Nytter det noget at tilberede vandet til s~
Fra : Martin

Dato : 15-03-02 01:13

Hej alle,

Som ny akvarist tårner spørgsmålene sig jo op...

Jeg vil begrænse mig til et enkelt (flerstrenget) i dag.

Når jeg nu skal lave mine vandskift...

1) Nytter det noget at tilsætte stoffer som Vitakrafts AquaBon eller
lignende produkter som efter sigende "binder skadelige tungmetaller og
beskytter gæller og slimhinder"?
(Eller er det måske bare smart og værdiløs kemi som akvariehandlerne
spinder guld på...?)

2) Vil det gavne mine ganske almindelige selskabsfisk og -planter
noget nævneværdigt at jeg før hvert vandskift tapper vandet fra den
kolde hane ned i nogle kar og tempererer det til mine sædvanlige 25
grader med et varmelegeme og først hælder det over i akvariet efter
nogle dage? (I modsætning til at bruge det varme vand fra hanen til
tempereringen).

3) Er der andre ting jeg kan gøre for at bedre kvaliteten af
postevandet ved vandskift, når man ikke har noget imod 'bøvlet'.
(Jeg har ikke råd til smarte tekniske løsninger som omvendt
osmoseapparater og des lignende).

Tak for jeres opmærksomhed!

Hej fra

Martin

Fra : Madsen

Dato : 15-03-02 02:43

Martin skrev:

> 1) Nytter det noget at tilsætte stoffer som Vitakrafts AquaBon
> (Eller er det måske bare smart og værdiløs kemi som
> akvariehandlerne spinder guld på...?)

Ja, det er nytteløst efter min mening. Spild af penge. Så hellere
lade vandet stå og "modne" et par dage inden man lukker fisk i,
hvis det er et helt nyanlagt akvarium. Så har man sparet de penge.
Derimod vil det måske være godt at købe en flaske med noget plante-
gødning af en art, hvis du har mange planter. Et jerntilskud engang
imellem skader i hvert tilfælde ikke.

> [...]
> sædvanlige 25 grader med et varmelegeme og først hælder det over i
> akvariet efter nogle dage? (I modsætning til at bruge det varme

I de ca. 20 år jeg har haft akvarium har jeg aldrig samlet vand sammen
i kar som du her nævner. Jeg tapper ca. 20-30 % vand af en gang hver
14. dag med en slange som går ud i brusenichen. Når jeg så skal have
vand på igen, så kobler jeg slangen på blandingsbatteriet og fylder
noget køligere vand i. Ikke iskoldt, men køligere end vandet i
akvariet.
Fiskene tager ikke den mindste skade af et temperaturfald på et par
grader eller tre, og mere kommer temperaturen næppe til at falde når
det kun er 20-30 % vand du skifter. Fiskene bliver derimod stærkere
af det og mere modstandsdygtige mod sygdomme, (efter min personlige
mening forstås. :)

> [...]
> postevandet ved vandskift, når man ikke har noget imod 'bøvlet'.
> (Jeg har ikke råd til smarte tekniske løsninger som omvendt

Ganske almindeligt dansk postevand kan mange af de mest gængse typer
ferskvandsfisk trives fint i. Det er først når du begynder at tænke
på avl af neonfisk, sydamerikanske cichlider osv. at du skal til at
tænke på surt og blødt vand, men vent til du har lidt mere erfaring
før du kaster dig ud i sådan noget, er mit råd.

Madsen.

Fra : Martin

Dato : 16-03-02 15:30

Hej Madsen,

Tak fordi du tog dig tid.

Jeg vil spare pengene til vandtilsætningsmidler og i stedet købe nogle
flere planter til mine fisk!

Hej fra

Martin

Fra : Madsen

Dato : 16-03-02 21:18

Martin skrev:

> Jeg vil spare pengene til vandtilsætningsmidler og i stedet købe
> nogle flere planter til mine fisk!

God ide. :)

Madsen.

Fra : Simon B. Hansen

Dato : 01-04-02 19:32

Brug aldrig vand fra den varme hane (gælder akvarier såvel som køkken).
Vandet kan have stået i varmtvandsbeholderen i lang tid, opvarmet til 50-70
grader. Jeg er ikke ekspert på området, men jeg mener, at der kan trives
mange "sjove" bakterier i varmt vand.

Jeg bruger kun koldt vand, og hvis jeg skifter 1/4 af vandet, hælder jeg
ikke det hele i på en gang, da mine cichlider ikke er så glade for
temperaturer under 23 grader. Hvis man ikke kan vente med at få fjernet den
grimme vandoverflade fra frontglasset, kan man hælde vand fra f.eks en
el-keddel i det kolde vand, inden man hælder det i akvariet. HÆLD IKKE
KOGENDE VAND DIREKTE I AKV!! (ved godt at det er en selvfølge, men
alligevel..).

/Simon

Fra : scn

Dato : 02-04-02 12:15

"Simon B. Hansen" <simon.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:3ca986da$0$76830$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> grader. Jeg er ikke ekspert på området, men jeg mener, at der kan trives

Sikkert... men der er sikkert også mange "sjove"bakterier i en sydamerikansk flod
eller i en sø i asien. Det argument giver jeg intet for. Bare fordi der kan være bakterier
der giver mennesker problemer er det ikke givet at fiskene oplever de samme problemer.

Bruger selv tempereret vand fra hanen uden problemer.

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 02-04-02 16:26

"scn" <scn@invalid.xx> wrote in message news:a8c3q8$731$1@sunsite.dk...

> [...]
samme problemer.

> Bruger selv tempereret vand fra hanen uden problemer.

Jeg må nok sige mig helt enig med Søren, da mine stakkels små kampfisk da
ville få kuldechock, hvis jeg ikke skulle kunne give dem tempereret vand
direkte fra hanen. Jeg har en del enslige fisk i hver sit lille akvarie, og
da jeg er nød til at skifte mesteparten af deres vand omtrendt en gang i
ugen, så ville jeg få et H....... arbejde, hvis jeg hver gang skulle igang
med først at koge vandet, for så at vente i x antal timer på at det skulle
nå ned til rette temperatur.
Jeg har også helt sluttet med at putte diverse vandforbedringsmidler i
vandet til fiskene, og det ser faktisk ud til at de nu har det bedre end
nogen gang tidligere - og en lille sjov bivirkning : jeg har ikke i nærheden
så mange algeopblomstringer som da jeg puttede en masse "sjove" ting i
vandet, for at det skulle blive godt til fisk.
Jeg har i hvert fald lært at jeg godt kunne have sparet mange af de penge
jeg i løbet af tidligere har punget ud med til diverse ting som skulle i
vandet. Nu nøjes jeg med en lille smule plantegødning en sjælden gang, og så
lige lidt vitaminer til mine unger (når jeg lige husker at jeg har det )
Hilsen Ditte

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-04-02 17:07

Simon B. Hansen wrote:

> [...]
> grader. Jeg er ikke ekspert på området, men jeg mener, at der kan trives

Dit råd gælder kun dem der har varmtvandsbeholder - dem med
gennemstrømningsvarmer kan bare pøse løs fra det varme vand.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Madsen

Dato : 02-04-02 17:24

Simon B. Hansen skrev:

> Brug aldrig vand fra den varme hane (gælder akvarier såvel som
> køkken).

Nej, måske helt varmt vand fra hanen, men at bruge noget vand på 20-25
grader fra hanen ser jeg nu altså ikke det store problem i. Det har jeg
gjort i de 20 år jeg har haft akvarium og har aldrig mistet fisk på den
konto.

Madsen.