samme ip til samme maskine ...
Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 14-03-02 19:09

Jeg har en SpeedStream 2601 og en switch og tre maskiner. Jeg har lagt mærke
til, at maskinernes IP i netværket afhænger af hvilken rækkefølge de kobler
op.

Jeg kunne godt tænke mig at maskinerne har samme IP hver gang selvom jeg
booter maskinerne. Kan det lade sig gøre?

Jeg har forsøgt at tildele netkortene IP-adresse, men det virker ikke, dvs.
at et eller andet sted accepteres disse indstillinger ikke.
--
Mvh.
Axel

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 14-03-02 19:17

"Axel Eystein Jensen" <axel@eystein.dk> skrev i en meddelelse news:3c90e817$0$73637$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at maskinerne har samme IP hver gang selvom jeg
> booter maskinerne. Kan det lade sig gøre?

Forlæng leasetiden i DHCP serveren i routeren.
(der kan formodentlig ikke laves reservationer)

> Jeg har forsøgt at tildele netkortene IP-adresse, men det virker ikke, dvs.
> at et eller andet sted accepteres disse indstillinger ikke.

Hvis de får de samme options som DHCP serveren i routeren giver,
virker det.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 14-03-02 19:20

> Forlæng leasetiden i DHCP serveren i routeren.
> (der kan formodentlig ikke laves reservationer)
Det har jeg ikke mulighed for!?! Har I det? Skal jeg køre en firmwareupgrade
for det?
> Hvis de får de samme options som DHCP serveren i routeren giver,
> virker det.
Hvad mener du med samme options?
--
Mvh.
Axel

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 14-03-02 19:41

"Axel Eystein Jensen" <axel@eystein.dk> skrev i en meddelelse news:3c90ea83$0$73660$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det har jeg ikke mulighed for!?!

Ikke ?
Ok, jeg kender ikke en 2601, men at man ikke kan forlænge leasetiden lyder da mystisk.

> Hvad mener du med samme options?

IP-adresse, SubnetMask, Default Gateway (Router), DNS adresser
bør være nok.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 15-03-02 13:12

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> "Axel Eystein Jensen" <axel@eystein.dk> skrev i en meddelelse
>
> Ikke ?
> Ok, jeg kender ikke en 2601, men at man ikke kan forlænge leasetiden lyder
da mystisk.

Jeg mener det er en speciel TDC frontend, så det er der nok ikke så meget
mystisk i.

--

Stig Meyer Jensen
stig@smj.dk

Fra : Martin Singh

Dato : 14-03-02 19:39

hej, først skal du disable DHCP i routeren.

Herefter kan du angive ip numre til alle pcer. det gør du i egenskaber for
TCPIP i netværk

F.eks: 192.168.1.x (x=6-254)
undernet maske: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
dns1: 193.162.159.194
dns2: 193.162.145.130

x er den eneste variable for pc1 kan den være 6, for pc2 = 7 osv.

og så kan du være sikker på at ip-en er den samme HVER gang...
Håber det hjalp

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 15-03-02 10:22

"Martin Singh" <real_warhawk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hej, først skal du disable DHCP i routeren.
>
> Herefter kan du angive ip numre til alle pcer. det gør du i egenskaber for
> TCPIP i netværk
>
> F.eks: 192.168.1.x (x=6-254)
> undernet maske: 255.255.255.0
> Gateway: 192.168.1.1
> dns1: 193.162.159.194
> dns2: 193.162.145.130
Tak, det var det der skulle til!
--
Mvh.
Axel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-03-02 20:06

"Axel Eystein Jensen" <axel@eystein.dk> wrote in message
> [...]
dvs.
> at et eller andet sted accepteres disse indstillinger ikke.

Nu har jeg ikke Routeren mere...

Men du kan sætte det op i Routeren, hvilke netkort der skal have hvilke
Ip´ere...

Det er inde under Lan-status eller ligende... Hvor du så kan sætte IP
adresserne op, vha MAC adresserne på netkortene.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 14-03-02 20:55

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse news:3c90f49b$0$99223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Det er inde under Lan-status eller ligende... Hvor du så kan sætte IP
> adresserne op, vha MAC adresserne på netkortene.

Ah, så kan den alligevel lave reservationer...

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 15-03-02 10:23

> [...]
>
> Det er inde under Lan-status eller ligende... Hvor du så kan sætte IP
> adresserne op, vha MAC adresserne på netkortene.
Nej, det kan ikke lade sig gøre. Man kan ikke reserver på mac-adresserne,
men problemet er løst som skrevet længere oppe i tråden!
Tak for hjælpen
--
Mvh.
Axel

Fra : Martin Singh

Dato : 15-03-02 12:55

Hej, faktisk kan man godt reservere ip-adresser under DHCP i menuen
"Adgangskontrol", "brugeradgang" ud fra netkortets MAC-adresse. Men det
andet er lidt nemmere synes jeg. Men det er jo smag og behag.
Jeg har bemærket at man ikke behøver at have DHCP disabled for at være
sikker på den samme ip.
Det skulle egentlig være nok at lave de manuelle indstillinger i TCP/IP.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-03-02 15:54

> [...]

> Nej, det kan ikke lade sig gøre. Man kan ikke reserver på mac-adresserne,
> men problemet er løst som skrevet længere oppe i tråden!

Jo man kan så