DB: Hvem har læst hvilke sider
Fra : Torben Brandt

Dato : 16-03-02 18:27

Hej

Jeg står overfor at skulle lave et forum, hvor medlemmerne af siden,
kan skrive indlæg, i samme stil som her på usenet, dvs med flere tråde
af forskellig længde.
Det skal ca kunne klare 100 brugere, og der vil (forhåbentlig)
efterhånden komme ganske mange indlæg, så der skal ikke være en
begrænsning dér.

Jeg har så to spørgsmål:
1) Hvordan er det smart at gemme indlæggene, så man ved hvilke indlæg
der er svar på hvilke, samt at man nemt kan udtrække "oprindeligt
indlæg", "svar på aktuelt indlæg", "alle indlæg i aktuel tråd", "alle
tråd-starter", osv.
De skal også kunne sorteres, så man får dem i en rækkefølge, så man
nemt kan lave et træ med indlæggene (som fx i OE, hvis man folder alle
grene ud).

2) Hvordan holder man styr på hvem, der har læst indlæggene, så ulæste
indlæg kan markeres. Hvis man til alle indlæg skal have 100 felter,
med Ja/Nej, så bliver den database jo ret stor...
Jeg vil helst ikke bruge cookies til at holde styr på dette, da mange
brugere vil bruge flere maskiner (hjemme, skole, arbejde) til at læse
indlæggene.

mvh Torben

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-03-02 00:31

"Torben Brandt" <torben@actuar.dk> wrote in message
> [...]
> der er svar på hvilke, samt at man nemt kan udtrække "oprindeligt
> indlæg", "svar på aktuelt indlæg", "alle indlæg i aktuel tråd", "alle

Man giver alle indlæg et ID nummer og når der så kommer et svar på et indlæg
har man et felt man kalder moderID som man så giver idnummeret på den post
det er et svar til.

> 2) Hvordan holder man styr på hvem, der har læst indlæggene, så ulæste
> indlæg kan markeres. Hvis man til alle indlæg skal have 100 felter,
> med Ja/Nej, så bliver den database jo ret stor...

Man laver en tabel hvor man har henholdsvis et felt med brugerens idnummer
samt indlægetsidnummer, så hver gang en bruger læser et indlæg tilføjer man
hans brugerid samt indlægidet til denne tabel.

--
Jakob Andersen

Fra : Torben Brandt

Dato : 17-03-02 01:14

Jakob Andersen <jakob@effectus.dk> skrev:
> [...]
> indlæg
> har man et felt man kalder moderID som man så giver idnummeret på den

Jeg kan godt se at så kan man nemt finde forrige/næste indlæg i
tråden, men hvis man skal have alle indlæg fra en bestemt tråd, så kan
jeg ikke gennemskue hvordan SQL-strenge skal udformes.
Kan du give et eksempel - evt pseudo-kode

> [...]
> samt indlægetsidnummer, så hver gang en bruger læser et indlæg
> tilføjer man
> hans brugerid samt indlægidet til denne tabel.

Hvad sker der med performance, når denne tabel med (indlægsid,
brugerid) bliver måske 100.000 (100 brugere x 1000 indlæg) linier
lang?
Hvis man skal vise en oversigt med fx 20 indlæg, så kræver det 20
opslag i denne tabel, for at finde dem som skal markeres som
læst/ulæst. Findes ikke en nemmere måde?

Jeg vil sige at det specielt er den sidste del af mit spørgsmål, der
virker besværligt at løse. Det virker næsten for simpelt til at være
smart...

mvh Torben

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-03-02 13:04

> [...]
> jeg ikke gennemskue hvordan SQL-strenge skal udformes.
> Kan du give et eksempel - evt pseudo-kode

Man kalder funktionen rekursivt dvs.

