Mit ellers altid pålidelige cd-drev, virke~
Fra : daan

Dato : 17-03-02 12:40

Mit ellers meget pålidelige cd-drev har altid virket upåklageligt. Men
straks da jeg installede en brænder i samme computer virker det meget
dårligt, cd-drevet altså. Den vil ikke læse en disk eller overhovedet
reagere på den nu. Der plejer at komme et ikon for diskens navn, men selv
det kommer ikke mere. 2*klikker jeg på drevet får jeg meddelsen at der ingen
disk er.
Brænderen er på IDE sek (der er kun dén enhed på dette IDE sek. kabel). På
IDE pri er HD + cd-drev.
Ialt har jeg kun de 3 enheder lige for tiden, installeret.

Jeg skal altså have det cd-drev til at virke , lige så godt som det altid
har gjort inden jeg kom brænderen i.

hilsen
-
david

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-03-02 14:47

"daan" <daan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ialt har jeg kun de 3 enheder lige for tiden, installeret.
>
> Jeg skal altså have det cd-drev til at virke , lige så godt som det altid

Har du jumpet CD-rom drevet korrekt?
Du har sikkert flyttet CD-rom-drevet fra den sekundære IDE-port til den
primære, altså fra sekundær master til primær slave.
Du skal så flytte jumperen fra master til slave for at det virker
ordentligt.
Husk også at sætte drevene til DMA i windows!

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : David

Dato : 29-03-02 23:50

Det virker nu.
Jeg skiftede "bare" drevbogstav til det "rigtige" drevbogstav (E-(drev)) og
det virker efter dette (Windows giver besked i form af "Aktuelle tildeling
af drev = 'E' " Men reserverede alligevel drev bogstavet som et H Drev).
Dog er drevet stadig lidt ustabil. Tyder på almindeligt slid, men gad vide!
Det gik endag ikke alene at kun have installeret denne ene enhed (selve
cd-drevet) på IDE kablet/stikket og stå som master og som H Drev.
Det rigtige drevbogstav var yderst vigtigt at indstille.
Det indstillede ellers "automatisk" til H men skulle altså skiftes til E.
Nu er der HD og selve cd-drevet på samme IDE stik/kabel og det virker.
Dog er det vigtigt at bemærke at H til E skiftningen ikke blev gjort manuelt
i egenskaber for cd-drevet. Men via fjernelse af enheden i
Enhedshåndteringen. Dermed indstallerede windows automatisk det "rigtige"
drev bogstav.
-
david

Jesper Nielsen <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en