Forældres indflydelse på skolen
Fra : Kim L.

Dato : 17-03-02 11:45

Hej Allesammen

Er der nogen af jer der kender til nogle gode bøger om forældres indflydelse
på skolen gennem tiden og i dag?

M.v.h.

Kim

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 17-03-02 16:20

"Kim L." <kilo@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Allesammen
>
> Er der nogen af jer der kender til nogle gode bøger om
forældres indflydelse
> på skolen gennem tiden og i dag?

Prøv evt. at læse nedenstående disputats - svjh. siger den
også noget om forældreindflydelsen, selvom den mest handler
om de politiske forhold omkring reformpædagogikken.

Nørgaard, Ellen
Lille barn, hvis er du? : en skolehistorisk
undersøgelse over reformbestræbelser inden for den danske
folkeskole i mellemkrigstiden

1977. 355 sider, illustreret
Forlag: Gyldendal
Doktordisputats, Danmarks lærerhøjskole, København
Resumé på dansk s.333-346
Bibl.s.322-331
ISBN: 87-01-54072-6

Kort kan jeg dog sige til dig, at det ikke har været
almindeligt at forældrene har haft særlig megen indflydelse
på skolen før loven af 1975 - og først senere kom
skolebestyrelserne, hvor man gik fra lærerrådets indflydelse
til skolebestyrelserne - det var efter 1989.

Arne Hertzsprung Wilstrup

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 17-03-02 17:00

> [...]
> Hej Allesammen
>
> Er der nogen af jer der kender til nogle gode bøger om forældres

Ikke deciderede bøger, men på forældreforeningen Skole og Samfunds
hjemmeside http://www.skole-samfund.dk/sw342.asp mener jeg du kan finde
noget.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul