Asus A7v + Duron 1300 mulig?
Fra : Henrik Rebbe

Dato : 15-03-02 20:02

Jeg har tænkt at opgradere mit system lidt da jeg ønsker lidt mere speed når
jeg encoder VCD/MPG1.

Jeg har set mig varm på en Duron 1300 mhz cpu da den bl.a har fået SSE
instruktionerne, men jeg er i tvivl om den kan køre på mit bundkort Asus
A7V.
Dette bundkort køre med 200 fsb og har max. 12.5 x i multiplieren.
Jeg har læst i en test på 'Toms Hard ware' at deres Duron 1300 cpu som de
testede var 100% låst i multiplieren.

Er der nogen der ved om Duron 1300 gør det samme som Athlon 1300 (200 mhz
fsb), at den betragter 12.5 som 13?
Vil nødig stå i en situation hvor jeg overhovedet ikke kan køre med den,
hvis den kun accepterer 13x.
Nogen der har erfaring med nævnte kombination?

Mvh
Henrik

Asus A7V
AMD Athlon 800 mhz
Asus 6800 Geforce DDR
IBM GXP 75 15GB
IBM GXP120 40GB
128 mb x2 sdram PC133
Lite On brænder 241040
SB 128 pci
PCTV rave pinnacle
3dcom netkort

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-03-02 21:58

Jeg har IKKE selv prøvet, men ifølge dette link burde det være muligt. Læs
også fodnoterne (især M).
http://www.a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm

Hvis du prøver vil jeg gerne vide resultatet for så kunne jeg også finde på
at skifte min A900.
12,5x 13x er ikke noget problem, for det er noget cpu'en bestemmer og de 200
fsb er jo perfekt til A7V.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Henrik Rebbe

Dato : 16-03-02 13:39

> Jeg har IKKE selv prøvet, men ifølge dette link burde det være muligt. Læs
> også fodnoterne (især M).
> http://www.a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm

Kender godt linket og deres udmærkede forum.
Men der står kun at Athlon 1300, er mappet så den betragter 12.5 som 13.
Intet om at Duron 1300 gør det samme.
Jeg er godt klar over at Duron 1100 og 1200 skulle køre uden problem blot
man har min. bios 1008.

Problemet med Duron 1300 er som nævnt at den ifølge tests skulle være 100%
låst til 13 på multiplieren.
D.v.s. at jeg ikke engang kan køre den som en 1200 eller laveren hvis den
ikke vil acceptere de 12.5 som 13.

mvh
Henrik

Fra : orbital

Dato : 16-03-02 08:49

Hej

En bios fra 1008 eller nyere er nødvendig for de nye durons (morgan
core) og sse instruktioners support.

De er desuden kommet til 1010.
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_A/VIA_Chipset/Apollo_KT133/

Mon ikke en multiplier indstillet på 12.5x (jumpers eller bios)
fortolkes som 13x. Ellers er det ikke nogen ulykke, for 12.5x105 når
også derop.

Er der mange der har haft problemer med spil m. asus a7v ?

Jeg prøvede alt, 4-in-1 drivere, via agp drivere, reg-filer, osv.

Men jeg tror, at dette måske er løsningen:

- en ændret indstilling for agp-mode i bios (chipset section):

klippet fra http://www.lostcircuits.com/motherboard/amd_mpx/11.shtml

Both the MSI K7D-L and the Tyan Tiger MPX were working flawlessly at
stock settings. In fact, both boards were burnt in over a 4 week
period running RC5 in the background while being tormented with any
variety of application. The big surprise here was the ASUS A7M266D
which initially showed a variety of glitches. That is, applications
like MDK2 deveolped errors and 3DMark2001SE would crash every single
time. After beating my head against the wall for a few days, including
a few format c: and reinstalling all applications, it turned out that
the AGP aperture on the A7M266D is by default set to 32 MB, causing
texture jams in the AGP pipeline. Increasing the AGP aperture to 64 MB
and setting AGP mode to Uncached Speculative Write Combining (USWC)
solved all stability problems as well as the issues with 3DMark2001
and MDK2, even when Turbo Mode was selected.

mvh

John

On Fri, 15 Mar 2002 20:01:56 +0100, "Henrik Rebbe"

Fra : orbital

Dato : 16-03-02 08:58

ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/

vi kan ikke klare flere hyl om mislykkede bios-flash.

aflash202 efter et dos-boot på en startup diskette, skulle være
sikkert.

Hvis du bruger asusupdate fra windows _skal_ det være den nyeste
version fra denne ftp-link, version 32905.
Men fra dos skulle være bedre.

Man kan også hente gamle dos boot images her:
http://www.putergeek.com/downloads/

selv om der ikke kommer cd-rom drev support, er de udmærkede, og det
skal jo ikke bruges her.

mvh

John

Fra : Henrik Rebbe

Dato : 16-03-02 13:49

> En bios fra 1008 eller nyere er nødvendig for de nye durons (morgan
> core) og sse instruktioners support.

Har allerede flashed den til 1008 uden problemer.

> Mon ikke en multiplier indstillet på 12.5x (jumpers eller bios)
> fortolkes som 13x.

Ja det er jo netop det mit spørgsmål drejer sig om. Den gør det på Athlon
1300 (fsb 200), men der står ikke noget om at Duron 1300 gør det samme
mapping trick 12.5 => 13

>Ellers er det ikke nogen ulykke, for 12.5x105 når også derop.

Jamen ifølge test på 'Toms hardware' skulle Duron 1300 være 100% låst til
13x på mutiplieren som den første Duron, så den kan åbenbart ikke
underclockes.
Desuden forventer jeg også at skulle køre min. 13x105 = 1365

Så før jeg bestiller vil jeg gerne have bekræftet at det funker, så jeg
ikke smider 900,- kr ud af vinduet.

mvh
Henrik

Fra : orbital

Dato : 16-03-02 16:42

On Sat, 16 Mar 2002 13:48:58 +0100, "Henrik Rebbe"
<hhrebbe@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jamen ifølge test på 'Toms hardware' skulle Duron 1300 være 100% låst til
>13x på mutiplieren som den første Duron, så den kan åbenbart ikke
>underclockes.

Nå ja, 13x og 12.5x duer ikke
>Desuden forventer jeg også at skulle køre min. 13x105 = 1365
>
>Så før jeg bestiller vil jeg gerne have bekræftet at det funker, så jeg
>ikke smider 900,- kr ud af vinduet.

Spørg på
alt.comp.periphs.mainboard.asus

og husk at opgive hvilken revision af a7v det er. Version 1.05 og
nyere kan jo sætte multiplier i bios og for dem er det nemmere med
remapping. Det går vist ikke så godt med ældre versioner.

Eller spørg i asus forum på www.ocworkbench.com eller www.amdmb.com

http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi

http://www.amdmb.com/vb/index.php

Desuden er den ligeså let at låse op i multiplier som de gamle. Det er
kun xp cpu'erne, der er sværere.

mvh

John