Linjeskift i "notat"
Fra : Martin Helbo

Dato : 16-03-02 16:18

Jeg har et textarea der indsætter data i et notat i en access database. Men
hvordan kan jeg få den til at registrere tvungen linjeskift? Når jeg viser
indholdet på en asp side står teksten ud i et uden linjeskift.

--
/Martin Helbo

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 16-03-02 16:26

Martin Helbo wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jeg har et textarea der indsætter data i et notat i en access database. Men
> hvordan kan jeg få den til at registrere tvungen linjeskift? Når jeg viser
> indholdet på en asp side står teksten ud i et uden linjeskift.

<% = replace(rs("NOTAT FELT"),VbCrLf,"<br>") %>

/Jesper Stocholm

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-03-02 16:36

On Sat, 16 Mar 2002 15:25:41 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<spam200203@stocholm.dk> wrote:

><% = replace(rs("NOTAT FELT"),VbCrLf,"<br>") %>

Må jeg foreslå:

Replace(rs("NOTAT FELT"), VbCrLf, "<br>" & VbCrLf)

- det gør HTML'en lettere at læse :)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Martin Helbo

Dato : 16-03-02 18:14

> Må jeg foreslå:
>
> Replace(rs("NOTAT FELT"), VbCrLf, "<br>" & VbCrLf)
>
> - det gør HTML'en lettere at læse :)

Tak for svarene, nu er jeg ikke den store asp haj, så hvis i vil forklare
lidt nærmere om hvor i koden linjen skal sættes ind vil det hjælpe en del.
Det skal lige siges at jeg bruger Ultra Dev

/Martin Helbo

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 16-03-02 22:58

> Tak for svarene, nu er jeg ikke den store asp haj, så
> hvis i vil forklare lidt nærmere om hvor i koden linjen
> skal sættes ind vil det hjælpe en del. Det skal lige
> siges at jeg bruger Ultra Dev
---
tekst = Replace(rs("NOTAT FELT"), VbCrLf, "<br>" & VbCrLf
---
Den ovenstående kode gemmer det der skal sendes, i HTML, i variablen
"tekst". Du kan så skrive den ud med:

Response.write(tekst)

Jeg ville nok gemme "tekst" i database, og bare skrive notatet ud med

Response.write(rs("NOTAT FELT"))

På den måde sparer man computeren for at køre Replace() hver gang der
skal vises et notat.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-03-02 00:43

On Sat, 16 Mar 2002 22:58:18 +0100, "Jakob Møbjerg Nielsen"
<vitz@cs.auc.dk> wrote:

> [...]
>
>Response.write(rs("NOTAT FELT"))
>
>På den måde sparer man computeren for at køre Replace() hver gang der

Det synes jeg *normalt* vil være en dårlig idé, da man så samtidig har
bundet sig til, at indholdet skal bruges til HTML.
Hvis man *ved* at det kun i al fremtid skal bruges til HTML er det
selvfølgelig OK - men overvej lige en ekstra gang.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 17-03-02 11:23

> [...]
> Hvis man *ved* at det kun i al fremtid skal bruges til HTML
> er det selvfølgelig OK - men overvej lige en ekstra gang.

Klart. Men hvis den uforudsigelige situation opstår, vil det ikke tage
meget mere en 10 minutter at skrive et script der gør det om igen og
opdaterer DB'en.

Fra : Martin Helbo

Dato : 17-03-02 15:00

Jeg takker for de meget uddybende svar.

/Martin Helbo

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-03-02 15:16

On Sun, 17 Mar 2002 14:59:32 +0100, "Martin Helbo" <helbo@thedude.dk>
wrote:

>Jeg takker for de meget uddybende svar.

Jeg tror der gik sport i det efterhånden :)

Mvh. Jørn

Fra : Martin Helbo

Dato : 17-03-02 19:10

> Jeg tror der gik sport i det efterhånden :)

Så er det jo det bliver sjovt. Det var i hvert fald lærerigt.

