mp3-afspilning og programkørsel giver knas~
Fra : Lau Christensen

Dato : 18-03-02 11:39

Jeg har et problem med min bærbar - hvis jeg hører mp3 og åbner et program
(fx. Word eller OE) så begynder der at gå knas i lyden - det er specielt når
man scroller på en side, at det bliver slemt.

Hvad kan der mon være i vejen?

Med venlig hilsen
Lau Christensen

Fra : scn

Dato : 18-03-02 11:49

"Lau Christensen" <lg231@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:Rqjl8.7372$ZI6.256381@news000.worldonline.dk...
> [...]
> (fx. Word eller OE) så begynder der at gå knas i lyden - det er specielt når
> man scroller på en side, at det bliver slemt.

Systemet kan ikke klare det hele.
Hvis du har mulighed for at se processorydelsen, så prøv dette.´

hvis der er slået jævn rulning til kan du prøve at fjerne dette.
I IE 6.0 - Funktioner - Internetindstillinger - Advanceret -
fjern fluebenet ved "Brug jævn rulning"

Hvor stor er maskinen, hvilket OS, hvilken version af Words osv. osv....
For det bør ikke være hardwaren, hvis det er et nyt fartmonster med 1GB DDR-ram

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Lau Christensen

Dato : 18-03-02 13:07

W2k, AMD K-3 400Mhz, 128mb ram, Word2k, OE - IE 6.

Jeg prøvede at køre Jobliste og WinAmp og så åbne et stort dokument i Word
og scrolle op og ned. Jeg kan se at CPU'en bliver hårdt punket - op til 100%
processor-udnyttelse. Det underlige er, at det kun er nogle gange det går ud
over lyden når processor-udnyttelsen er så høj - f. ex. kunne jeg nu scrolle
op og ned og høre musik, selv om cpu'en kørte på 100% konstant - andre gange
giver det en masse knas???

Venlig hilsen
Lau

Fra : scn

Dato : 18-03-02 13:11

"Lau Christensen" <lg231@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:9Ikl8.7405$ZI6.260475@news000.worldonline.dk...
> [...]
> op og ned og høre musik, selv om cpu'en kørte på 100% konstant - andre gange

Prøv at gå in i Preferences (Ctrl p)
leg lidt med "Process priority class"
Det kan være at det hjælper

Fra : Lau Christensen

Dato : 18-03-02 14:07

Det hjælper desværre ikke at ændre på 'process priority class'. Problemet
kommer ligesom snigende - der kommer mere og mere knas på lyden efterhånden
som jeg scroller i forskellige programmer. Hvis jeg stopper nummeret og
starter det igen forsvinder knaset, men opbygges så igen hen ad vejen. KaZaA
er ret slemt - jeg ved ikke om det har noget at gøre med at vinduerne ret
ofte opdateres - det virker i hvert fald som om det er med til at gøre det
værre...

Fra : Martin Christensen

Dato : 18-03-02 14:22

Fra : Lau Christensen

Dato : 18-03-02 15:32

Jeg bruger WinAmp v.2.78c. Der er nogle plug-ins for output (waveOut, Disk
Writer og DirectSound) hvor det bl.a. er muligt at justere bufferlængden
(waveOut-plug-in'et).

Jeg har prøvet at ændre output-device og ændre bufferlængden, men det gør
ingen forskel - hvis jeg er inde i f.ex. KaZaA/search og scroller kommer der
knas på med det samme...

Jeg har prøvet at rode med indstillingerne for nogle af disse plug-ins,
genstartet WinAmp hver gang, men det er tilsyneladende ikke dem, der ikke
står rigtigt, eller også har jeg ikke ramt den rigtige kombination... Det
skal lige siges at ligegyldigt hvad jeg ændrede, så forblev performancen den
samme, så måske det ikke er WinAmp den er gal med?

> Hvis for lav bufferkapacitet er problemet, burde den afspille MP3'erne
> fint igen, når bufferen er blevet fyldt.

Den holder ikke op med at afspille - ville det ikke være problemet, hvis
bufferen blev fyldt?

Venlig hilsen
Lau

"Martin Christensen" <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> skrev i en
meddelelse news:87henenh8j.fsf@gvdnet.dk...

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-03-02 19:51

"Lau Christensen" <lg231@hotmail.com> wrote in message
> [...]
når
> man scroller på en side, at det bliver slemt.

