Langsom kopiering på LAN
Fra : ..::jmj::..

Dato : 15-03-02 15:21

Netværket er et 100-Mbit switched LAN.
Ved kopiering af filer mellem arbejdsstation og server går det ofte
bemærkelsesværdigt langsomt!
Netkort i arbejdsstation er et 10/100 Mbit PCI-kort (realtek-chip),
hastigheden er sat til 100 Mbit, serveren har et 3Com kort der også er sat
til 100Mbit, der anvendes PDS-kabling.
Arbejdsstationen er en 1700 Mhz Pentium 4 med 640Mb RAM (Windows XP),
serveren er en 1000Mhz Pentium 3 med 512 Mb RAM (Windows 2000 Server).
Serveren fungerer også som DHCP- og DNS-server og er gateway for maskinerne
på LAN (ca. 8 stk.).
Hastigheden er langsom uanset om kun jeg eller flere maskiner er logget på
conrolleren
Jeg HAR ændret den reserverede båndbredde på 20% (på XP'en) til 0%.
Jeg har en fornemmelse af, at hastigheden på LAN er faldende jo længere tid
jeg er logget på ad gangen, men jeg har ikke rigtigt noget at have det i.
Jeg har hørt nogen mene, at man med ujævne mellemrum skal boot serveren,
dette gør jeg dog sjældent.. den kører som regel flere måneder ad gangen.
Der er ikke installeret nogen softwarefirewall noget sted (har en
hardware-ditto stående), men der er installeret Norton Antivirus 2000 på
serveren og Norton Antivirus 2002 på arbejdsstationen.
Kopiering mellem lokale diske foregår i et snuptag, så jeg antager ikke at
antivirusprogrammet sløver urimeligt?
I desperate situationer sætter jeg bag serveren og får overstået kopieringen
her, der foregår det jo mellem lokale diske, men det er ligeom ikke vitsen
med et netværk..?!
Er der nogen der har et godt bud på, hvor og hvad jeg skal skrue i, for at
få lidt mere skub i tingene? Det er ind imellem s... irriterende med de
lange ventetider, før man kan komme videre!

PFT
Jørgen

Fra : iLotG_

Dato : 16-03-02 13:15

Jeg har samme problem. Skiftede 10Mb netkort/hub til 10/100 netkort/switch i
et "anarkistisk" lan med workgroup. (WinMe/Win98). Lige når jeg starter
kopieringen mellem 2 pc'er går det vældig stærkt, men efter ca. 30 sekunder
falder hastigheden til noget der minder om 10Mb. Switch melder
100Mb-connection. Nogle af pc'erne på netværket kan uploade filer til mig
med fuldt knald (700Mb på 4 min). Andre pc'er oplever faldende hastighed som
jeg også altid gør hvis jeg downloader.
I sandhed en mystisk opførsel, som både jeg og Jørgen gerne hører om
løsningen på.
MVH
Car

Fra : Mig

Dato : 16-03-02 13:27

> tid

Jeg har samme prob - vi ligger stabil på under 7Mb/s - før lå vi på de ca. 10Mb/s som vi skulle...

Håber en sidder med guldkornET :)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-03-02 23:40

On Fri, 15 Mar 2002 15:21:00 +0100, "..::jmj::.."
<kaliffen@privat.dk> wrote:

> Netkort i arbejdsstation er et 10/100 Mbit PCI-kort (realtek-chip),
> hastigheden er sat til 100 Mbit, serveren har et 3Com kort der også
> er sat til 100Mbit, der anvendes PDS-kabling.

Og da du satte hastigheden fast til 100 Mbps fuld duplex på
pc'erne, da huskede du naturligvis også at sætte hastighed og
duplex fast på switchen?

Enten skal man køre auto i begge ender (pc og switch), eller også
skal man køre fast i begge ender. Auto i den ene ende og fast i
den anden giver notorisk problemer.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : ..::jmj::..

Dato : 18-03-02 11:29

> [...]
>
> Enten skal man køre auto i begge ender (pc og switch), eller også
> skal man køre fast i begge ender. Auto i den ene ende og fast i

Øøøh, jeg kan så'n set bare konstatere (på lyspanelet på switch) at de
bemeldte porte kører 100 Mbit, det forekommer mig ikke at jeg kan stille
noget som helst på den switch jeg har.

Jørgen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-03-02 11:41

On Mon, 18 Mar 2002 11:29:03 +0100, "..::jmj::.."
<kaliffen@privat.dk> wrote:

> Øøøh, jeg kan så'n set bare konstatere (på lyspanelet på switch) at de
> bemeldte porte kører 100 Mbit, det forekommer mig ikke at jeg kan stille
> noget som helst på den switch jeg har.

Så må du *ikke* konfigurere dine netkort fast med hastighed og
duplex. Hvis switchen kører auto *skal* dine netkort køre auto,
ellers kører det elendigt.

-A