/Martin Helbo

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 17-03-02 19:43

Jakob Møbjerg Nielsen wrote in news:a71qnh$pes$1@sunsite.dk:

> Klart. Men hvis den uforudsigelige situation opstår, vil det ikke tage
> meget mere en 10 minutter at skrive et script der gør det om igen og
> opdaterer DB'en.

problemet er jo, at det er et skråplan at bevæge sig ind på. Hvad så
næste gang man vil lavet et hack ... og næste ... og næste ... ? Du kan
potentielt ende med meget dårlig kode, der i begyndelsen var pæn og ren.
Der er jo masser af eksempler på, at det kan gå godt - men det kan altså
også være en dyrekøbt erfaring.

Dette kunne være:

1. Gem danske karakterer som HTML-koder
2. Gem linieskift som "<br>"
3. Gemme kursiv skrift som <i>...</i>
4. ...
5. ...

Pludselig vil du så gerne lave fx et .DOC-dokument ud af det vha fx XSLT
.... eller et PDF-dokument, PS-dokument eller lignende. Nu er det
pludselig ikke længere en simpel opgave at "kode tilbage". Hvis du så
også er spunget over hvor gærdet er lavest på klientsiden med fx
(proprietære) teknologi-specifikke detaljer, så er det ikke længere
noget, der kan ordnes på en time ... og tro mig ... man sidder og har
lyst til at slå hovedet ned i bordet, når man skal bruge et par timer på
at tilbagekode et par hacks, der hver tog 10 minutter at lave :( Et helt
andet problem er jo også, at du nemt kommer til at have kode, der er
afhængigt af dette hack - og så skal den pludselig også rettes ... :(

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 17-03-02 21:10

> problemet er jo, at det er et skråplan at bevæge sig ind på.

[klip - problemet accelererer]

Ja, selvfølgelig. Jeg vil dog ikke kalde det et hack hvis man er sikker
på at teksten kun skal bruges på hjemmesiden. Det var også derfor jeg
brugte ordene "den uforudsigelige situation". Det er muligt at tage
højde for næsten enhver situation, men så er man også helt derude hvor
man har gang i noget der ligner et framework, og der er det meget svært
at prioritere både effektivitet og fleksibilitet højt. Så må man vælge
hvis det bliver et problem.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-03-02 00:34

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
> Må jeg foreslå:
> Replace(rs("NOTAT FELT"), VbCrLf, "<br>" & VbCrLf)
> - det gør HTML'en lettere at læse :)

Må jeg så foreslå

<%
If rs( "NOTAT FELT" ) <> "" Then
Response.Write( Replace( rs( "NOTAT FELT" ), vbcrlf, "<br>" & vbcrlf ) )
End if
%>

Så slipper man får fejl hvis rs( "NOTAT FELT" ) er tom.

--
Jakob Andersen

Fra : Torben Brandt

Dato : 17-03-02 01:20

Jakob Andersen <jakob@effectus.dk> skrev:
> [...]
> End if
> %>
>
> Så slipper man får fejl hvis rs( "NOTAT FELT" ) er tom.

Jeg ved ikke om det er sådan generelt, men jeg har været udefor med en
Access-database at man kun kan skrive rs( "NOTAT FELT" ) én gang,
hvorefter det er tomt. Det gjalt kun med Notat-felter, men jeg ved
ikke om det evt var andre faktorer det bevirkede det....

I så fald skal man skrive:
<%
felt = rs( "NOTAT FELT" )
If felt <> "" Then
Response.Write( Replace( felt, vbcrlf, "<br>" & vbcrlf ) )
End if
%>

mvh Torben

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-03-02 13:09

"Torben Brandt" <torben@actuar.dk> wrote in message
> [...]
> hvorefter det er tomt. Det gjalt kun med Notat-felter, men jeg ved
> ikke om det evt var andre faktorer det bevirkede det....

Jeg vil gættte på at du ikke havde notatfeltet sidst i din query, man skal
altid have notat og store tekstfelter sidst i SQL queryen.

--
Jakob Andersen

Fra : Stuffy

Dato : 18-03-02 07:46

> Jeg vil gættte på at du ikke havde notatfeltet sidst i din query, man skal
> altid have notat og store tekstfelter sidst i SQL queryen.

Det har jeg aldrig hørt om før - hvad er fordelen i dette?

