Olieret overflade
Fra : digger1@mail.tele.dk

Dato : 15-03-02 00:17

Hejsa

Jeg ved at der er folk der har spurgt om det her før, men i håb om nye svar prøver jeg igen.
Mit 400 L, akvarie der har kørt siden november sidste år, har en olie hinde på overfladen. Hvis jeg fjerner hinden om aftenen er den der igen om morgenen. Og det er ikke fordi at jeg har creme eller andet snask på hænderne. Og det gør ikke nogen forskel om jeg skifter halvdelen af vandet i akvariet.

Kan denne hinde være forårsaget af trærødder, som afgiver olie, eller evt. alger ??
Eller hvad kan ellers forårsage den ?

Jeg overvejer kraftigt at tømme akvariet helt og starte det op igen.

Mvh.

Dennis

Fra : Madsen

Dato : 15-03-02 02:49

Digger1@mail.tele.dk skrev:

> Kan denne hinde være forårsaget af trærødder, som afgiver olie,
> eller evt. alger ?? Eller hvad kan ellers forårsage den ?

Det kan også forekomme ved overfodring og der er en del flagefoder der
har den egenskab. Det foder jeg bruger nu har en tendens til det samme
hvis du kommer til at overfodre, så prøv at skære lidt ned på foderet
og se om det ikke hjælper på det. Prøv evt. også med noget overflade-
bevægelse i form af en udstrømmer fra en pumpe lige under overfladen.

Madsen.

Fra : digger1@mail.tele.dk

Dato : 15-03-02 12:24

Jeg foder ikke med flagefoder, og jer er rimelig sikker på at jeg ikke overfoder.
Hvis det var det der var skyld i den olierede overflade, skulle den jo ikke komme igen før jeg giver dem foder
Det med at sætte udblæsningen i overfladen, hjælper kun ved udblæsning, da "olien" bliver blæst ned i den anden ende, hvilket bare giver en større koncentration der

Dennis

Fra : ole larsen

Dato : 15-03-02 13:39

digger1@mail.tele.dk skrev i meddelelsen
<20020315001659.45a8b741.digger1@mail.tele.dk>...
> [...]
alger ??
>Eller hvad kan ellers forårsage den ?
>
>Jeg overvejer kraftigt at tømme akvariet helt og starte det op igen.

Ud fra hvad du fortæller - og det er ikke så meget - skal du ikke spilde
energi på at starte op igen.
"Oliehinden" - og det er en god beskrivelse - er alger/bakterier. Det er
typisk for en ret ny opsætning.
De gamle råd ( tag det med en avisside, giver tryksværte, omend lidt, eller
en luftsten, reducerer oftest
planternes elskede CO2).
Mit råd er: Vent og se tiden an og kan du ikke det, vil en/to Black
Mollie(r) æde det på no time.

Ole

Fra : digger1@mail.tele.dk

Dato : 15-03-02 15:35

> Ud fra hvad du fortæller - og det er ikke så meget - skal du ikke spilde
> energi på at starte op igen.
> "Oliehinden" - og det er en god beskrivelse - er alger/bakterier. Det er
> typisk for en ret ny opsætning.

Den alge / bakterie, hvad skyldes den ???
Og hvordan kan jeg vide mig sikker på at det er det der skyldes den ??

> Mit råd er: Vent og se tiden an og kan du ikke det, vil en/to Black
> Mollie(r) æde det på no time.
Dvs. jeg bare skal have nogle Black Mollier ??
Jeg tror jeg prøver med nogle guppier da jeg har rigelig af dem, det gør jo ikke noget at mine scalere får lidt kost tilskud

Mvh

Dennis

Fra : tommy & laila

Dato : 15-03-02 20:48

Hej Dennis
jeg har det samme problem som dig olie afløst af skum. du skriver at du har
scalarre
det har jeg også og det er kun i det akv hvor scallarene går at jeg har
problemer. lige op til en æglægning er der skum i alle kanterne go efter
endt æglægning kommer der "olie" igen
kan der være en forbindelse der ??? jeg tror sku de skal have lov til at
læse ugeavisen de kære fisk
hilsen Tommy

---

Fra : Ard

Dato : 16-03-02 13:52

Hej Dennis

Jeg har haft samme problem og har brugt meget tid på at finde ud af
hvad det er. Kan ikke påstå at jeg har fundet hele svaret men kan
måske hjælpe dig med at lede videre.