Function FindBarn( Moderid )
'Hiv indlægget ud af databasen og dettes id.
Do while Not objRS.EOF
'Udskriv indlæg
FindBarn objRS("Indlaegid")
objRS.Movenext
Loop
'Luk database
End Function

Og for at starte hele møllen gør du sådan her:

FindBarn "NULL"

> Hvad sker der med performance, når denne tabel med (indlægsid,
> brugerid) bliver måske 100.000 (100 brugere x 1000 indlæg) linier
> lang?

Det kommet selvfølgelig an på din RDBMS, hvis du f.eks. kører MS SQL og
ligger din kode i nogle effektive stored procedures, kan det godt lade sig
gøre.

> Hvis man skal vise en oversigt med fx 20 indlæg, så kræver det 20
> opslag i denne tabel, for at finde dem som skal markeres som
> læst/ulæst. Findes ikke en nemmere måde?

Ahhh, måske ikke helt. Lad os sige at du har brugerid'et i en Session

SELECT i.Indlaegsid, i.Overskrift, i.Dato, bi.Brugerid FROM tblIndlaeg i
LEFT JOIN tblBrugerIndlaeg bi ON bi.Brugerid = " & Session( "Brugerid" )

Så før du printer tjekker du om.

objRS( "Brugerid" ) = ""

Hvis den er, er indlæget ikke blevet læst endnu.

--
Jakob Andersen

Fra : Torben Brandt

Dato : 17-03-02 18:37

Jakob Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Så før du printer tjekker du om.
>
> objRS( "Brugerid" ) = ""
>
> Hvis den er, er indlæget ikke blevet læst endnu.

Jeg kan godt se hvad det er du mener, men vil du ikke forklare hvordan du
matcher de to tabeller sammen (hvilke søjler skal have samme værdier) og
hvordan du vælger linier med andre brugere fra.

Når jeg læser om LEFT JOIN rundt omkring på nettet, så er det altid ... ON
tbl1.felt1 = tbl2.felt1, men de vælger ikke "nogle fra" som jeg jo skal.

Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan din SQL-streng matcher og udvælger.
Hvilken del matcher og hvilken del udvælger?

mvh Torben

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 17-03-02 14:24

> [...]
> jeg ikke gennemskue hvordan SQL-strenge skal udformes.
> Kan du give et eksempel - evt pseudo-kode

Ironiskt nok er det helt klart denne del af dit projekt der kræver den
største indsats, det er et meget velkendt "problem" at det ikke altid er
lige nemt at gemme hierakiske datastrukture i en relationel database,
specielt ikke med en så dynamisk struktur som et trådet diskussionsforum.
Metoden overfor virker, men hvis du får mange besøgende er den alt for
ineffektiv, det er SQL-forespørgsler der koster og man skal helts nøjes med
1-3 forespørgsler pr. side, metoden ovenfor bruge mange SQL-forespørgsler.
Du kan generere træstrukturen langt mere effektivt ved at bruge et slags
"træstruktur-index" der sørger for at dine indlæg kommer frem sorteret i
rækkefølgen de skal udskrives med et enkelt SQL-forespørgsel. Metoden er
bla. beskrevet på portaldelen af MS'es eksempel på et portal bygget på
dotNet, men metoden kan sagtens bruges sammen med alm. ASP.
Du kan se dokumentation af den stored procedure de benytter til at tilføje
en besked her:
http://www.ibuyspyportal.com/docs/AddMessage.htm
Og du kan se den stored proc til at lave udtrækket af en tråd her:
http://www.ibuyspyportal.com/sourceviewer/srcview.aspx?path=Discussion.src&f
ile=Components/DiscussionDB.cs

Deres kode kan sagtens arbejdes med og gøres bedre, men det er et godt
udgangspunkt.

> [...]
> opslag i denne tabel, for at finde dem som skal markeres som
> læst/ulæst. Findes ikke en nemmere måde?

Det er helt klart den bedste måde, medmindre du vil gemme info om hvilke
beskeder der er læst i cookies på brugerens browser, men pga. begrænsningen
på cookie størrelser vil jeg ikke anbefale dette.

