PCI port....ehm, what?
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 16-03-02 14:25

Hej

Jeg har set flere indstikskort med meget lange PCI-sockets, hvad er det for
nogen og "hvorfor" har jeg ikke sådan en? Er der mulighed for at bruge et
kort med en lang socket selvom man ikke har denne lange port?

se indlæg i dk.binaer (news:3c93470c$0$206$bc7fd3c@news.sonofon.dk)

MVH
Thomas

Fra : Skimmerhorn

Dato : 16-03-02 14:48

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message
> [...]
et
> kort med en lang socket selvom man ikke har denne lange port?
Hej Thomas

Det er et 64 bit pci kort.
Passer uden videre i et alm. 32 bit pci slot.
Jeg bruger selv et 64 bit pci raid controller i mit system.
Giver dobbelt (eller 4 gange) så stor båndbredde.
32 bit pci x 33 Mhz = 133 Mb/s
64 bit pci x 33 Mhz = 266 Mb/s
64 bit pci x 66 Mhz = 512 Mb/s

Se flere eksempler på 64 bit port her:
http://event.asus.com.tw/EXPO2001/product/mb_a7m266-d.htm#1
http://www.tyan.com/products/html/tigermpx.html

Eller på 64 bit pci kort:
http://www.mylex.com/products/hpr/ex2000/media/extremeraid_2000-lrg.htm
http://www.adaptec.com/worldwide/product/proddetail.html?prodkey=ASR-341
0S&cat=%2fTechnology%2fRAID%2fTwo+and+Four-Channel+SCSI+RAID

Mikkel

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 16-03-02 15:15

"Skimmerhorn" <mlausten@worldonline.dk> wrote in message
> Det er et 64 bit pci kort.
> Passer uden videre i et alm. 32 bit pci slot.
dvs jeg kan fint gå ud og købe sådan et kort og smide i mit bundkort(som
ikke har de 64bit porte) og så vil den stadig virke? (der står på
producentens hjemmeside at den er 32bit kombatibel)..

MVH
Thomas

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-03-02 15:46

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev....

> dvs jeg kan fint gå ud og købe sådan et kort og smide i mit
> bundkort(som ikke har de 64bit porte) og så vil den stadig
> virke? (der står på producentens hjemmeside at den er 32bit
> kombatibel)..

Jeps. Men det virker naturligvis kun som et 32bit kort.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 16-03-02 15:48

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message
> Jeps. Men det virker naturligvis kun som et 32bit kort.

Ja, klart. Grunden til spørgsmålet er fordi jeg påtænker at købe et SCSI
RAID kort, et adaptec 2100S, men hvor meget performance loss vil de give ved
at jeg bruger det som 32bit i stedet for 64bit? Det vil jo være dumt at købe
det for at finde ud af at jeg ikke får mere ud af det end mit eksisterende
IDE raid...

MVH
Thomas

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-03-02 17:28

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev....

> Det vil jo være dumt at købe
> det for at finde ud af at jeg ikke får mere ud af det end mit
> eksisterende IDE raid...

Det afhænger nok mere af hvilken RAID konfiguration du vælger og hvad
du vil anvende dit RAID til, end om controlleren sidder i et 32 eller
64bit slot.

Iøvrigt er en Adaptec 2100S et 32bit PCI kort.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 16-03-02 18:54

> Iøvrigt er en Adaptec 2100S et 32bit PCI kort.

jamen hvorfor er den så så lang?
http://www.adaptec.com/worldwide/support/popupimage.html?imageGif=board_ASR-
2100S.jpg&imageHeight=420&imageWidth=640

Den er tilsyneladende en tand længere end et alm. PCI indstikskort....eller
hvad?

Du har måske endda erfarringer med denne controller?

MVH
Thomas

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-03-02 19:36

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev....

> jamen hvorfor er den så så lang?

Det er den heller ikke. Sammenlign selv med f.eks. 1200a:

http://www.adaptec.com/worldwide/support/popupimage.html?imageGif=boa
rd_AAR-1200A.jpg&imageHeight=420&imageWidth=640

Faldt iøvrigt lige over denne forklaring på fordelene ved 64bit, som
jo nærmest var dit oprindelige spørgsmål:

http://www.adaptec.com/worldwide/product/markeditorial.html?cat=%2fTe
chnology%2fSCSI&prodkey=pci64bit&type=Technology