Bryder ud af hegnet. HJÆLP
Fra : Conni & Svend

Dato : 18-03-02 09:03

Hej

Jeg mangler et godt råd. Jeg har to store heste og købte for 2 måneder siden
en shetlandspony. Vi har sat 2 tråde på vores hegn men shetlandsponyen løber
ud lige så snart vi vender ryggen til. Jeg vil ikke aflevere den tilbage for
den er bare super sød. Men det er et problem at den er nødt til at stå i
snor rundt vores huse for altid. Jeg købte ponyen af min veninde og hos
hende løb den ikke ud.
Jeg mangler et super godt råd, det skal siges jeg har været så ond at trække
den til hegnet og give den stød og jeg kan heller ikke mere trække den til
hegnet igen/mere - så den ved jo godt der er stød på og det ikke er så
behageligt.

Mange hilsner
Conni

Fra : Iben Holst

Dato : 18-03-02 11:16

Hej !

Nøjagtig dette problem har vi også haft i stor stil !!!

Men nu har vi heldigvis fundet en løsning. Vi har flere folde placeret et
godt stykke fra hianden. I de områder hvor vi ikke vil kunne holde hegnet
fri af tilgroning af planter m.v. og på den fold hvor det ikke er muligt for
at at trække strøm til, har vi sat fårehegn op og resten er forsynet med 3
tråde hegn, hvor den nederste tråd er 20 cm over jorden og den øverste i ca
1 meters højde. Vi har ikke brug for højere hegn da den anden vi har - som
er noget større - vil kunne holdes inde af en slevbinderstrik. Hvis du har
brug for et højere hegn, skal du nok op og tænke i 4 tråde ....

Da jeg var mest desperat på at finde en løsning greb jeg også til, at give
den en smagsprøve på stødet, men det hjalp ikke en disse. Men pga.
"omlægning" af hegnet bryder vores shetlandspony ikke ud længere, trods han
i hele vinterperioden går / har gået på jordfold.

På en anden af vores folde er der også 3 tråde hegn, men med noget større
afstand. Jeg skal til at sætte en 4 tråd på, men det bliver så hvid
nylonbånd mellem nederste og mellemste tråd og det er jeg ret sikker på også
vil give en god virkning ....

Iben

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-03-02 14:00

In article <3c95bec9$0$92549$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Iben Holst wrote:

> [...]
> er noget større - vil kunne holdes inde af en slevbinderstrik. Hvis du har
> brug for et højere hegn, skal du nok op og tænke i 4 tråde ....

Ja, mere flere tråde er en mulighed, men jeg er ikke sikker på at det
er svingende nødvendigt. Du nævner selv tilgroning, osv. det kunne være
at hegnet bare skulle gåes igennem og ting der rører tråden skal fjernes.
Hvordan er tråden sat fast på stolperne ?? Hvis stolperne aflader er det
en dårlig løsning. Der skal være noget isolerende imellem tråd og stolpe.

En 3. mulighed er at købe en kraftigere stødgenerator. Den skal jo
passe til længden af tråd, og den afladning der sker. Jeg vil opfordre
til at købe eller måske i første omgang låne et måleinstrument der er
bygget til at måle på den slags hegn. Så mål før og efter en oprydning
langs hegnet, og i skulle gerne se en forskel. Overvej at købe fordi i
godt kan regnet med at i regelmæssigt skal gå hegnet igennem for at se
om det er i orden. Alt andet er jo til fare for dyr og mennesker hvis
de løber på vejen.

JonB

Fra : Mona

Dato : 19-03-02 00:09

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev i en
Iben Holst wrote:

> [...]
for at se
> om det er i orden. Alt andet er jo til fare for dyr og

Hej Jon.

Hvad hedder og hvad koster sådan et måleinstrument?

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-03-02 12:15

In article <3c967477$0$92543$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Mona wrote:

> Hvad hedder og hvad koster sådan et måleinstrument?

Jeg vil tro at det er et voltmeter, men du kan vel erhverve det
http://www.hegnsbutikken.dk/Tilbehør.htm
(jeg fandt bare en butik på nettet, jeg kender dem ikke, find evt.
selv noget igennem din lokale forhandler.)
Jeg vil foreslå de 2 nederste, men snak med forhandleren. Det
er bedre at have et tal, end 5 led'er der lyser alt efter power.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 21-03-02 08:47

In <slrna9bp64.gkj.bendtsen@brok.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:

      Hej Jon :)

> [...]
> kan regnet med at i regelmæssigt skal gå hegnet igennem for at se om det
> er i orden. Alt andet er jo til fare for dyr og mennesker hvis de løber

   Jeg vover lige en påstand her :) De fleste shetlandsponyer er _ret_
ligeglade med stød. Hvis de kan komme ud (Komme under hegnet) så gør de
det. Til gengæld har jeg set flere steder at en omgang shetlænderhegn -
alså hegn i ca 30 og 60 cm. højde holder dem fint inde. Så mit bud er
alså at sætte en tråd på 20 - 30 cm over jorden og næste tråd passende
derover. :)

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Conni & Svend

Dato : 22-03-02 20:54

Hej allesammen

Det er mig der har problemet med, vores kære lille BÆST løber ud af hegnet.
Jeg svarer først nu for der er faktisk gået 3 dage hvor hun ikke har været
ude, men i dag var hun ude igen.
Der er mange gode råd, men desværre har vi prøvet det hele, vores elhegn er
et af de kraftigste og det er ikke tilgroet. Vi har 2 tråde på.
Så løsningen er sikkert kun salg - men hvem vil købe en hest der løber ud af
hegnet.........