Du skal sørge for at rydde op i "marker læst" tabellen, specielt hvis du
kører Access som DB fx ved at:
1) Kun huske om man har læst beskeder der er nyere end fx 3 måneder
2) Have en "marker alt læst" funktion for brugere der angiver at alle
beskeder ældre end en vis dato er læste af denne bruger (så behøver du jo
ikke alle relationerne i tabellen over læste beskeder)

Og der kan tilføjes mange andre heuristikker for at holde størrelsen af
tabellen nede.

> Jeg vil sige at det specielt er den sidste del af mit spørgsmål, der
> virker besværligt at løse. Det virker næsten for simpelt til at være
> smart...

Nej den er god nok.

Du kan evt. kigge på vores forumsoftware der implementerer præcist det du
efterspørger:
http://www.aspfastforum.com/aspfastforum/

MVH
Allan Ebdrup, 10-4 ApS
Messageboard? http://www.aspfastforum.com/aspfastforum/
(Bruges bla. af Cisco HP, Compaq, IBM og Danfoss)

Fra : Torben Brandt

Dato : 17-03-02 18:36

Allan Ebdrup wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> "Torben Brandt" <torben@actuar.dk> wrote in message

<snip en masse om at træer i databaser ikke er helt nemme :)>

> [...]
> ile=Components/DiscussionDB.cs
>
> Deres kode kan sagtens arbejdes med og gøres bedre, men det er et godt

Det var måske ikke helt sort, det jeg læste på MS's links, men helt klart var
det nu heller ikke. Så jeg kører tråden her videre...:

Jeg forestiller mig nu at man har et felt i tabellen over indlæg, som vi kan
kalder REF. REF er et tekstfelt. (ID er autonummerering)
- Det første indlæg i en tråd har REF = "001", "002", osv.
- Når der første gang svares på indlægget med REF = x, så får svaret REF = x &
"001"
- Andet svar på REF = x-indlægget er REF = x & "002" osv

Hvis tabellen efter lidt tid ser således ud:
ID REF
1 001 (1. trådstarter)
2 001001 (1. svar på: 1)
3 001002 (2. svar på: 1)
4 001003 (3. svar på: 1)
5 001001001 (1. svar på: 1. svar på: 1)
6 001001002 (2. svar på: 1. svar på: 1)
7 001002001 (1. svar på: 2. svar på: 1)
8 001003001 (1. svar på: 3. svar på: 1)
9 001003002 (2. svar på: 3. svar på: 1)

Så hvis man sorterer alfabetisk efter REF, så bliver det til:
ID REF
1 001 (1. trådstarter)
2 001001 (1. svar på: 1)
[...]
Hvilket nemt kan skrives ud i træ-strukturen.

Der kan så kun være 999 trådstartere og svar pr indlæg, samt at trådens dybde
begrænses af længden af tekstfeltet, men kan kunne jo bruge flere tegn end 0-9
til at øge grænserne.

Var det det du tænkte på ?

Hvilke funktioner kan man bruge i SQL-strengen. (I VB: Left, Right, Mid, Len,
InStr, InStrRev, o.lign) ? Jeg bruger for tiden Access, men kan risikere at
skulle skifte helt, så det skal gerne være generelt.

mvh Torben

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 17-03-02 22:43

> [...]
> 8 001003001 (1. svar på: 3. svar på: 1)
> 9 001003002 (2. svar på: 3. svar på: 1)
> Hvilket nemt kan skrives ud i træ-strukturen.

Det kunne fx være en måde at gøre det på.

> [...]
dybde
> begrænses af længden af tekstfeltet, men kan kunne jo bruge flere tegn end

Ja, og hvis du roder med det lidt mere kan du sagtens få plads til
"uendeligt" mange tråde, og hvad angår dybden så kan man med MSSQL bruge op
til 8000 tegn til feltet man sorterer efter, på Access er det 255, men det
eneste der sker når man når over dybden man kan have i strengen er at man
ikke 100% kan opretholde sorteringen.

