Slette ODBC drivere
Fra : Steen Klingenberg

Dato : 15-03-02 20:49

Kan nogen give mig indsigt i hvordan jeg fjerner/afinstallerer ODBC-drivere
(Win2000) ?
Det er meget nemt at installere en og endnu nemmere at sætte et DSN op,
men jeg savner at rydde lidt op i stakken af installerede ODBC drivers.

Steen

Fra : Bo Overgaard

Dato : 16-03-02 11:01

Prøv knappen remove

/bo

Fra : Steen Klingenberg

Dato : 17-03-02 12:34

"Bo Overgaard" <Boergo@hotmail.com> wrote in message
> Prøv knappen remove

He, he, det virker meget godt på DSN'er (under User, System og File), men
der er altså ikke (win2000) en 'remove' knap/funktion under 'Drivers' - har
du kigget selv ?

Er fortsat meget interesseret i løsningsforslag.

Steen

Fra : JH

Dato : 17-03-02 22:18

> Er fortsat meget interesseret i løsningsforslag.

Har du kigget på

C:\WINNT\ODBCINST.INI

eller

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ODBC\ODBCINST.INI

/JH

Fra : Steen Klingenberg

Dato : 18-03-02 08:55

"JH" <mail023@dk2net.dk> wrote in message
> [...]
ODBC-drivere)
> Har du kigget på
> C:\WINNT\ODBCINST.INI
> eller
> HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ODBC\ODBCINST.INI

Ja, jeg har kigget på både ODBC.ini, ODBCINST.ini filerne i winnt-folderen
og også fundet entries via regedit, men

1. det forekommer mig at være en 'underlig' direkte og 'nørdet' vej at
skulle gå for at slette nogle drivere. Jeg mener, almindeligvis sletter jeg
programmer via control panel eller en uninstall.exe fil og ikke ved at
slette filer, regedit-entries m.m.

2. hvis jeg sletter linier i ODBCINST.ini, skal jeg så også slette i
ODBC.ini. Samtidig skal entries via regedit vel slettes og hvordan sikrer
jeg mig så at de faktiske driverfiler også slettes (det skal jo så gøres
manuelt) - de kan vel være spredt på flere folders ?

Håber på en tilbagemelding

Steen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-03-02 08:40

> [...]
har
> du kigget selv ?
>
> Er fortsat meget interesseret i løsningsforslag.

Du kunne starte med at fortælle, hvad det er du er så interesseret i at få
fjernet
Så kunne det jo være at det ville være nemmere at komme med et løsnings
forslag

Lige pt så er midt bedste bud "Remove/Uninstall"
Men det er jo ikke specifikt en given ODBC driver, men derimod de
forskellige programmer der installerer disse (med nogle få undtagelser)
Fx Office installerer en del - hvis man ikke sørger for at "vinge" disse fra
under installationen

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Steen Klingenberg

Dato : 19-03-02 12:19

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote in message
> [...]
> forskellige programmer der installerer disse (med nogle få undtagelser)
> Fx Office installerer en del - hvis man ikke sørger for at "vinge" disse

Prøver med en lidt længere forklaring:

Jeg har installeret en række forskellige ODBC-drivers til brug for adgang
til forskellige databaser. Til en given database (eks. MySQL eller Access)
findes flere forskellige drivers fra forskellige udbydere/firmaer.
Microsoft, f.eks, leverer en hel række ODBC drivers til Access
(differencieret på eks. sprog m.m.). Når en driver installeres (eks. via
Office-installation, en setup.exe fil eller andet) bliver den dels
registreret af Windows og dels bliver en række filer 'kastet rundt i
systemet'. Slutteligt er driveren at finde under 'ODBC Data Source
Administrator' (Win2000 - adgang via Administrative tools). Her får man
overblikket over installerede drivers via fanen Drivers.

De installerede drivers kan, set med mine øjne, bruges som grundsten til at
etablere DSN'er, som er en slags indpakning/API af driveren i forhold til
applikationen. Disse DSN, i forskellige udgaver, fremgår af fanerne User
DSN, System DSN og File DSN og DEM kan jeg nemt både oprette, redigere og
slette og har gjort det et utal af gange til forskellige systemer. MEN,
hvordan slettes en installation af SELVE driverne, altså alle de
underliggende filer, registrering i systemregistreringsdatabasen, ODBC.ini i
Winnt-folderen m.m. ?? DET er mit simple spørgsmål. Det må for f.... da
kunne lade sig gøre at fjerne en installeret driver, også selvom MS Office
er 'manden' bag installationen ?

Håber at have forklaret problemstillingen til bunds og at nogen kan give
en anvisning...

Steen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-03-02 16:56

> [...]
> er 'manden' bag installationen ?
>
> Håber at have forklaret problemstillingen til bunds og at nogen kan

ODBC Drivere installeret vha Office fjernes igen via Control Panel -> Add
Remove Programs
Hint: Du skal justere på din office installation

Nogle programmer (tredie parts) installere ligeledes ODBC drivere her er du
mere på herrens mark
Jeg mener også at MDAC muligvis installerer nogle "automatisk"??

Jeg mener at der er ODBC drivere allerede på en native Win2K

Det er lidt trail and error...

mvh/Peter Lykkegaard