Prøv lige at checke, om alle dine harddiske rent faktisk kører UDMA-mode og
ikke PIO. PIO er langsomt og meget CPU-krævende, og jeg har selv haft
problemer med UDMA-diske, der kun ville køre PIO, og som derfor tog hele
CPU-kraften for næsen af bl.a. lydkortet.

Fra : Lau Christensen

Dato : 21-03-02 00:52

> "Lau Christensen" <lg231@hotmail.com> wrote in message

> Prøv lige at checke, om alle dine harddiske rent faktisk kører UDMA-mode
og
> ikke PIO.

Jeg er ikke særlig meget inde i det her - der står under egenskaber for den
sekundære IDE-kanal/Enhed 0 : kun PIO, men jeg ved ikke om den har noget med
min harddisk at gøre. Hvordan finder jeg ud af det?

MVH
Lau

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-03-02 16:29

Lau Christensen <lg231@hotmail.com> skrev i artiklen
<Xb9m8.11825$ZI6.451142@news000.worldonline.dk>...

> [...]
med
> min harddisk at gøre. Hvordan finder jeg ud af det?

Her skal du i hvert fald vælge "DMA if available", men det er ikke sikkert,
det er nok.

Din harddisk kan formentlig køre UDMA. Det kan alle nyere diske. Det er dog
ikke altid, man kan få den til det under XP, og så er der ofte ikke meget
andet at gøre end at skifte den. Prøv evt. at kigge på hjemmesiden, der
tilhører bundkortets chipsetproducent. Det kan eksempelvis være VIA. De har
nogle gange en driver, man skal køre.

Fra : Lau Christensen

Dato : 22-03-02 09:37

> Prøv lige at checke, om alle dine harddiske rent faktisk kører UDMA-mode
og
> ikke PIO.

Nu kører alt mindst DMA-mode, men der kommer _stadig_ knas når jeg
scroller... Andre ideer?

Mvh

Lau

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 24-03-02 17:07

> og
>
> Nu kører alt mindst DMA-mode, men der kommer _stadig_ knas når jeg
> scroller... Andre ideer?

Kører diskene faktisk UDMA? Det er ikke nok, t su sætter dem til DMA if
available. De kan sagtens fortsætte med at køre PIO efter det.

Fra : Lau Christensen

Dato : 25-03-02 02:30

> Kører diskene faktisk UDMA? Det er ikke nok, t su sætter dem til DMA if
> available. De kan sagtens fortsætte med at køre PIO efter det.

På den primære kanal kører enhed 0 UDMA, på den sekundære kører enhed 0 DMA.
Men det har ikke løst problemet...

Mvh
Lau

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-03-02 13:00

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> På den primære kanal kører enhed 0 UDMA, på den sekundære kører enhed 0
DMA.
> Men det har ikke løst problemet...

Hvad er den sekundære enhed? Et CD-rom drev eller hvad? Hvilke enheder
sidder der på dine to IDE-channels, og hvad sidder master og slave?

Men noget tyder i hvert fald på, at problemet er et andet sted. Hvad har du
kørende af firewall, antivirus osv.?

Fra : Lau Christensen

Dato : 25-03-02 14:24

> Hvad er den sekundære enhed? Et CD-rom drev eller hvad? Hvilke enheder
> sidder der på dine to IDE-channels, og hvad sidder master og slave?

Jeg har kun een harddisk, som er på den primære kanal som master, og et
cd-romdrev der er master på den sekundære kanal.

> Men noget tyder i hvert fald på, at problemet er et andet sted. Hvad har
du
> kørende af firewall, antivirus osv.?

Jeg har en ZoneAlarm firewall og kører Norton Antivirus - men problemerne
var der inden jeg installerede disse programmer - jeg har ikke haft internet
der krævede sådanne programmer mere end et par uger...???

Mvh
Lau

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-03-02 19:26

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har kun een harddisk, som er på den primære kanal som master, og et
> cd-romdrev der er master på den sekundære kanal.

Ok. Så kan vi i hvert fald udelukke, at problemet skyldes disken.

Prøv at installere nyere (eller ældre!) lydkortdrivere.

Hvilken hardware kører du i øvrigt med?

Fra : Lau Christensen

Dato : 01-04-02 17:01

> Prøv at installere nyere (eller ældre!) lydkortdrivere.

Det var lige det der skulle til! En ny driver afhjalp problemet. Nu er
problemet bare, at den indbyggede mikrofon i min bærbar er aktiv hele tiden.
Det nytter ikke at slå den fra i lydindstillinger, er der andre steder man
kan slå den fra?

Mvh
Lau