I praksis betyder det stort set intet hvis man kun lader tråde blive til
dybde 10-20 stykker, specielt ikke hvis man håndterer det at maks dybde er
nået fornuftigt, desuden sker det næste aldrig at en tråd bliver så dyb
alligevel. Og så er det også umuligt at vise en tråd med dybde 500
fornuftigt, specielt i en browser hvor man må regne med at folk ofte har
begrænset vinduestørrelse.

> [...]
at
> skulle skifte helt, så det skal gerne være generelt.

Du kan jo bare arbejde på strengen i din ASP kode eller i dit COM objekt,
afhængigt af hvor du ligger den slags kode. Der burde ikke være den store
forskel, specielt ikke hvis du bruger Access. Hvis du bruger MSSQL kan du jo
bare hugge fra MS, med de links jeg gav dig.

MVH
Allan Ebdrup

Fra : Torben Brandt

Dato : 18-03-02 01:13

> [...]
> forskel, specielt ikke hvis du bruger Access. Hvis du bruger MSSQL kan du jo
> bare hugge fra MS, med de links jeg gav dig.

Hvis jeg fx vil udtrække alle tråd-startere, ville jeg bruge "SELECT * FROM
indlaeg WHERE Len(REF) = 3" og alle indlæg i tråd 1 ville jeg få med "SELECT *
FROM indaeg WHERE Left(REF) = '001'"
(Her har jeg bruge samme betegnelser som i tidligere indlæg)

Hvad mener du med COM-objekt ?

Mvh Torben

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 18-03-02 10:19

"Torben Brandt" <torben@actuar.dk> wrote in message
[Klip]
> Hvad mener du med COM-objekt ?

Hej Tornben
Jeg mener faktisk COM komponent
Der er mange tutorials om at bygge COM-komponenter, se fx listen her:
http://www.hotscripts.com/ASP/Tips_and_Tutorials/Component_Building/

MVH
Allan Ebdrup

Fra : Torben Brandt

Dato : 20-03-02 21:33

Jeg takker for svarene både til Allan og Jakob, jeg tror der skulle
være basis til at starte på noget seriøs kodning.

Jeg har i hvert fald fået nogle gode ideer jeg ikke helt var klar over
kunne lade sig gøre.

Mange Tak!
Torben

Fra : Tilst

Dato : 12-04-02 22:56

> [...]
> http://www.ibuyspyportal.com/docs/AddMessage.htm
> Og du kan se den stored proc til at lave udtrækket af en tråd her:

Nu tager jeg lige denne gamle tråd op igen da jeg tilfældigt lige har sidder
og luret på noget relevant for dette.

I ovenstående (IspyPortals) forum får man problemer hvis man er ude i 32. led
af en trådning da man bruger et timestamp til det og de har sat grænsen på
deres
DisplayOrder (timestamp længde = 23 og 750/23 ~ 32)

Dette er sådan set også fint nok, men i skalabilitetens navn kunne det være
interresant at høre om man har alternativer da jeg ikke ville have det fint
med at bruge LEN, LEFT osv. på et felt med mere end 750 tegn.

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 13-04-02 12:00

"Tilst" <Tilst@nospam.dk> wrote in message news:a97l4t$gci$1@sunsite.dk...

> [...]
fint
> med at bruge LEN, LEFT osv. på et felt med mere end 750 tegn.

Selvfølgeligt er der andre muligheder, der er rigtigt mange ting du kan
gøre, men det her er hvor jeg tjener mine penge, jeg har arbejdet med netop
dette i 3 år, så hvis du vil ha' udleveret alle mine hemligheder bliver du
nød til at hyre mig som konsulent, eller arbejde lidt for sagen selv

MVH
Allan Ebdrup
www.ti-fire.dk