Hvor mange er det nu lige ??
Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 17-03-02 08:46

Hej !

Kom i går ind i en et væddemål med en veninde der mente at det i DK er
tilladt en person at have alle de hunde han/hun vil uden nogen form
for tilladelse og at de eneste der kan sætte grænse for hvor mange
hunde man må have f.eks er boligforeninger eller udlejer i man evt.
bor til leje hos .. jeg mener selv at derpå en eller anden måde er et
loft omkring 5-6 hunde og når man over det er der noget med at man
skal have en speciel polititilladelse .. kan nogen af jer afgøre
væddemålet så min veninde og jeg kan finde ud af hvem der skal give
vin til maden næste gang vi spiser sammen ..

MVH Ami

Fra : Jo-Ann

Dato : 17-03-02 11:08

det er max. 4 hunde - da det derefter er "erhvermæssig drift". Her er link
til reglerne på hunde-info:

http://www.hunde-info.dk/lov27.shtml

Mvh

Jo-Ann

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 17-03-02 12:11

"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse
> det er max. 4 hunde - da det derefter er "erhvermæssig drift". Her
er link
> til reglerne på hunde-info:

Hej Jo-ann ..

Tak for svar og link ..

Godsøndagshils fra Ami og giv lige den vordende mor og Sigurd et nus
og kæl fra mig ..

Fra : Doggy

Dato : 17-03-02 12:51

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> loft omkring 5-6 hunde og når man over det er der noget med at man
> skal have en speciel polititilladelse ..

Hej

Der er 2 sæt love der omtaler disse ting.

Den ene er hundeloven. Heri står at det er forbudt at drive erhvervsmæssig
handel med hunde uden politiets tilladelse.
Erhvervsmæssig handel er i denne henseende beskrevet som: 4 - 5 aktive
avsldyr samt 2 - 3 kuld hvalpe årligt over en årrække.

Miljø loven stiller krav om hundeholdets placering i forhold til naboer.

Miljølovens opfattelse af hvad der er erhvervsmæssigt hundehold, er et
hundehold på 5 eller flere voksne hunde og voksne hunde beskrives her, som
hunde over 18 uger .Og det kaldes her erhvervsmæssigt uanset om man avler
hunde eller ej.

Hvis man har et hundehold der svarer til ovenstående, skal der være mindst
100 meter til nabobeboelse, nogle gange 200 meter afhængig af lokalplaner.
Hvis man har 4 hunde eller derunder, er der ingen regler.

Du må altså have ligeså mange hunde du vil, bare du ikke driver
erhvervsmæssigt opdræt iflg. ovenstående.

Og så skal man selvføogså overholde hundelovens støjbestemmelser.

Hilsen

Merete

Fra : Angie Qalt Mercator

Dato : 18-03-02 12:42

Hejsa,

Min mor siger, at ved et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold forstås et
dyrehold på højst:

1) 2 køer med tilhørende kalve eller 4 stykker andet kvæg, eller 4
heste med tilhørende føl, eller 2 søer med opfedning af maksimum 5
slagtesvin, eller en tilsvarende produktion, eller 10 får med lam,
eller 10 geder med kid,
2) 30 stk. høns,
3) 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger, eller
4) tilsvarende størrelse af andre former for dyrehold end de ovenfor
nævnte.

Du skal dog være opmærksom på, at Kommunalbestyrelsen ud fra en
konkret vurdering kan afgøre, at et dyrehold må anses for at være
erhvervsmæssigt, når dyreholdet består af flere af former for dyr,
uden at grænsen for antallet af dyr under det enkelte punkt i
definitionen overskrides. De har faktisk ret vide beføjelser, da de i
byzone- og sommerhusområder desuden kan forbyde visse former for
dyrehold!

>Hvis man har 4 hunde eller derunder, er der ingen regler.
Tja - de er godt nok uden specifikke regler, men NYE stalde, løbegårde
og lignende indretninger til dyr, møddinger, ajlebeholdere m.v. skal
placeres og indrettes således, at forurening af grundvandet eller
andre vandindvindingsobjekter ikke finder sted, og således at de ikke
er til gene for omgivelserne.

Medfører et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold, tilhørende stalde o.lign.
samt anlæg m.v. væsentlige gener, forurening eller risiko for
forurening, kan kommunalbestyrelsen meddele påbud om foretagelse af
afhjælpende foranstaltninger. Og kan generne, forureningen eller
risikoen for forurening ikke afhjælpes, eller overtrædes påbud, kan
kommunalbestyrelsen nedlægge de nødvendige forbud, herunder kræve
anlægget eller indretningen fjernet!

Så helt uden regler (altså udover Miljøbeskyttelseslovens generelle
regler) er ikke-erhvervsmæssigt dyrehold nu heller ikke.

Med venlig hilsen
Angie

Fra : René Kofoed

Dato : 17-03-02 15:36

> [...]
> hunde man må have f.eks er boligforeninger eller udlejer i man evt.
> bor til leje hos .. jeg mener selv at derpå en eller anden måde er et

Hejsa Ami.
Jeg har hørt, at der foreligger en lov/ kendelse på området. Noget med
at, i byen er det 4 el.5 voksne hunde, med hvalpe i ca. 8-12 uger. På
landet bestemmer man vist nok selv. Jeg er ikke sikker på at , det er
rigtigt, men det er noget kommunen ved, med sikkerhed.
MVH Susanne og Coco.

Fra : Willy Jønsson

Dato : 19-03-02 11:28

> [...]
> væddemålet så min veninde og jeg kan finde ud af hvem der skal give
> vin til maden næste gang vi spiser sammen ..

Hej Ami
Jeg mener, at er der mere end tre hunde på en matrikel, skal der søges
om hundekendel - status. men prøv at få det helt rigtige svar i Dansk
Kennel Klub.
Mvh. Willy