Uvane!
Fra : Nina Svanholm

Dato : 16-03-02 21:28

Hej!

Her kommer jeg altså lige med endnu et spørgsmål!

Min Pinto vallak har fået en dum vane med at bide i de
jerntremmer der er imellem hans boks og den næste boks. Hvordan
får jeg ham vænet af med det? Det lyder frygteligt og jeg er
bekymret for om hans tænder kan holde til det i længden. Han
gør det når de skal fodres, så han er jo utålmodig og vil have
sit foder med det samme.Han sluger ikke luft.
Jeg er ikke meget for at daske ham over mulen da jeg ikke vil
have en hovedsky hest! (og iøvrigt heller ikke mener at det er
vejen frem at slå sin hest)

Håber på svar fra jer:0)

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Mette Borg

Dato : 17-03-02 08:58

Hej Nina !

Nej, du har fuldstændig ret. Det er ikke vejen frem, at slå ham. Det er hans
måde, at gøre opmærksom på et eller andet og det skal du tænke ud fra. Det
er meget svært at sige " gør sådan og sådan ", men hvis du ser lidt på,
hvornår og hvordan han bider i tremmerne og hvilken reaktion det giver fra
dig og andre heste, kan du sikkert analysere dig frem til løsningen, så at
sige bagfra: Hvad skete der ved at han bed i tremmerne, hvordan gjorde han
det ( hidsigt, utålmodigt etc. ) hvad gjorde jeg eller andre heste lige
inden, osv.
Den teknik bruger jeg selv og har løst mange, af de små og store ting, der
vil opstå, når man har med et selvstændigt væsen, at gøre. Ellers skriv
igen.

Held med det

Mette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-03-02 13:24

Hej Mette!

Han bider i tremmerne lige inden han skal have mad, han er ikke
den første der får mad i stalden. Jeg kunne jo fodre ham først,
men så er der jo bare en anden der bliver utålmodig, så jeg ved
faktisk ikke helt hvad du så mener jeg skal gøre! Håber du vil
skrive igen!

<3c944c31$0$92518$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Mette Borg

Dato : 17-03-02 14:30

Og hej igen Nina.
Jeg vil meget gerne prøve om jeg kan hjælpe dig, for det er et dumt
problem, men der skal nok ikke ret meget til at løse det. Jeg tror dog,
nemmest vi kan løse det i tlf. så jeg synes du skal ringe. Finder vi en
løsning, kan vi jo dele det med N.G.
Mange hilsner
Mette 97454447

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 21-03-02 08:50

In <3c944c31$0$92518$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Mette Borg wrote:

> [...]
> Den teknik bruger jeg selv og har løst mange, af de små og store ting,
> der vil opstå, når man har med et selvstændigt væsen, at gøre. Ellers

   Kig osse på om heste han kan se gør det samme. Den uvane smitter nemlig
tilsyneladende af på nogen heste :/

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 21-03-02 14:45

Hej Trine!

Der er ikke nogen af de andre der har nogle dårlige vaner, så
det var bla også derfor jeg undrede mig over hans ændrede
opførsel. Jeg har efter telefon samtale med Mette Borg, sat ham
op i foder, da det jo kunne være at han rent faktisk er mere
sulten, det skal lige siges at han er svær at fede op, og det
villle derfor ikke gøre spor hvis han tog på.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-03-02 11:05

In article <3c93aa34$0$60178$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Nina Svanholm wrote:
> [...]
> jerntremmer der er imellem hans boks og den næste boks. Hvordan
> får jeg ham vænet af med det? Det lyder frygteligt og jeg er

Jeg har hængt en fender op hos min hest som den bider i.
Jeg har også grene i boksen som den også bider, og faktisk
spiser af.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-03-02 13:20

Hej Jon!

