PSU blæser larmer
Fra : Kelloggs

Dato : 14-03-02 21:56

Hejsa

Jeg har købt et nyt kabinet og blæseren bag på larmer temmeligt meget,
hvordan fixer man det ?

Når jeg holder hånden hen for blæseren kan jeg mærke at der strømmer rigtigt
meget luft igennem, i forhold til mit andet kabinet, hvor jeg faktisk ikke
kan mærke om blæseren kører. Hvorfor er der denne forskel og hvad køler
blæseren (er det strømforsyningen eller selve luften i kabinettet ? ) ?

Jeg har set at man kan lave 7v. tricket med en psu-blæser, er det værd at
prøve eller er der andre muligheder ? F.eks. fjerne gitteret foran blæseren
?

Mvh
Henrik

Fra : Peter Rinder

Dato : 14-03-02 22:44

> Jeg har set at man kan lave 7v. tricket med en psu-blæser, er det værd at
> prøve eller er der andre muligheder ? F.eks. fjerne gitteret foran
blæseren

Du kan da starte med at fjerne gitteret - et rimelig smertefrit indgreb.
Du skal dog nok heller ikke regne med en vild ændring af støjen.
Hvis du vil have den til at larme mindre kan du prøve med 7V-tricket - det
duer bare - ellers prøv evt. med en Papst 12dB.

/Peter

Fra : Kelloggs

Dato : 14-03-02 23:28

"Peter Rinder" <prin00@kom.auc.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis du vil have den til at larme mindre kan du prøve med 7V-tricket - det
> duer bare - ellers prøv evt. med en Papst 12dB.

Jeg har åbnet en anden strømforsyning jeg har og kigget lidt på indholdet,
men hvordan laver man lige 7v. tricket på sådan en fætter, kan man f.eks.
købe en strømtyv ligesom man kan til cpu-køleren ?

Henrik

Fra : Kelloggs

Dato : 14-03-02 23:33

"Kelloggs" <hip1234@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> men hvordan laver man lige 7v. tricket på sådan en fætter, kan man f.eks.
> købe en strømtyv ligesom man kan til cpu-køleren ?

aahh, tror jeg fandten den
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=115

Fra : Thomas

Dato : 14-03-02 22:48

"Kelloggs" <hip1234@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har set at man kan lave 7v. tricket med en psu-blæser, er det værd at
> prøve eller er der andre muligheder ? F.eks. fjerne gitteret foran

Køb en Papst 80mm 12db som koster ca. 140 kr. hos www.webconsult.dk eller
www.studiedata.dk og skild så din strømforsyning ad og fjern den gamle
blæser og sæt den nye i. Så er støjen væk (kører ikke på kuglelejer men
nogle flydende lejer som er lydløse), men den giver tilstrækkeligt luft!

Fra : Kelloggs

Dato : 14-03-02 23:15

"Thomas" <thg@klog.dk> wrote in message

> [...]
> blæser og sæt den nye i. Så er støjen væk (kører ikke på kuglelejer men
> nogle flydende lejer som er lydløse), men den giver tilstrækkeligt luft!

Kan man helt lade være med at sætte en blæser i, hvis man istedet tager
siderne af kabinettet ?

Fra : Leony

Dato : 15-03-02 09:00

> Kan man helt lade være med at sætte en blæser i, hvis man istedet tager
> siderne af kabinettet ?

Jeg har haft blæseren slukket i psu.
Jeg flyttede den dog uden fo kabinettet og tog låget af den, så den varme
luft kunne stige til vejrs.
Det er meget vigtigt (tror jeg), at den varme luft let kan komme væk fra
psu'en
Hvis du tager låget af den, så skal du ikke røre den mens den er tændt (220
volt kan godt give et rap over fingrene, jeg fik dag ikke stød af min. jeg
er bare blevet gjort opmærksom på det, derfor advarslen).

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : SharkanDK

Dato : 15-03-02 09:38

> [...]
> blæser og sæt den nye i. Så er støjen væk (kører ikke på kuglelejer men
> nogle flydende lejer som er lydløse), men den giver tilstrækkeligt luft!

Giver den virkelig nok luft ? Jeg har et Aopen HQ08, og her larmer blæseren
en del.

Fra : Thomas

Dato : 16-03-02 09:32

"SharkanDK" <sharkandk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Giver den virkelig nok luft ? Jeg har et Aopen HQ08, og her larmer
blæseren
> en del.

Ja, den giver nok luft! Kig på www.webconsult.dk der finder du en guide i
hvilken en du skal vælge!

Der står:

Hvor meget køling skal mit PC system bruge?

Som udgangspunkt skal ALLE bruge en 1500rpm blæser i strømforsyningen. Den
hedder klasse [A]. Det er den der køler/larmer mindst. Den dækker behovet
for næsten alle maskiner, f.eks.1 CPU, 2-3 harddiske, 3D-kort, cd-brænder
osv. Kan du kalde din maskine en "kontor/hjemme/spille"-PC, så vil det være
den rette strømforsyning.

Du skal gå til klasse [B], når din maskine indeholder en eller flere af
disse ting:

a.. 2 overclockede processorer eller 1 meget overclocket
b.. Mange harddiske (4-5 stykker) og andre varmeafgivende enheder oven i
(CD-brænder, GeForce3 osv.)
c.. AMD Thunderbird 1.3/1.33/1.4GHz el. AMD XP 1900+
Du skal gå til klasse [C], når du f.eks.har:

a.. En netværkserver med mange harddiske (typisk 5-6 diske i et
RAID-setup), der betjener et stort antal brugere og derfor arbejder
permanent.
b.. En server med et stort antal CD-brændere, der arbejder samtidigt
Du skal gå til klasse [D], når du f.eks.har:

a.. Højt belastede servere, hvor køling er det eneste paramenter (du får
stadig mindre støj i forhold til kølingen end normalt)

Fra : SharkanDK

Dato : 19-03-02 16:18

> Ja, den giver nok luft! Kig på www.webconsult.dk der finder du en guide i
> hvilken en du skal vælge!

Ja ok, men nu har jeg så en Thunderbird 1400, så skal jeg vel ned i klasse B
? Er det så en papst 19 Db ?