Mange hilsner
Conni

Trine Stubbe Teglbjaerg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Cegm8.11867$ZI6.463523@news000.worldonline.dk...

Fra : Laura Nygaard Kjær

Dato : 23-03-02 18:19

"Conni & Svend" <connij@image.dk> wrote in message
> [...]
> et af de kraftigste og det er ikke tilgroet. Vi har 2 tråde på.
> Så løsningen er sikkert kun salg - men hvem vil købe en hest der løber ud

Nu er det godt nok lidt koldt for tiden, men har i prøvet at gøre ponyen våd
inden i lukker ud, så får den et rap den sent vil glemme!!
Mvh. Laura

Fra : Ghita Madsen

Dato : 10-05-02 14:57

On Fri, 22 Mar 2002 20:54:18 +0100, "Conni & Svend" <connij@image.dk>
wrote:

> [...]
>et af de kraftigste og det er ikke tilgroet. Vi har 2 tråde på.
>Så løsningen er sikkert kun salg - men hvem vil købe en hest der løber ud af

Hejsa Conni!

Det er et problem, når ens hest løber ud af hegnet, og jeg har selv
haft sådan en, men problemet ved hende var at hun brugte næseryggen
til at nedlægge hegnet med. Hun var fuldstændig ligeglad med
strømmen, men vi opfandt en grime hvor vi satte kobbertråde på, og det
hjalp.

Håber at du får løst dit problem!

Kærlig hilsen
Ghita

Fra : Mette Borg

Dato : 18-03-02 19:03

Hej Conni !

Det kan godt være, at du synes det lyder lidt fjollet, men er du sikker på,
at den kan se hegnet ? Vi var nødt til, at sætte små plasticstrimler på
vores hegn, da vi sidste år fik en hest, der var vant til de brede, hvide
bånd.
Det kan jo også være, at den synes det er smaddersjov, for den får jo en del
opmærksomhed ved det !

Mette

Fra : Anet

Dato : 18-03-02 22:59

Hej

Jeg er næsten sikker på at det som foreslået er din strømhegn der er for
mildt til den bette pony. Små ponyer kan jo godt have en rimelig kraftig
pels og så skal der altså noget af et stød til at holde sådan en lille fyr
inde.

hilsen

Anet

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 19-03-02 18:18

Sidste år havde vores nabo 2 shetlandsponyer. De satte (sammen med en
erfaren hestemand) et hegn op - med 2 rækker tråde. Bagefter kunne de ikke
forstå at ponyerne løb ud; for hegnet var jo i orden. Det var det også - til
store heste. Ponyerne kunne uhindret spadsere under hegnet......

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Nina Svanholm

Dato : 19-03-02 23:26

Hej Conni!

Jeg har selv to shetlændere og to større heste. Vi har hippolux
hegn i tre tråde, med en kraftig spændingsgiver, da vi også har
fold på den anden side af vores markvej.

Jeg kan kun anbefale hippolux!!! - Den holder den hvide farve
længe! - Den beskytter hesten hvis der skulle ske noget, fx at
de bryder ud, de bliver "kastet" tilbage i folden igen hvis de
bare maser på hegnet, uden at hesten kommer til skade (eller
hegnet)

Det kan også være at jeres spæningsgiver ikke er god nok ( ikke
for at være ond mod hestene, men græsset er jo grønnere på den
anden side

Det er virkeligt et super godt hegn som jeg kan anbefale
alle!!!
Held og lykke! - Lad høre fra jer når i finder en løsning.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Liz

Dato : 22-03-02 21:13

> [...]
> den til hegnet og give den stød og jeg kan heller ikke mere trække den til
> hegnet igen/mere - så den ved jo godt der er stød på og det ikke er så

Har I provet at sætte dobbelt hegn op, altså 2 hegn der løber ved siden af
hinanden, med ca. 75-100cm afstand imellem?

Mvh Liz

Fra : tnf

Dato : 28-03-02 21:33

Luk hesten på marken...stil dig på den anden side af hegnet. lad den beholde
træktovet på og så placer dig fødder solidt i jorden og træk hans mule på
hegnet.

Forsætter han hans lille juleleg så sænk den nederste tråd.

tnf