Det første svar man normalt får når man beskriver problemet er at man
overfodrer. Det gør jeg ikke, det er jeg, ligesom dig, 100% sikker på.

Alle steder på Internettet hvor problemet omtales ender debatten med:
'Jeg anskaffede mig et Eheim Gudvedhvad overfladefilter og så var
problemet løst.

Det er det selvfølgelig ikke.

Det er vigtigt at gå tilbage til tidspunktet hvor problemet opstod.
Ved mig var der to ændringer på dette tidspunkt. Den ene var at jeg
begyndte (pga frostvejret) at skifte vand ud med poste- i stedet for
regnvand. Den anden er at jeg kom nyt (dog købt, ikke frisk) træ i
vandet.

Jeg gik ud fra at kun en eller en kombination af de to ting kunne have
medført problemet.

Selvom overfladen skinnede som olie gør syntes jeg ikke det mindede om
olie. Det mindede om den hynde gammel te får når den er brygget i
hårdt vand. Det bryder i flager fra hinanden når man berører det.

Da vandet samtidig blev noget farvet af træet fik det mig til at lede
efter tannin som del af problemet. Det mest brugbare jeg fandt omkring
dette var indlæg i følgende tråd:

http://www.koi.com.my/ubb/Forum3/HTML/000010.html

Jeg begyndte at skifte ud med regnvand igen - is eller ej - og
problemet forsvandt.

Jeg er ikke nogen avanceret kemiker men - selvom jeg er kommet af med
problemet - ville jeg meget gerne vide hvad det skyldes præcist. Hvis
der er nogen som kan, ved hjælp af disse oplysninger, hjælpe os videre
med det ville jeg meget gerne høre fra ham/hende.

Jeg har samlet en del links omkring emnet, alle ikke helt
tilfredsstillende men muligvis hjælp for at komme videre. Hvis du
eller andre er interesseret i dem vil jeg godt poste dem.

Undskyld evt stavefejl - er ikke dansk.

mvh

Ard

Fra : Tom Manczak

Dato : 16-03-02 16:57

En død fisk kan godt give lignende symptomer. Så, kig efter om der
skulle være en død fisk!

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Fra : digger1@mail.tele.dk

Dato : 18-03-02 00:26

> Selvom overfladen skinnede som olie gør syntes jeg ikke det mindede om
> olie. Det mindede om den hynde gammel te får når den er brygget i
> hårdt vand. Det bryder i flager fra hinanden når man berører det.

Det er det samme med mit, jeg købte nogle sorte spinups (stavet forkert), og de ser
ud som om at de spiser af overfladen.

> Jeg begyndte at skifte ud med regnvand igen - is eller ej - og
> problemet forsvandt.

Jeg tror ikke det skyldes poste vandet, da min kæreste bruger det samme vand
og hun har ikke samme problem

Men ellers tak for svaret.

Dennis

Fra : digger1@mail.tele.dk

Dato : 18-03-02 00:27

> En død fisk kan godt give lignende symptomer. Så, kig efter om der
> skulle være en død fisk!

Først troede jeg at det skyldtes en død mysterie snegl, men det gør det desværre ikke, da det var for flere måneder
siden. Og det er heller ikke en død fisk, desværre.

Dennis

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 18-03-02 21:55

<digger1@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
alger ??
> Eller hvad kan ellers forårsage den ?
>
> Jeg overvejer kraftigt at tømme akvariet helt og starte det op igen.

