger "default system with office" (eller noget i den stil -
det er længe siden jeg sidst installerede...).

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-03-02 13:57

Thomas Alexander Frederiksen skrev:

> DUdsen wrote:
>
> <snip>

> Staroffice 5.2 medfølger

Ja, men kun den engelske og den tyske udgave.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : LaPPe

Dato : 18-03-02 14:17

> Staroffice 5.2 medfølger, og vil blive installeret hvis man
> vælger "default system with office" (eller noget i den stil -
> det er længe siden jeg sidst installerede...).

Hvordan installerer jeg så min danske versoin? oveni eller hvad? eller skal
jeg til at hitte ud af, hvordan man afinstallerer programmer?

endnu et newbie spørgsmål:
I Linux skal man der installere og afinstallere software på samme måde som i
windows?

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 18-03-02 14:22

LaPPe skrev:

> Hvordan installerer jeg så min danske versoin? oveni eller hvad?

Der er ikke andet at gøre end at hente den danske version på nettet (se
linket i det andet indlæg, jeg skrev).

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-03-02 16:12

LaPPe wrote:
> I Linux skal man der installere og afinstallere software på samme måde som
> i windows?

Nej, heldigvis ikke. I Linux er det meget nemmere. Fx. i Debian går jeg i
konsollen og skriver fx:
sudo apt-get install freecraft
Så downloader, installerer og konfigurerer den selv freecraft samt
afhængighederne.

Ca. det samme når jeg slette programmer.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.17 - Debian 3.0

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 18-03-02 16:47

> [...]

> Hvilket? og hvor kan det findes?
>
> kunne det tænkes, at der var noget i den stil med i Suse 7.3 pro ?

Den nyeste version af abiword har dansk stavekontrol. Det er så
selvfølgelig ikke en hel kontor pakke, men hvem har brug for stavekontrol
i et regneark?

Med venlig hilsen Esben

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-03-02 20:11

On Mon, 18 Mar 2002 16:47:24 +0100, Esben Skov Pedersen wrote:

> Den nyeste version af abiword har dansk stavekontrol. Det er så
> selvfølgelig ikke en hel kontor pakke, men hvem har brug for
> stavekontrol i et regneark?

Dem der (ikke synes de) kan stave?

Abiword kan i øvrigt spise nogle Word filer, mens den kløjs i
andre. (Når man er træt af at henvise til:
http://www.gnu.org/philosophy/no-word-attachments.html)

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 18-03-02 22:13

On Mon, 18 Mar 2002 20:11:14 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> Dem der (ikke synes de) kan stave?

Alle kan vel lave en lsåfejl. I øvrigt kan jeg ikke få abiword til at
virke med tysk stavekontrol. Det er lidt underligt, synes jeg. Det
kan være det kommer i version 1

-Esben