Mandrake 8.1,newbie spørgmål.
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 15-03-02 10:58

Jeg har på forunderlig vis forvildet mig ind i den spændende Linux-verden.
However, jeg er totalt newbie på dette område. Derfor blev jeg anbefalet at
installere noget Mandrake 8.1. Så efter 17-18timers download, har jeg
endelig fået smidt den ind på min 'puter.
Computeren er en blærbar IBM TP 380z - PII233mhz, 96mb, og næsten 2GB plads
at gøre godt med.

Hoved årsagen til at jeg vil ha' installeret noget Linux, er at jeg gerne
vil køre noget Apache-server med noget PHP og så noget MySQL.
Indtil videre går det projekt dog ikke specielt godt, da jeg ikke kan få
netværket til at køre helt som jeg ønsker. Jeg har en NE2 2601-router, og
har forsøgt at sætte det op så den selv henter ip og dns fra den.
Det ser også ud til at virke, den har ihvertfald hentet sin DNS, og jeg kan
pinge rundt på det lokale netværk. Men... jeg kan ikke pinge ud på den anden
side af ruteren til internettet. Den skriver:
connect: Network is unreachable.
Hvad gør jeg herfra?

Desuden har jeg oplevet at KDE har kørt enormt langsomt. Men efter at jeg
havde forvildet mig ud i Runlevel 1 og op i Runlevel 3, og efter et stykke
tid at ha' fundet tilbage til Runlevel 5... kører det pludseligt meget mere
behageligt. - Af uvidst årsag?

Desuden har jeg det problem, at jeg ikke kan boote ordentligt fra
harddisken. Den kommer fint ind i LILO, men når den går videre derfra og har
skrevet "Starting Linux........." (eller lign.), så kommer der 6-10 pops i
højttaleren og derefter er den bare død. - og det er lige meget hvilken
metode jeg starter Linux op på (er der ikke noget der hedder RunSafe?).
Men hvis jeg bruger den boot-disk som blev oprettet under installationen,
kører den fint igennem.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Stig Nørgaard Jepsen

Fra : Bjorn Andersen

Dato : 17-03-02 13:00

Men... jeg kan ikke pinge ud på den anden
> side af ruteren til internettet. Den skriver:
> connect: Network is unreachable.

Bruger du DHCP? eller manuel, sidstnævnte har jeg bedst erfaring med...

/Bjørn