Bærbare, Vega eller Hi-grade?
Fra : thoeger

Dato : 17-03-02 00:38

Hej,

Min datter ønsker sig en bærbar i konfirmationsgave. Hun bruger ikke meget
tid på spil, men hun skriver meget. Jeg har været lidt rundt og kigge på de
forskellige muligheder, og er standset ved en Vega+ 1200 og en Hi-grade
Notino 3400D. Er der nogen der kender til kvaliteten af disse bærbare?
Særligt er jeg interesseret i batterilevetiden, da det nok er den der bliver
vigtigst for hende da hun sidder og skriver de underligste steder. (F. eks.
i hønsegården .

Hvis nogen har forslag til andre bærbare i samme prisklasse 11 - 13K er jeg
også interesseret i at høre om disse hvis kvaliteten skulle være bedre.

Et tillægsspørgsmål:
Jeg skal opgradere min nuværende PC, og har fundet frem til følgende
konfiguration.
Processor: Athlon TB 1400MHZ - Bundkort: Soltek SL-75 DRV 4 ATX -
Grafikkort: Daytona GeForce 2 TI - CPU køler: Titan TTC-D5T. Skulle der være
nogen problemer her?

Jeg ved godt at det ikke er state of the art, men det passer rimeligt godt
til en tegnebog der skal holde konfirmation om halvanden måned .

Thoeger

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 17-03-02 01:18

"thoeger" <hone1@hotmail.com> skrev

> [...]
bliver
> vigtigst for hende da hun sidder og skriver de underligste steder. (F.

Hvis batteritiden er vigtig, så skal hverken vælge Vega eller Hi-Graden -
begge bruger de en ganske almindelig desktop-processor, hvilket betyder
et større strømforbrug, end hvis det havde været en ægte
mobile-processor. Fordelen ved en Intel Mobile eller en AMD Mobile
processor er, at de nærmest går "i dvale" så snart der ikke er brug for
rå datakraft - således går maskinen ned og kun kører det antal MHz, som
er nødvendigt for at afvikle de opgaver, den bliver bedt om. Word er ikke
Mhz-krævende, og en maskine med mobile-processor kan således arbejde
længe på et opladet batteri - ganske enkelt fordi den kun kører på "halv
kraft". Desuden bliver desktop-processorere, på grund af det høje
strømforbrug, noget varmere end mobile-processorere, og gør derfor øget
brug af aktiv (støjende) køling.

Skal maskinen kun bruges til tekstbehandling, vælg da ikke den største
processor du kan opdrive - selvom de er af mobile-typen stiger grænsen
for hvor langsom de kan drosle sig selv ned i takt med processorens
max-hastighed, og de bruger således mere strøm. Dette gælder især for
Intels mobile-processorer, der kun har to hastigheder, mens AMDs har op
til 17.

En maskine med mobile-processor har typisk en dobbelt så lang batteritid
som en maskine med desktop-processor, og da et batteri ca. kan klare 500
opladninger og koster 1500-2000 kroner, kan det alene derfor godt svare
sig at købe en maskine med mobile-processor.

> Hvis nogen har forslag til andre bærbare i samme prisklasse 11 - 13K er
jeg
> også interesseret i at høre om disse hvis kvaliteten skulle være bedre.

Elgiganten har fra næste uge en HP Omnibook XE3 4716 med mobile celeron
1060 Mhz, 256 mb ram, DVD, netkort, modem, 20 Gb harddisk og 14.1" TFT
til 12000. Det er et langt bedre køb end Vega eller Hi-Grade, som er
deciderede noname-maskiner. Alternativt er der jo altid Dell som er noget
af det bedste du kan opdrive - kig evt. på Inspiron 2500 på www.dell.dk

> [...]
> Processor: Athlon TB 1400MHZ - Bundkort: Soltek SL-75 DRV 4 ATX -
> Grafikkort: Daytona GeForce 2 TI - CPU køler: Titan TTC-D5T. Skulle der

Næh, men jeg ville foreslå at du vælger en AthlonXP 1600+ (eller
hurtigere). Den bliver ikke så varm som den gamle Athlon TB, og er
desuden en smule hurtigere. Den koster stort set det samme.

mvh
Peter

Fra : Frank

Dato : 17-03-02 10:50

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse

> [...]
> til 12000. Det er et langt bedre køb end Vega eller Hi-Grade, som er
> deciderede noname-maskiner. Alternativt er der jo altid Dell som er noget

Er problemet med Dell ikke at enten cd eller floppy er modulære enheder i
2500 såvel som 4100? Det er naturligvis et spørgsmål om man kan leve med det
men det lyder ret irriterende...
Mht. HP, så ligner det et ret godt tilbud, men så vidt jeg kan se har den
shared grafikram og det er vel knap så fedt eller hvad. Er HP's billigste
modeller bedre end eksempelvis Compaq?

