On Sat, 16 Mar 2002 16:33:31 +0100, Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>
wrote:
>kc wrote:
>
>> Til gengæld er der basis for en god indtjening fremover med en
>> pilotuddannelse...
>
>For nogle måneder siden læste jeg, at nogle (alle?) danske banker
>er villige til at finansiere en pilotuddannelse vha. et lån, netop
>fordi man efter endt uddannelse kan tjene mange penge.
Det er rigtigt at nogle banker (ved ikke hvor mange) nu tilbyder at
finansiere uddannelsen. Typisk er der dog tale om finansiering, hvor
man selv skal stille med en kautionist. Derudover er renten, de steder
jeg har set, ganske høj.
Jeg vil godt uddybe grunden til at poste mit oprindelige indlæg. Men
før jeg gør det, bør jeg nok bekskrive hvordan et karriereforløb
normalt ser ud for en pilot. Når man har afsluttet sin uddannelse har
man ca. 200 flyvetimer. Det første man så skal gøre er at få skaffet
sig nogle flere af disse. Det gøres ved at flyve rundflyvninger eller
andet lignende ULØNNET flyning. Ellers kan man vaske fly i x antal
måneder for så måske på et tidspunkt at være heldig at få en ledig
stilling. Dette gør man, alt efter hvor meget flyvning man er heldig
at få, i 2 år. Derefter har man så mange timer, at man kan komme til
at flyve lidt større fly (to motorer hvis man er heldig.).
Så har man efterhånden skrabt så mange timer sammen at kan kan søge
ved nogle af de selskaber som f.eks. Cimber. Efter endnu et par år kan
man måske komme til Premiair eller lign. Og så når man har 1500 timer
kan man søge i SAS. Det skal her siges at for at blive ansat i et af
de tre sidste selskaber skal man først til et hav af prøver. Og ofte
bliver folk valgt fra.
Så den berening om at det er helt i orden fordi piloter tjener masser
af penge holder ikke...
Det er da rigtigt at hvis man bliver ansat i f.eks. et af de tre
firmaer begynder man at have en udemærket løn. Men når man tænker på
at man i 5-10 år går rundt og flyver mere eller mindre gratis inden
man overhovedet kan søge, ja så synes jeg faktisk ikke man kan bruge
det som undskyldning.
Når man starter på en uddannelse til pilot er man jo selv mere eller
mindre klar over hvordan branchen er skruet sammen.
Og det må man jo forholde sig til inden man starter.
Dette er ikke ment som en klagesang (selvom det måske lyder sådan
)
Det var blot en ganske almindelig forespørgsel om der er nogen i dette
forum der kender til en skatteregel der kan bruges i vores sag.
Carsten