Hej Dennis :)
Jeg har dessværre også selv problemet i de af mine akvarier som ikke har
noget vandcirkulation. Den ene gang var det netop fordi jeg mistede en fisk
som jeg beklageligvis ikke fandt før efter nogle dage, og den hinden ligger
stadig på vandet, selv om at jeg har haft en del vandskift siden.
Det ser jo ikke ret pænt ud, men det ser nu ikke ud til at fiskene lider
nogen umiddelbar nød pga det belægget, så jeg tror ikke lige det er så
frygtelig skadelig (hvis det da ikke kommer fordi der er for stor
koncentrasion af bakterier i vandet).
Hvis du finder ud af en måde at få det væk på, som virker effektivt, så må
du meget gerne lige smide et par ord om det her på gruppen.
Hilsen Ditte

Fra : Tom Manczak

Dato : 18-03-02 22:44

> Hvis du finder ud af en måde at få det væk på, som virker effektivt,
så må
> du meget gerne lige smide et par ord om det her på gruppen.
> Hilsen Ditte

Prøv at bryde stilheden i vandoverfladen, ved at sætte en pumpes udløb
lige ved overfladen. Det har virket for mig, ca. 3 gange ialt!

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-03-02 01:49

"Tom Manczak" <tom_fishymanczak@mobilixnet.dk> wrote in message
> Prøv at bryde stilheden i vandoverfladen, ved at sætte en pumpes udløb
> lige ved overfladen. Det har virket for mig, ca. 3 gange ialt!

Hej Tom.
Problemet et bare at det er i akvarier hvor der ikke skal være pumper, så
vandet kommer i bevægelse - det er nemlig i mine kampfisk akvarier....
Men ellers et meget godt bud
Hilsen Ditte

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-03-02 09:17

> [...]
> Problemet et bare at det er i akvarier hvor der ikke skal være pumper,

> vandet kommer i bevægelse - det er nemlig i mine kampfisk akvarier....

Jeg tror ikke du kan fjerne det på andre måder. Kemikalier er måske en
mulighed, jeg kender dog ikke løsningen. Hvis den generer så meget, kan
du ikke fiske dem op og så sætte gang i en pumpe, eller mon ikke de kan
klare 5 minutter med lidt agitation i overfladen?

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-03-02 17:31

> [...]
> du ikke fiske dem op og så sætte gang i en pumpe, eller mon ikke de kan
> klare 5 minutter med lidt agitation i overfladen?

Hej :)
Jeg må vel hellere leve med belægget til de er færdig med at lægge æg. For
det er nemlig pga skumredet at jeg ikke kan bruge filter i akvariet. For
normalt så kan disse fisk jo i lighed med de fleste andre, gå i akvarier med
filter :)
Kemikalierne er jeg heller ikke lige så begejstret for, så jeg tror ikke at
jeg skal til at lege den lille kemiker på dette feltet.
Hav en god dag.
Hilsen Ditte

Fra : Kent Christensen

Dato : 19-03-02 18:34

"Tom Manczak" <tom_fishymanczak@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse news:9tCl8.7971$ZI6.315108@news000.worldonline.dk...
> [...]
> du ikke fiske dem op og så sætte gang i en pumpe, eller mon ikke de kan
> klare 5 minutter med lidt agitation i overfladen?

Jeg har en gang læst, at man kan fjerne en olieagtig hinde på vandet vha.et
A4-ark som du lægger på overfladen og derefter tager op igen. Hinden vil nu
sidde på papiret. Jeg har ikke selv prøvet det, men det lyder jo logisk nok.

Naturligvis er det bare en kortsigtet løsning - årsagen skal jo findes.

Vh
Kent

Fra : digger1@mail.tele.dk

Dato : 19-03-02 20:58

> [...]
> sidde på papiret. Jeg har ikke selv prøvet det, men det lyder jo logisk nok.

Det virker også, men jeg tror ikke at jeg vil have på samvittigheden at de fælder
en regnskov for mit akvaries skyld, da der skal bruges rimelig mange stykker papir,
hver dag.

Dennis