Hilsen Jimmy

Fra : Jakob Andersen

Dato : 18-03-02 11:40

<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q175239>

--
Jakob Andersen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-03-02 01:14

On Sun, 17 Mar 2002 00:33:40 +0100, "Jakob Andersen"
<jakob@effectus.dk> wrote:

> [...]
>End if
>%>
>
>Så slipper man får fejl hvis rs( "NOTAT FELT" ) er tom.

Du har fuldstændig ret - den er jeg faktisk dumpet i flere gange, så
jeg burde have husket den ...

Men kriteriet skal nu være:

If Not IsNull(rs("NOTAT FELT")) Then

Replace vil ikke give fejl, hvis der faktisk er tale om en streng "",
men kun hvis feltet har værdien NULL.
Man kan så argumentere, at der ikke er grund til at den skal køre
Replace, hvis strengen er "", men så er vi vist nede i de mere
finurlige detaljer ...

Så mon ikke vi ved fælles anstrengelser kan blive enige om:

<%
If Not IsNull(rs("NOTAT FELT")) Then
If Trim(rs("NOTAT FELT")) <> "" Then
strNotat = Replace(rs("NOTAT FELT"), vbcrlf, "<br>" & vbcrlf))
Else
strNotat = "&nbsp;" ' - hvis det fx skal ud i en tabelcelle
End If
Else
strNotat = "&nbsp;"
End If

Response.Write strNotat

%>

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-03-02 01:45

On Sun, 17 Mar 2002 01:14:21 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

> [...]
> Else
> strNotat = "&nbsp;" ' - hvis det fx skal ud i en tabelcelle

Og med Torbens korrektion:
<%
strNotat = rs("NOTAT FELT")
If Not IsNull(strNotat) Then
If Trim(strNotat) <> "" Then
strNotat = Replace(strNotat, vbcrlf, "<br>" & vbcrlf))

Fra : Jakob Andersen

Dato : 17-03-02 13:12

> If Not IsNull(rs("NOTAT FELT")) Then
> If Trim(rs("NOTAT FELT")) <> "" Then

Hvorfor lave det første tjek, hvis feltet er NULL vil det andet tjek ikke
være sandt.

--
Jakob Andersen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-03-02 15:14

On Sun, 17 Mar 2002 13:11:40 +0100, "Jakob Andersen"
<jakob@effectus.dk> wrote:

>"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
>
>Hvorfor lave det første tjek, hvis feltet er NULL vil det andet tjek ikke
>være sandt.

Det har du jo ganske ret i - jeg troede egentlig at Trim gav en fejl
ved Null, men der tog jeg fejl, sorry!

Så bliver resulatet også lidt simplere:
<%
strNotat = rs("NOTAT FELT")
[...]

De Null-værdier *er* ret drilske - prøv fx:
a = Null
If a = "" Then
   Response.Write "Null = nulstreng"
ElseIf a <> "" Then
   Response.Write "Null <> nulstreng"
Else
   Response.Write "Null er hverken lig med eller <> nulstreng"
End If

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-03-02 14:50

> strNotat = rs("NOTAT FELT")

For at tvære lidt i det så kik lige på den her konstruktion

strNotat = rs.Fields.Item("NOTAT FELT").Value & ""
If Len(strNotat) > 0 Then...

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-03-02 18:30

On Mon, 18 Mar 2002 14:49:55 +0100, "Peter Lykkegaard"
<polonline@hot.mail.com> wrote:

>"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

>For at tvære lidt i det så kik lige på den her konstruktion
>
>strNotat = rs.Fields.Item("NOTAT FELT").Value & ""
>If Len(strNotat) > 0 Then...

Fix detalje!
- skal der tværes videre, skal der vel stadig en Trim på:
If Len(Trim(strNotat)) > 0 Then...

PS:
Er der forskel på:
strNotat = rs("NOTAT FELT")
og
strNotat = rs.Fields.Item("NOTAT FELT").Value
- ?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-03-02 08:40

> PS:
> Er der forskel på:
> strNotat = rs("NOTAT FELT")
> og
> strNotat = rs.Fields.Item("NOTAT FELT").Value

Det er vel i bund et spørgsmål om religion og readability
Jeg har læst forskellige rimelige fornuftige artikler der mener at der giver
lidt performance men ud i marginalerne
Jeg bruger det mest pga readability

mvh/Peter Lykkegaard