Blæser - omgange pr minut ?
Fra : - = KG = -

Dato : 17-03-02 01:32

Har overclocket min PIII fra 600 til 700 mhz idag, men i Asus Probe kan jeg
se at cpu blæseren nu kører 4300 omdrejninger i minuttet. Det synes jeg
lyder lidt voldsomt, så er der nogle der kan fortælle mig om det er normalt
eller er det alt for meget ?
Vil nødigt bruge al for meget unødvendig strøm :(

Fra : Esben

Dato : 17-03-02 02:35

"- = KG = -" <Garmer83@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
normalt
> eller er det alt for meget ?
> Vil nødigt bruge al for meget unødvendig strøm :(

Det lyder meget normalt - jeg har selv en intel køler der kører med ca.4500
rpm og den bruger 0,72 watt (det er ca. 75 øre om måneden hvis den kører
døgnet rundt, afhængigt af strømfosyningens virkningsgrad). Kørte den
iøvrigt langsommere før du overclockede, siden det først undrer dig nu?

--
Esben

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 17-03-02 09:54

Iflg. Asus probe på mit bundkort kører begge blæsere 7000 RPM... (har to
blæsere på CPU'en)
Så det er vel meget normalt ?
MVH
Morten

Fra : - = KG = -

Dato : 17-03-02 13:56

> [...]
> døgnet rundt, afhængigt af strømfosyningens virkningsgrad). Kørte den
> iøvrigt langsommere før du overclockede, siden det først undrer dig nu?

Kan se den også ligger på omkring 4000 rpm uden clockning.

Så kan jeg sq godt gi den en tand til :]

Burde kunne få den 600 mhz PIII op på 700-750 stabilt...

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 18-03-02 21:49

"- = KG = -" <Garmer83@hotmail.com> wrote
> ca.4500
>
> Kan se den også ligger på omkring 4000 rpm uden clockning.

Omdrejningstallet på blæseren har ingen sammenhæng med overclocking på den
måde.. Omdrejningstallet skulle gerne være mogenlunde det samme altid... Der
kan komme lidt variation som følge af at 12v spændingen falder eller stiger
når CPU'en belastes/bruger mege strøm, evt som følge af Overclocking..

> Så kan jeg sq godt gi den en tand til :]

Ja, du kan måske gi' den en lille tand til, især hvis det er en Coppermine..

Mvh
Anders Lorentzen
www.Overclocking.dk

Fra : Leony

Dato : 17-03-02 11:24

> [...]

normalt
> eller er det alt for meget ?
> Vil nødigt bruge al for meget unødvendig strøm :(

Min blæser kører også 4300 rpm.
Overclockning giver jo en varmere cpu, derfor er det også nødvendigt med
ekstra køling.
Du kan prøve at enable smartfan, det sætter rpm ned til 3100 hos mig, denne
feature findes vist nok kun i ældre versioner af Asus Probe.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/