Tror du at hvis jeg hænger sådan en fender op, at han så vil
bide i den istedet for tremmerne? - jeg ved nu ikke.........
det lyder som om at din hest er en meget aktiv type, og den har
sikkert god glæde af både fender og grene, men Jacques bider jo
kun i tremmerne lige inden han får mad. Tak for et godt råd
alligevel:0)

Nina Svanholm wrote:

> [...]
>

>JonB
>
>--
>
>Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige
gruppe",
>"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt
subject"

Fra : taina

Dato : 17-03-02 13:02

Hej Nina

Jeg hørte at to fra stalden snakkede om noget "bid-ikke" - halløjsa, der kan
smøres på ting, som man ikke vil have, hestene bider i. Der var dog delte
meninger. En mente, at det virker godt, en anden at det slet ikke dur.
Så har jeg lige været ude at investere i bogen "Staldtips." Her står der, at
man kan beskytte træer ved at pensle dem med hovfedt eller trætjære, det
skulle ikke være noget, de små hyppere nyder at tygge på. Hvis det virker på
træer, kan det vel også virke på tremmer...
Måske det kan hjælpe med at overbevise din pinto om at tremmerne ikke er så
sjove?

Nu ved jeg ikke, hvor meget din hest reagerer på stemmen. For min hest er et
hårdt fy eller nej tit nok til at hun stopper med det hun har gang i. Men
det kræver selvfølgelig, at det er noget, man arbejder med. Når min hoppe
skal til at lave ulykker, starter jeg altid med at bruge stemmen. Hvis hun
ikke reagerer på det, følger der hurtigt et klask i røven eller på halsen,
så hun ved, at hun ligeså godt kan reagere på stemmen. Men det er jo nok
noget, der skal indøves grundigt på staldgangen og når man ellers har hesten
i hænder, før det kan bruges på afstand.

Det skal i øvrigt lige siges, at jeg også bruger både mund og hænder, når
jeg roser. Jeg har et princip om, at hun skal roses mindst lige så mange
gange, som hun bliver skældt ud. Så hvis hun har været på vej ned i den
nærmeste stirglekasse for at lege lidt, så skælder jeg ud. Nå hun igen står
hvor hun skal, så roser jeg selvfølgelig.

Håber du kan bruge det til noget..

Mvh. tina

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-03-02 13:15

Hej Tina!

Tak for nogle gode tips! Det med hø, det virker ikke. Han er
100% fokuseret på foderet, han er nummer to der bliver fodret
ud af fire-altså rækkefølge. Jeg tænkte på om jeg så skulle
begynde at fodre ham som den første, men så er det vel bare en
af de andre der får en dårlig vane, og så lang tid går der jo
heller ikke før han får mad.
Det med at smørre noget på tror jeg at jeg vil prøve, kan man
bruge almindelig hovfedt eller skal jeg købe noget bestemt der
er beregnet til det?

Fra : Gitte Wange

Dato : 17-03-02 14:09

On Sun, 17 Mar 2002 13:15:27 +0100, "Nina Svanholm" <stoltze@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Det med at smørre noget på tror jeg at jeg vil prøve, kan man
>bruge almindelig hovfedt eller skal jeg købe noget bestemt der

Jeg havde engang en vallak der mente at hans boks var spiselig ...
Den var af træ så der kunne han rigtig gnave ..
Dem der havde stalden var - naturligvis - ikke så glade for denne
opførsel så de smurte det træværk krikken gnavede i ind i tjære ..
Han var skimmel ... jeg skriver var fordi hans hoved og hals ret
hurtigt blev sort meleret ...
Tjæren hjalp ikke på andet end at krikken skulle vaskes i hovedet og
på halsen hver dag ...

Hilsen Gitte

Fra : taina

Dato : 17-03-02 22:03

Hold kæft, hvor må han have været smuk. Det ville jeg gerne have set!!
Er der forskel på trætjære og trære?

Hej fra tina

Fra : taina

Dato : 17-03-02 22:02

Hej Nina

I bogen står der ikke noget om, hvad for noget hovfedt, man skal bruge, så
det er vel bare om at finde den, man synes, lugter mest ækelt Eller hvad
man nu har.
Faktisk har jeg også lige fundet et andet tip i denne her fantastiske bog.
Det går nu mest på hestehaler, men mon ikke den afskrækkende virkning er den
samme?
Det går ud på at man skal dyppe halespidsen i en blanding af eddikevand og
metalpudsecreme.
Jeg vil meget gerne høre, hvad du forsøger dig med, og hvordan det går.