Mvh. Frank

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 17-03-02 13:11

"Frank" <f@f.dk> skrev

> Er problemet med Dell ikke at enten cd eller floppy er modulære enheder
> 2500 såvel som 4100? Det er naturligvis et spørgsmål om man kan leve
med det
> men det lyder ret irriterende...

Jo, hvis det er et "problem", så skal mann selvføgelig ikke vælge Dell.
Omvendt kan man sige, at det efterhånden er ret begrænset, hvor meget man
overhovedet bruger floppy-drevet. I dag er det mere oplagt at købe en af
disse hersens memory-dimser, som sættes i USB-porten, hvor der fx kan
gemmes 16 mb. (fx FujisuSiemens Memorybird)

> [...]
den
> shared grafikram og det er vel knap så fedt eller hvad. Er HP's

Shared grafikram er selvfølgelig ikke det fedeste, hvis maskinen skal
bruges til at spille på. Jeg selv har en Compaq 705EA, som er udstyret
med en dejlig hurtig 1000 Mhz Athlon processor, men til gengæld har et
sløvt Savage4 grafikkort med shared ram. Ikke just nogen 3D speeddevil,
men den trækker fx det medfølgende NFS5 flydende. Da maskinen ikke bruges
til spil, har Savage4 kortet ikke den store betydning for mig.

Dell leverer jo maskiner med Radeon eller Geforce2/4Go, hvilket nok er
hvad man skal vælge, hvis man også vil have en spillemaskine.

Om HPs billigste modeller er bedre end Compaqs ved jeg ikke. Generelt er
jeg godt tilfreds med min Compaq, men hele deres 700-serie har ét
gennemgående problem: Ved aktivitet på harddisk og cd-rom drev udsender
de hyletoner ud af hovedtelefonudgangen, som er ret irriterende. Compaq
ser ret arrogant på dette problem, og har tilsyneladende ikke tænkt sig
at gøre noget ved det. Derfor vil jeg ike uden videre anbefale Compaq,
alene ud fra den ringe support.

Fordelen ved at købe HP'en fra Elgiganten er jo, at der er 30 dages fuld
returret - nok til at vurdere om maskinen skunne have nogle irriterende
skavanker, som man ikke kan lide.

mvh
Peter

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 17-03-02 17:53

SNIP

> med det

Dell Inspiron 2500 har indbygget CD/DVD og disk drevet er en modulær enhed,
men begge dele kan sidde i på samme tid. Kun Dell Inspiron 4100 kan ikke
køre CD/DVD og disk drev på samme tid. Hvem bruger egentlig disk drev nu om
dage?

Mvh. Ulrich
--
Ulrich Sørensen
Brandevej 10, 10

Mobile: +45 2126 9937
Email: ulrichs@acoustics.auc.dk
ICQ: 33830406

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 17-03-02 19:08

Ulrich Sørensen skrev:

> [...]
> køre CD/DVD og disk drev på samme tid. Hvem bruger egentlig disk drev nu om

Jeg har en 4000'er, og her er CD-rom og diskette drevet modulær, men jeg
syntes nu kun det er en fordel, da man så ikke slæber rundt på noget man
ikke bruger i det daglige.
Normalt har jeg to batterier i maskinene (så har jeg så også 6-7 timer
at lege i), og skifter så det ene ud med det jeg nu skal bruge.
Men står du og skal bruge begge ting på samme tid, så er det da også
muligt, da der jo følger et kabel med så ens diskettedrev kan sættes til
printerporten.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 17-03-02 20:29

SNIP

> Men står du og skal bruge begge ting på samme tid, så er det da også
> muligt, da der jo følger et kabel med så ens diskettedrev kan sættes til
> printerporten.

Det kabel fulgte nu ikke med til min Dell Inspiron 4100 - gad vide om det er
en fejl! Men det er rigtigt at det kan fås.

/Ulrich

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 17-03-02 22:50

Ulrich Sørensen skrev:

> SNIP

> Det kabel fulgte nu ikke med til min Dell Inspiron 4100 - gad vide om det er
> en fejl! Men det er rigtigt at det kan fås.

Det stod i mine papire at det skulle være det, og en 4100'er er jo bare
modellen over, så mon ikke det skulle ha været ned?

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 18-03-02 10:56

On Sun, 17 Mar 2002 17:52:39 +0100, "Ulrich Sørensen"
<ulrichs@acoustics.auc.dk> wrote:

>Hvem bruger egentlig disk drev nu om
>dage?

Jeg kan i skrivende stund end ikke finde mit modulære floppydrev til
I8000:)

De modulære enheder er vel en ret stor fordel i forhold til de billige
maskiner? Jeg synes i hvert fald det er lækkert at kunne lade et drev
blive hjemme til fordel for f.eks. et ekstra batteri.