Stor hilsen fra tina

Fra : taina

Dato : 17-03-02 13:05

Kom lige i tanker om en anden mulighed. Ville det hjælpe, hvis han fik en
skive hø at gumle på, mens foderet bliver delt ud? Man kunne forestille sig,
at det var mere interessant at tygge i end tremmerne - tina

Fra : Anet

Dato : 17-03-02 19:26

prøv at smøre tremmerne med hjortetakkeolie. Det luger ikke godt men det
virker for hesten kan ikke lide at bide i det. Vores den ene hest havde fået
den ide´ at han bed i stalddøren når han var sulten og mente at det var tid
til mad. Jeg købte en lille flaske til vist 22 kroner og en pensel og et par
handsker (det lugter på fingrene) og så smurte jeg det på og stalddøren har
siden været uberørt.

hilsen

Anet

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-03-02 06:37

Hej til jer alle!

Jeg skal nok vende tilbage med hvad der bliver min løsning på
tremmebideriet. Der kan være rigtig mange grunde til hvorfor
han gør det. Jeg har iøvrigt haft en rigtig god snak med Mette
Borg - tak Mette for dine mange gode råd, som jeg nu er i gang
med at afprøve. Tak til alle jer andre for gode råd og ideer,
jeg vender tilbage:0)

Fra : Nina Svanholm

Dato : 26-03-02 20:25

Hej igen!

God påske! Nu har Jacques været sat op i foder......uden
nogen ændring!
Så nu får de ormekur - allesammen, og så må vi se hvad der
sker!
Han ved at han ikke må bide i tremmerne når jeg er der, men så
snart jeg går i foderrummet igen, så kan jeg høre det (eller
når jeg vender ryggen til)
Hmm, jeg synes at han opfører sig som et barn der ikke får sin
vilje......men jeg ville godt nok håbe at jeg kan finde ud af
HVORFOR han gør det!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Mette Borg

Dato : 26-03-02 23:15

Hej Nina !

Du har nok ikke helt uret. Det er sket, at mine hestebekendtskaber, gennem
fem år, har reageret på en eller anden ting og har fortsat uvanen efter, at
problemet var løst. Men jeg tror, det er en god ide med ormekuren ( jeg har
selv et par stykker under mistanke ) men giv det stadig lidt tid.
Du skal helt sikkert være konsekvent i dit forbud mod, at bide i tremmerne,
men jeg synes ikke, du skal smøre tremmerne med mystiske midler eller klaske
til ham. Kan han bytte boks med en anden hest ?

Fra : Nina Svanholm

Dato : 27-03-02 10:22

Hej!

Nej han kan ikke bytte boks med en anden hest, da vi kun har to
store bokse, og de er ens. Jeg tror heller ikke at jeg vil
smørre tremmerne med noget, men det er bare så frygteligt at
høre på :0)
Jeg må se hvad der sker.

<3ca0f278$0$72065$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Mette Borg

Dato : 27-03-02 12:09

Hej Nina !
- Jeg ville nok prøve at bytte boks alligevel. Men se nu, hvor solen skinner
! Det er snart tid til at være ude og lad os håbe han ikke tager fat på
vanen igen til vinter.
Stor hilsen Mette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 27-03-02 21:59

Hej Mette!

Ja, nu kan det være at det hele løser sig selv, da min kæreste
og jeg flytter fra hinanden. Mine heste kommer til at stå hos
mine forældre, og der er boksene uden tremmer!
Men tak alligevel for dine mange gode råd og støtte

<3ca1a832$0$88717$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Mette Borg

Dato : 27-03-02 23:19

Det var da trist, at høre. Håber det bedste for dig. Lad høre fra dig af og
til.

Pøj-pøj ! Stor hilsen Mette